Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-20, 21:12
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ingen som hör att han säger, ... påträffar Lisa sedan.

Passar in i kontexten, jag tror inte alls att han sa något som han inte borde säga, full koll på läget från början till slut, ett proffs.

Instämmer. Att han han tittade ner och såg sammanbiten ut beror troligen på att han tog sig till minnas när de fann Lisa och att det säkerligen, då han trots att han är polis även är människa, berörde honom ordentligt.
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-06-20 kl. 21:14.
2015-06-20, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Som jag fattat det var det på Martorp efter att polisen utökat sökområdet. En journalist på plats beskrev skällandet, samtidigt som det hördes i bakgrunden. MPS vill jag ha i efterspår på polisen. Ett nytt fynd på en åker 100 m från MGM:s stenhus, som fick MPS att kalla på polisen, som grep de nu häktade. Samtidigt hittades LH på Martorp. Om fynd+beteende+Martorp har en direkt koppling till varann innan fyndet av LH, låter jag vara osagt. Men plötsligt for alla polisbilar från klubbhuset mot stenhuset OCH Martorp och sedan däremellan, enligt journalister på platserna. LH är absolut hittad på Martorp, eftersom polisens presstalesman (som är en kvinna) skulle hinna fram till platsen för ett uttalande till allmänhet och press. Därav dröjsmålet på Martorps gård.

Vet inte om jag missförstår dig. Men Presstalesmannen åkte från Göteborg, därav dröjsmålet.
2015-06-20, 21:14
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Vet inte om jag missförstår dig. Men Presstalesmannen åkte från Göteborg, därav dröjsmålet.

Exakt. Till Martorp.
2015-06-20, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bodychoke
...
Om sådant är fallet så kanske de personliga tillhörigheterna som hittats längs vägen placerats efteråt och verkligen var menade som ett spår. Det skulle vara väldigt intressant att veta vilken sida av vägen de legat på eftersom det borde säga en del om färdriktningen.
...
Av vad som framgått av de utmärkta bilder som tidningarna haft så skulle sakerna ha legat på norra sidan av vägsträckan.

Om jag fattat det rätt så hittades även något vid Västerplana norr om caféet. Kan vara så att GM tagit med i sig LH och kört norrut och tagit av vid Västerplana upp till Martorp. Sen har de haft fram till tisdag att placera ut spår med telefondelar och vad det nu var som hittades. Det ska ha hittats något vid Västeplana.
2015-06-20, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Japp, när jag lyssnar på klipp 2 hör jag verkligen att han säger "senare".

det låter som om han säger "senae" där "ae" bara dör ut, knappt hörbar utandning
2015-06-20, 21:17
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Exakt. Till Martorp.
Till Källby är nog troligare, då pressträffen var där.
2015-06-20, 21:17
Medlem
Citat:
Exakt. Till Martorp.
De höll presskonferensen på "ledningscentralen", dvs idrottsplatsen.

Det är fortfarande inte officiellt bekräftat att det var Martorp hon hittades.
De har ju bara sagt "det aktuella sökområdet" och det var ju ganska stort, en radie på 5 km åt varje håll.

Man hörde hundarna mellan et rödvita och det vita huset närmast "slottet".
https://www.google.se/maps/@58.541348,13.343943,3a,75y,64.6h,84.98t/data=!3m6!1e1!3m4!1sTaOxjJH1LGJimT-ezL3iUg!2e0!7i13312!8i6656
Senast redigerad av julusa 2015-06-20 kl. 21:25.
2015-06-20, 21:18
Medlem
En tanke som slagit mig är om någon bett L om hjälp när hon stod ensam kvar med mopeden. Säkert för jag råkat ut för det själv en gång när jag var på väg hem från jobbet. En man i bil som hade problem med bilen och frågade om jag kunde sätta mig och vrida om nyckeln, trycka på kopplingen eller vad det var medan han tittade i motorhuven. Självklart vet man att det kan vara farligt att hjälpa men samtidigt vill man inte misstro sina medmänniskor. Är jag för naiv om jag hjälper till eller är jag för paranoid om jag inte gör det? Om det hände i detta fallet och L kände igen personen, kanske även annars, så ville hon antagligen vara hjälpsam. För att markera att hon var på väg och att det får gå fort kanske hon lämnade nyckeln i mopeden och påsen brevid. Hjälmen på huvudet eller i handen för hon just tagit av sig den.

Hur brukar det vara runt caféet på kvällen? Folktomt? Inga bilar parkerade runt om när personalen åkt hem? Dom andra två tjejerna borde ju ha sagt om det var bilar eller andra fordon där, kanske det stod så dom inte såg det. Dom såg ju inte Lisa vid mopeden eftersom hon gått runt hörnet.

Om hon skulle ha känt sig hotad eller känt obehag direkt när hon kom runt hörnet, om någon stod där så skulle hon nog ha ringt sin pappa och inte messat. Att ha någon i luren att prata med när man känner sig otrygg är vanligt tror jag.
2015-06-20, 21:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Det sägs väl vara 100 m från stenhusen där mgm bodde?

Om jag inte hörde fel i det omtalade klippet där en polis sägs ha sagt ena eller senare så säger han femhundra meter ifrån där trion togs in till förhör. Ungefär vid dammen tror jag, stämmer bra med runt femhundra meter. Han säger också något om fyndet som jag uppfattar att polisen reagerade på utan att veta att det var Lisas tillhörighet.

Det kan vara så enkelt som att en hund har markerat föremålet kring dammen, kanske blod, från stenhuset hörs hundarna skälla, det är inte från Martorp vi hör hundarna.

Att killen var och fiskade var bara en lögn tror jag, han var och dumpade något vid dammen, polisen kopplar fyndet till mannen och vidare till Martorp där man direkt sätter in likhundar och man hittar Lisa omgående, så tror jag.

EDIT;Jag tror att det är den av bröderna som sägs ha fiskat som är gärningspersonen, de andra måste inte nödvändigtvis ha med mordet att göra.
Senast redigerad av OY 2015-06-20 kl. 21:22.
2015-06-20, 21:24
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likenight
Har följt denna tråden sen dag ett nu känner jag för att skriva men hoppas ni inte spårar ut när jag skriver som jag gör.

En sak som jag först vill säga en del pratar om att äldre inte använder iPhone. Där har ni fel iPhone är det lättaste och mest användliga mobilen för äldre som tidigare haft en gammal knapp mobil.

När det gäller mordet så förbryllar det mej mest att nycklarna är kvar i tändningen? Varför låter man även kassen va kvar? Gärningsmannen/männen måste känt till att lisa slut jobba just vid den tidpunkten och kanske till och med fikat där under veckan. Ni vet hur vissa människor är dem frågar ut folk för att verka sociala och glada.

Hon måste känt till gärningsman/männen/eller kvinna.

Exempel alla vet ju när man sätter sig på en moped så har man inga handskar på sig .man sätter först hjälmen på sig sen tar man kassen och slutänden handskarna. Men om nu någon ropa på lisa precis hon skulle köra så ropa GM på henne och då

gick hon kanske,framt till gm och lät kassen och nycklarna va kvar. i det skedet så blev hon tagen. Det där med sms så tror jag lisa skicka sms till sin far. Jag brukar ofta sms min sambo innan jag kör från jobbet.

Sen är det massa frågetecken för mig varför hamna hennes handske i ladan? Kan inte va ren slump ju? Gm har förmodligen fört ditt henne samma kväll och och sedan flyttat henne. I det skedet så blev en handske kvar på platsen av misstag. Sen för att vilse leda missing people och polis så sprider man ut hennes saker lite här och var för att inte väcka allt för mkt uppmärksamhet.

Personerna som fört bort henne har haft tid på sig utföra det dem ville utan att bli störda. För en random person skulle ju aldrig använda någon annan lada eller byggnad för att utföra ett brott. Risken att bli på kommen eller någon ser något är stor.

Det som jag är mest nyfiken på hur va lisas dagar innan försvinnandet ? Har hon haft nån kanske dispyt med någon utan kanske berätta något ? Litauerna för mig låter lite för bra att vara sant. Men man vet aldrig ju människor är kapabel till vad som helst.

Tycker det är så jävla tråkigt att en så ung människa ska bli bragd sitt liv.

Hoppas verkligen att gärningsmannen eller männen eller kvinna sitter bakom lås och bom. Man ska aldrig underskatta polisen arbete idag är dem väldigt duktiga på att göra utredningar. Men hoppas ju dem skyldiga får sitt straff så inte fel folk får sitta inne så vi har en galing ute i samhället.

Hatar att spekulera men nu har jag gjort det iaf

Håller helt med dig där.
*GM känner till Lisa sedan tidigare,direkt eller indirekt,någon hon har haft kontakt med på nätet/"What´s up" el liknande, tidigare och strax innan det inträffade,antagligen även så kvällen/dagen innan.
*GM är någon som Lisa hade så pass förtroende till att hon kunde svara på GM´s frågor.
"Vad ska du göra i morgon"?
"Hur tar du dig till jobbet"?
"När slutar du"?
*GM vet när hon slutar och åker ut till Blomberg innan hon slutar,denne vet att hon åker moped och vad jag vet så stod det bara en moped parkerad i anslutning till byggnaden,bara att vänta ut henne.
*Varför gjorde inte GM slag i saken förrän hon var på väg att åka?
*GM stod i valet och kvalet om han/hon verkligen skulle genomföra detta,sista chansen kom när hon precis skulle åka hem,allt gick fort,GM drog in Lisa i bilen med hjälmen på.
Vem är denna GM?
Med tanke på hur Polisen uttryckte sig,"Det var ingen vacker syn",det uttalandet tolkar jag som att det skett ett kraftigt övervåld och det kan tyda på att GM hade ett personligt hat mot Lisa och dödade i rent raseri,alternativt någon som var besatt av Lisa med svåra psykiska besvär.

Ja,polisen har med all säkerhet checkat hennes dator,MEN hennes mobil är borta,dessa konversationer kan mycket väl skett med mobilen.
2015-06-20, 21:24
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Tycker du verkligen att han beter sig normalt, han letar inte igenom sina egna byggnader och förslår inte heller att dom ska genomsökas, han tallar på fynd och han är inte med och letar, träffar tjejen för första gången samma dag och hinner ta reda på hur hon ska ta sig hem och jag kan lova dig efter att ha haft fem tonåriga flickor att ingen är så öppen vid 17 års ålder när dom möter en 80 -åring så att dom självmant berättar det och sen står han och pratar om en tragedi långt innan någon vet vad som hänt, med tanke på hur vanligt det ändå är att ungar sticker hemifrån några dagar och slutligen så blir han besviken om det visar sig att en av hans anställda har mördat, våldtagit ett barn och stoppat in kroppen i en av hans byggnader….normalt,nej inte alls
Men du läser lite snedvridet. AJ sa det om hennes första mopperesa i en intervju senare när det var allmänt känt. Han tycker det är en tragedi att flickan försvunnit det gjorde halva Sverige. Han säger att OM det visar sig att hans anställda är skyldiga så är han besviken på dem han hade förtroende för dem innan. Att han inte var med och letade kan bero på hans ålder eller hälsa eller nått helt annat det finns fler som inte var där.
Däremot är det konstigt med hans motsägelsefulla uppgifter kring handsken.
2015-06-20, 21:26
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Av vad som framgått av de utmärkta bilder som tidningarna haft så skulle sakerna ha legat på norra sidan av vägsträckan.

Om jag fattat det rätt så hittades även något vid Västerplana norr om caféet. Kan vara så att GM tagit med i sig LH och kört norrut och tagit av vid Västerplana upp till Martorp. Sen har de haft fram till tisdag att placera ut spår med telefondelar och vad det nu var som hittades. Det ska ha hittats något vid Västeplana.
Nej polisen avvisar bestämt ryktet om ett fynd från LH vid Västerplana.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in