Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-19, 00:04
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Tror du på allvar att vi försöker lösa et brott här på FB?
Vi har ett behov av att diskutera det material som finns tillgängligt.
Många är nyfikna.
Att vissa teorier är helt upp väggarna får man leva med, troll som vill roa sig finns det gott om.

Nu är vi ju faktiskt ganska många som följer krimtrådarna och skriver en hel del inlägg i dem UTAN att ha något behov av att sitta och fylla dem med våra egna fantasier och spekulationer på ingen grund alls. Så det går ju om man vill.

Men visst begriper jag att folk har olika agendor. En del av de som skriver de värsta dumheterna är säkert troll. Men jag vet från tidigare trådar att det finns personer som är korkade bortom alla gränser och samtidigt är övertygade om att de är stora och skarpa tänkare. Det är just dessa personer som fastnar för de "alternativa teorierna". Här i tråden har jag återknutit bekantskapen med den tror jag största dårfinken av dom alla i tråden om mordet på Vatchareeya Bangsuan. Han (eller hon jag är lite osäker på vilket) anser sig vara expert på gärningsmannaprofilering. Endast på basis av det som skrev i tidningarna och en massa rykten så bestämde han sig långt innan förundersökningen kom att den misstänkte och senare dömde mördaren var "fel typ" och därför inte kunde vara skyldig. Sen höll han fast vid det, samtidigt som han tillbringade oändliga mängder tid med att sitta och surfa runt på folks facebooksprofiler och liknande och hänga ut dem i inlägg som gick ut på att de verkade "mystiska" och misstänkta. Om någon bodde i samma bostadsområde som mördaren i lilla Boden så var det in-te-re-sant (h*n stavar faktiskt så).

Föga förvånande var han en av de ivrigaste förespråkarna för teorin att blodfynden från mordoffret i mördarens bil var "planterade" dit av den verklige mördaren. Och nu sitter han här och verkar ha riktat in sig på "godsägaren" och verkar vara väldigt intresserad av den där handsken. Samt surfar på facebookprofiler igen och letar efter "samband"

Du får ursäkta om man blir lite trött när dessa knäppgökar fyller trådarna med sina idéer och ofta omöjliggör en sansad diskussion runt de saker man faktiskt vet.
2015-06-19, 00:06
Medlem
f839444s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Återigen: Detta går inte att svara på. Förundersökningssekretess råder, men av olika skäl kan förundersökningsledaren ändå välja att släppa ut viss information under utredningens gång.

I vilken utsträckning det sker varierar mellan olika fall. Sen finns naturligtvis också möjligheten att någon eller några läcker. Hittills har vi inte i den här utredningen sett några tendenser till det vad jag kan minnas och det talar för att det inte blir några läckor framöver heller.

Om advokaternas yppandeförbud hävs kan de naturligtvis välja att tala med pressen om de vill. Men jag tror inte att de har så stort intresse av det och det är inte jättetroligt att förbudet hävs nu heller.

OM utredningen kommer att leda till ett åtal mot en eller flera av de nu häktade personerna så blir förundersökningen offentlig i samband med åtalsbeslutet. Den kan då beställas hos tingsrätten dit den lämnas in av förundersökningsledaren. Dock är det så att det endast är de delar av förundersökningen som har betydelse för åtalet som ingår i det s.k. förundersökningsprotokollet. Övrigt material hamnar i den s.k. slasken och där verkar rättsläget vara sådant att man normalt inte kan få ut handlingar från den.

Enskilda delar i förundersökningsprotokollet kan också bli sekretessade. Efter att obduktionsbilder publicerats på nätet i tidigare rättsprocesser brukar man alltid sekretessa den typen av material idag. Likaså är eventuella psykundersökningar av de åtalade inför rättegången inte offentliga.
Tack för utförligt och pedagogiskt svar. Låter som vi får vänta med största sannolikhet. Inget verkar läcka och jag har svårt att se förundersökningsledaren (åklagaren?) välja att gå ut med något om inte utredningen tar en u-sväng.
2015-06-19, 00:06
Medlem
MrEchozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Nu trollar du igen, ett tag trodde jag att du hade koll på fakta.
Det är sant. De har en syster.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han tjuvfiskade kanske, att de hade tillträde till stora delar av ägorna är inte det samma som fritt fiske. Om man tjuvfiskar så springer man som fan när markägaren eller tillsynsmannen kommer, och man springer inihelvete om polisen kommer.

Ja, kanske det.
Ingen har väll sagt att MGM befann sig på martorps gård? utan den infon som iaf jag har läst är att de befann sig ca 100 m därifrån när dom stötte på MP. Enligt Rhona ( och mamman) så fiskade vid 19.30, vilket mycket väl kan betyda att de stötte på MP när dom fiskade. Så det borde finnas någon pöl mellan martorp gård och MGMs bostad.
2015-06-19, 00:08
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag har försökt skriva i tråden, men inte lätt att bli sedd då det skrivs om samma, samma hela tiden.Varför inte läsa istället för att dubbelposta en massa, onödigt till råga på allt, " min åsikt".
Så lätt att intressanta inlägg försvinner i mängden.

Jag skrev tidigare om varför inte polisen, använde hundar i sökandet efter Lisa? Då det var väldigt tidigt i försvinnandet, tal om brott? Och varför spärrades inte området av direkt, utan alla fick springa runt och plocka upp misstänkta föremål, som vidrörts, inte smart! Vi får väl verkligen hoppas att hon redan var död då och inte bara varit inlåst, då hade ju en hunds starka luktsinne kunnat rädda henne liv.

Och nej, jag tycker verkligen inte polisen gjort ett bra jobb i detta fall, men vad mer kan vi vänta av svenska poliser!
Är du säker på att de släppte dit MPS innan de själva sökt av med hundar?
2015-06-19, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Det var en från MP som sa att det sista fyndet som skedde stunden innan gripandet var just hjälmen eller jackan för dom visste direkt att det var Lisas, men sen undrar jag var det var som fick dom att gå ut och säga några dagar tidigare att dom visste att hon var kvar i området?

Man fattar ju verkligen inte varför ngn gm skulle låta jacka el hjälm ( eller annat föremål från Lisa ) ligga synligt utanför Martorp ladan?

Kan den ha synts genom fönstret till Boden?

Har gården varit bevakad innan så att gm inte kunnat gå dit och städa?
Men varför väljer de i så fall att göra det precis när mp är där?

Undrar också om den här öststats- bilen som åkt runt i området och frågat om vägen??
Är det kompisar till litauerna som de fått hjälpa ?

Har litauerna kvar sina mobiler så e det väl lätt att kolla var de har befunnit sig under söndagkvällen? Eller lämnade dem hemma? Förmodligen inte om attacken var spontan.
2015-06-19, 00:11
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Det här var iaf inte spekulationer. Det här var intressant. Lyft upp detta för diskussion.
Jamen visst, okända kåta män i sabb bilar som åker kring Kinnekulle.
Prisutdelning i Trollhättan 17-18 på söndag...den sabben måste ha kört jävla fort för att hinna till Caféet.
2015-06-19, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEchoz
Det är sant. De har en syster.

Ja, kanske det.
Ingen har väll sagt att MGM befann sig på martorps gård? utan den infon som iaf jag har läst är att de befann sig ca 100 m därifrån när dom stötte på MP. Enligt Rhona ( och mamman) så fiskade vid 19.30, vilket mycket väl kan betyda att de stötte på MP när dom fiskade. Så det borde finnas någon pöl mellan martorp gård och MGMs bostad.

Kanske fyndet är att bröderna e påväg till gården men backar när de ser mp?!

Detta tycker mp och polisen är skumt, som redan spanat in litauerna, och griper dem?

Men lite till måste väl till för att få grips ngn?
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Helenas mamma och syster trodde ju detta...men det var ju förstås innan dom hittade Lisa. Fast åkt dit hade ju aldrig Helenas mördare...och det har inte långt därifrån...så...
Jag kan inte låta bli att göra en möjlig koppling till Helena fallet, om än svag.

AJ med söner borde kollas upp mot cold case gruppen. Jag ser det inte som helt omöjligt att någon/flera av dom kände igen Helena som försvann -92. Det borde i så fall vara åtminstone en något försvårande omständighet när nästa spårlöst försvunna flicka försvinner från deras mark för att dyka upp död och inlåst på ett helt annat ställe, men fortfarande på egen mark i någon form av ekonomibyggnad?

Det är troligtvis en ren tillfällighet, men inget man kan bortse ifrån.
Någon gång under deras livstid bodde de i Fägre utanför Mariestad. Var det fram till -96 eller tidigare?
Bodde någon son/sönerna kvar där om föräldrarna flyttat innan -92?
Det kan finnas en uppgift på att Helena var i Fägre på förfest samma kväll innan hon försvann på natten. Troligtvis av en förövare i en mindre ljus/vit bil.

Ingen vore gladare än jag om det går att utesluta, här och nu, då jag inte tycker detta var speciellt trevligt att skriva.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men varför fick inte hundarna vittring då, hon fanns ju i närheten där hon försvann!
Och varför kunde någon innan polisen hitta handsken, och inte en hund?
Måste väl vara enklare för en hund att känna vittring inomhus än ute, så varför genomsöktes inte ladan och byggnaderna runt om noggrannare tidigare?

Du tror verkligen att jag är riktigt korkad, här har du ett exempel:

Expressen.se citat;

Nu i natt sökte polisens tekniker i området. Enligt Expressens team på platsen var det 4-6 tekniker som i olika omgångar arbetade i boden. Polis med hund sökte också av ett skogområde bakom området.

Att beskriva för dig hur hundar fungerar, och särskilt brukshundar, kommer förmodligen att ta ett antal sidor här i tråden, jag råder dig att läsa i trådar som handlar om hundar i allmänhet, eller i trådarna Pierre i Göteborg eller Bangsuan i Boden, använd sökfunktionen, kom igen när du har satt dig in i hur det förhåller sig. Ja, jag har författat många av inläggen, finns källhänvisningar också.
2015-06-19, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Ja precis men sen sas det av en av lokalbefolkningen att hon hittades nära/vid grisarna i den stora ladan.

Kan det vara så att de förflyttat henne mellan Boden och ladan ? Därav teknikernas arbete på båda platserna?

Önskar man fick ngn mer info om " det underligs beteendet" som fick poliserna att lägga ihop 1 + 1 och gripa mgm OCH hitta kroppen..

Underligt är också fyndet man hittar på Martorp som ihop med observationen av bröderna blir sista pusselbiten,,,,,

Jag tror att ingen, förutom polisen, kan/skall veta var Lisa dog och var hon hittades.

Korrekt så, tycker jag. För att det kommer att vara avgörande för att fälla den som gjort detta. Och för hur trovärdiga ev vittnesuppgifter är.

Så då får vi leva med dom mer eller mindre vilda spekulationerna .... som följer i nyhetstorkan.

Så tänker jag.
Senast redigerad av Remark 2015-06-19 kl. 00:15.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
fp

Ja man hittade tydligen ngt som tveklöst tillhörde Lisa..

Plus observationen av litauerna. Varför gick det så snabbt att hitta kroppen sen ?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Okej, jag erkänner, jag har ingen länk, jag förhastade mig där, utifrån min praktiska och teoretiska erfarenhet så antager jag att kriminalsökhund har använts, det är vanligt och ett av polisens viktigaste verktyg när man söker efter spår. Dock har jag faktiskt för mig att jag läste någonstans att polisen har använt kriminalsökhund, men det kan vara fel.

oja, de har använt hundar, olika hundar, hundar som tar blod, hundar som tar sperma, hundar som tar lik, de har haft hela kriminalhunds eliten till sitt förfogande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in