Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-20, 21:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Ja kan vara det , och det är också info han inte menade att säga

Ingen som hör att han säger, ... påträffar Lisa sedan.

Passar in i kontexten, jag tror inte alls att han sa något som han inte borde säga, full koll på läget från början till slut, ett proffs.
2015-06-20, 21:05
Medlem
kicki.swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bodychoke
Det skulle vara väldigt intressant att veta vilken sida av vägen de legat på eftersom det borde säga en del om färdriktningen.

Precis min tanke. Är själv osäker på vilken väg den ev. GM kört om man tittar på kartan i sammanfattningen.
2015-06-20, 21:06
Medlem
kicki.swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, varför göra en så detaljerad beskrivning av handskens handhavande? Inte konstigt att handsken fått så uppmärksamhet, det kanske var syftet och då får jag väl konstatera att det målet är uppnått med råge.

Vad gjorde AJs "kollega" i ladan förresten? Noterade nämligen att mamman sa att någon son berättat om att han plockat upp en handske, sedan hade hans cheftagit i den och slutligen arbetsgivaren (AJ).

Gubben ville väl kanske bara göra sig lite märkvärdig......
2015-06-20, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsnilssonabcd
Detta är postat tidigare med en ljudfil också.
Ser man på videon tycker jag att han säger "senare" om man lyssnar många gånger.
Lyssnar man bara på ljudfilen så uppfattar jag det som "ena".

Problemet är att orden "Lisas ena" eller "Lisa sena(re)" ....

Japp, när jag lyssnar på klipp 2 hör jag verkligen att han säger "senare".
2015-06-20, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
**Missing People**

Ni som var på plats när hundarna skällde, vet ni vart dem var då på ett ungefär?
Ska vara i samband med när hon hittades.
Vet att ett flertal från MP var på plats vid tidpunkten och rapporterade i gruppen om att hundarna skall.

De hade hundpatruller på flera ställen samtidigt.
Dels de som gick loss nära MGMs bostad, och uppe vid Martorp om jag har förstått det hela rätt.
De hade ju också olika sorters hundar. Hundar som söker blod/sperma mm, och likhundar. Vilken typ av hund som var på vilken plats vet jag ej.
2015-06-20, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att beskriva för dig hur hundar fungerar, och särskilt brukshundar, kommer förmodligen att ta ett antal sidor här i tråden, jag råder dig att läsa i trådar som handlar om hundar i allmänhet, eller i trådarna Pierre i Göteborg eller Bangsuan i Boden, använd sökfunktionen, kom igen när du har satt dig in i hur det förhåller sig. Ja, jag har författat många av inläggen, finns källhänvisningar också.
Nu var det inte jag som citerades men läste ändå några av dina poster av ren nyfikenhet.
Hittade dessa inlägg som kan vara intressanta för fler läsare:
(FB) Pierre Nilsson Försvunnen!!! Snälla Hjälp Oss (funnen död)
(FB) Pierre Nilsson Försvunnen!!! Snälla Hjälp Oss (funnen död)
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Har du fler att bidra med?
2015-06-20, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Jo, har för mig det. Men ute, inne? Hur reagerade hundförarna m.m

Man såg inte hundarna i bild, men man hörde dem. De började längre bort, för att närma sig där reportern från expressen stod. Titta på mina tidigare inlägg, så finns det beskrivet exakt hur det lät etc.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Japp, när jag lyssnar på klipp 2 hör jag verkligen att han säger "senare".

Detta har diskuterats flitigt i tråden och jag fick uppfattning att tolkningen lutade klart mot senare.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bodychoke
Lugna ner dig några hekto nu va. Jag är inte det minsta övertygad om att det måste ha gått till på det sättet som jag föreslår. Dina specifika motargument håller dock inte alls tycker jag. Det är bara saker du tar för givet. Kan lätt tänka mig anledningar till varför varken bromsspår eller andra spår lämnats.

Vad "Männen hade varit släppta för att de hade haft skador på sin bil " ska betyda begriper jag inte ens.

Men ta ett djupt andetag nu igen, räkna till tio och läs detta igen: Jag driver inte någon teori som jag är övertygad om är den sanna. Jag sitter inte och säger "Såhär måste det vara". Jag har lagt fram ett förslag på ett ungefärligt, tänkbart händelseförlopp, försökt resonera logiskt kring det, och tar gärna emot motargument - och vissa andra har lagt fram goda sådana vad gäller delar av scenariot. Dina är dock bara saker du tar för givet.

Jag sitter inte här och försöker försvara mitt scenario med näbbar och klor, kan det plockas sönder med rimlig argumentation har jag inga problem med att tänka om.

Männen hade hade varit släppta för att de INTE haft skador på sin bil ska det vara. - kass motargument men ändå, jag är säker på att pressen nämnt om polisen forslat bort en bil med skydd för!

Det är inte ett tänkbart händelseförlopp pga alla bevis som hade spritts på platsen hade gjort att det funnits väldigt mycket bevispinnar vid och runt caféet, det hade vi isf haft bilder på!
Varför sitta och spekulera i något som absolut inte känns möjligt med det vi har idag?
2015-06-20, 21:10
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Om båda bröderna blir försatta på fri fot i brist på bevis, blir då kvinnan också fri efter som hon inte skyddat någon misstänkt brottsling. Känns ju lite konstigt annars.

Det lär hon bli. Det känns högst osannolikt att bröderna försätts på fri fot p.g.a. att sannolika skäl inte föreligger och kvinnan häktas p.g.a. sannolika skäl misstänkt för skyddade av brottsling.
2015-06-20, 21:10
Medlem
Om rätt män sitter häktade och jag försöker sätta mig in i situationen som mördare, vilket så klart är svårt, så har jag svårt att förstå varför de skulle dumpa kroppen i närheten på ett ställe de kan bindas till genom att de har tillgång till det? Om det nu inte bara är en trådsanning att de har det. Som jag ser det måste de ha transporterat kroppen i något fordon. Något annat hade man nog inte vågat. Att köra in ett fordon bakom caféet är nog mer troligt än att i vid den tiden bära på kroppen. Och om man då har kroppen i ett fordon varför inte åka iväg långt till ett helt random ställe och dumpa henne?

Jag kan bara komma på två orsaker till att inte göra det och det är för att man är rädd att kroppen har spår. Och att då kunna "behandla" den på något vis på ett säkrare ställe, inte helt öppet, så kanske de valt stället de valde. Men så blev det sådan uppståndelse direkt och trakten fylldes av folk att de helt enkelt inte kunde dumpa kroppen på ett bättre ställe vilket kan ha varit deras plan från början.

Sen kanske man inte heller skall underskatta paranoia som är min andra orsak. Att köra runt i en bil med en kropp kanske till och med är värre än att bara köra den ett par hundra meter in på ett ställe där det inte är konstigt att deras bil befinner sig. De flesta mördarna väljer ställen de känner sig hemma i. Både att utföra sina dåd men också att dumpa kropparna på. Och så har kanske tanken varit att vid ett bättre tillfälle göra sig av med kroppen.

Jag kanske bara är efterklok men själv hade jag dumpat kroppen så långt ifrån där jag bor som jag bara hade kunnat för att få det att se ut som en galning som bara haft vägarna förbi.

Att de hittade henne där de hittade henne kan också bero på att hon från början hållits fången.

Och ju mer jag skriver desto mer inser jag menlösheten med att sitta och tänka "högt" så här. Polisen har kanske hittat spår i bil, i den där rostiga kärran någon bild tog bild på, i flera hus osv. Vi får väl vänta och se.
2015-06-20, 21:11
Medlem
Äntligen kan jag skriva i tråden. Jag har följt tråden sedan Lisa försvann och har läst nästan alla inlägg.
Så tänker jag grundad på FB-tråden och tidningarnas utlåtande.

Många har undrat vad som kan ha skett efter att LH lämnade jobbet. Det är ganska vanligt att arbetskollegor stannar kvar ett tag på parkeringen och pratar. Stannar kvar ett litet tag.

Jag är tveksam till MGM skuld. Vore mycket märkligt att gärningsmän sprider bevismaterial mot sig själva. Vore mycket dumt. Att MGM ska ha varit fulla, passar inte in. Människor från Baltikum dricker helger men söndagar sover ut sin bakfulla för att jobba igen på måndag. Om missbruksproblem är inblandat kan den misstänkta gärningen med psykos att göra. Inte ovanligt att missbruk leder till delirium.

Om mordet var planerat har det troligtvis utförd av någon psykopat eller sociopat men samtidigt psykopater planerar och kalkylerar väl sina brott (kan vara någon person som avsiktligt placerat föremål eller inte en psykopat). Sociopater utför brott i hast (ser en passande individ och utan att planera utför brottet (MGM eller en annan GM).

Det som talar emot MGM, är det som har diskuterats i tråden. Ifall MGM är dem rätta, så är de enormt korkade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in