Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-20, 20:50
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Polismannen på presskonferensen:

Kan inte släppa detta med hans eventuellt "avslöjande" (av misstag) eller inte;

Säger han Lisas ena

Eller Lisa senare ????

Han ser verkligen ut som att han försagt sig när han tittar neråt och gör den här grimasen..

Ska lägga till klippet strax

För mig lät det som senare och att han gjorde grimasen kan bero på han var så tagen och vara nära att fälla en tår eller dylikt när han tänkte på det.

Hur som helst tror jag vi inte ska lägga för mycket vikt vid det.
2015-06-20, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Visst blåser det och med hjälm så kan man nog bli påkörd. Men skulle Gm sitta och knipa om det och vara misstänkt för mord? Dessutom i efterhand så hade inte rattfylla gått att bevisa. Tror dessutom att polisen är rätt vana med smitningolyckor och har rutin på det.

Beror ju helt på personlighetstyp. Och är det inte Litauerna så är ju gärningsmannen inte misstänkt för mord, utan kanske till och med känner att han har en chans att komma undan. Är det som jag föreslår så är det ju helt möjligt att gärningsmannen sitter där i nån stuga och håller på att förgås av skuldkänslor men inte har knäckts riktigt än. Eller så klarar han av att hålla det inom sig så länge han inte blir direkt konfronterad med en misstanke. Eller så är det en av de där sällsynta personerna som inte har särskilt mycket empati och/eller samvete. Man behöver ju inte vara bindgalen psykopat som sticker ut även om man är sån.

Jag tror säkert att polisen är vana vid smitningsolyckor, men i de flesta smitningsolyckor tror jag inte föraren brukar ta med sig den påkörde. En invändning kan ju vara att det då statistiskt sett talar emot ett sådant här olycksscenario, men det finns ju också alltid dessa enstaka undantagshändelser, outliers i statistien.
2015-06-20, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bodychoke
Ok, vi plockar bort ett par sannolikhetspoäng då, men sikten kan ha varit tillräckligt skymd ändå (hjälm, vinkel, etc), så än så länge håller det som möjligt. Folk blir ju trots allt påkörda ibland även under goda förhållanden.

Men släpp det nu, hon blev inte påkörd! Bromsspår hade funnits oavsett, där hade funnits spår av kläder, där hade legat små skärvor av t.ex en blinkers eller något liknande.
Männen hade varit släppta för att de hade haft skador på sin bil etc etc.
Din teori håller absolut INTE!

Senast redigerad av chrisemil 2015-06-20 kl. 20:59.
2015-06-20, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsnilssonabcd
Ja jag har sett detta, men OM det är ordet ena han säger så kan han mena "ena sko" eller örhänge, eller ena vad som helst

Ja kan vara det , och det är också info han inte menade att säga
2015-06-20, 20:54
Medlem
Tomatos avatar
Citat:

Säger han Lisas ena

Eller Lisa senare ????

Han ser verkligen ut som att han försagt sig när han tittar neråt och gör den här grimasen..

Sedan, tycker jag det är uppenbart han råkar haspla ur sig.
Jag tror han sa det av misstag.
Senast redigerad av Tomato 2015-06-20 kl. 20:57.
2015-06-20, 20:55
Medlem
Har följt denna tråden sen dag ett nu känner jag för att skriva men hoppas ni inte spårar ut när jag skriver som jag gör.

En sak som jag först vill säga en del pratar om att äldre inte använder iPhone. Där har ni fel iPhone är det lättaste och mest användliga mobilen för äldre som tidigare haft en gammal knapp mobil.

När det gäller mordet så förbryllar det mej mest att nycklarna är kvar i tändningen? Varför låter man även kassen va kvar? Gärningsmannen/männen måste känt till att lisa slut jobba just vid den tidpunkten och kanske till och med fikat där under veckan. Ni vet hur vissa människor är dem frågar ut folk för att verka sociala och glada.

Hon måste känt till gärningsman/männen/eller kvinna.

Exempel alla vet ju när man sätter sig på en moped så har man inga handskar på sig .man sätter först hjälmen på sig sen tar man kassen och slutänden handskarna. Men om nu någon ropa på lisa precis hon skulle köra så ropa GM på henne och då

gick hon kanske,framt till gm och lät kassen och nycklarna va kvar. i det skedet så blev hon tagen. Det där med sms så tror jag lisa skicka sms till sin far. Jag brukar ofta sms min sambo innan jag kör från jobbet.

Sen är det massa frågetecken för mig varför hamna hennes handske i ladan? Kan inte va ren slump ju? Gm har förmodligen fört ditt henne samma kväll och och sedan flyttat henne. I det skedet så blev en handske kvar på platsen av misstag. Sen för att vilse leda missing people och polis så sprider man ut hennes saker lite här och var för att inte väcka allt för mkt uppmärksamhet.

Personerna som fört bort henne har haft tid på sig utföra det dem ville utan att bli störda. För en random person skulle ju aldrig använda någon annan lada eller byggnad för att utföra ett brott. Risken att bli på kommen eller någon ser något är stor.

Det som jag är mest nyfiken på hur va lisas dagar innan försvinnandet ? Har hon haft nån kanske dispyt med någon utan kanske berätta något ? Litauerna för mig låter lite för bra att vara sant. Men man vet aldrig ju människor är kapabel till vad som helst.

Tycker det är så jävla tråkigt att en så ung människa ska bli bragd sitt liv.

Hoppas verkligen att gärningsmannen eller männen eller kvinna sitter bakom lås och bom. Man ska aldrig underskatta polisen arbete idag är dem väldigt duktiga på att göra utredningar. Men hoppas ju dem skyldiga får sitt straff så inte fel folk får sitta inne så vi har en galing ute i samhället.

Hatar att spekulera men nu har jag gjort det iaf
2015-06-20, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
Nej såhär är det. Först säger han att han OMEDELBART tog upp handsken när de såg den liggande på marken mitt inne i ladan. (väl synlig) "del av klädesplagget".
Dagen efter ändrar han uttalande till att först en anställd tog upp den och sedan la tillbaka den på marken och sedan tog LA upp den och la den på marken? sedan.... tog AJ upp den och gick med den till polisen. Vi såg en handske, "det var en konstig liten handske" el liknande och sedan tog anställd först upp den....

Ja, varför göra en så detaljerad beskrivning av handskens handhavande? Inte konstigt att handsken fått så uppmärksamhet, det kanske var syftet och då får jag väl konstatera att det målet är uppnått med råge.

Vad gjorde AJs "kollega" i ladan förresten? Noterade nämligen att mamman sa att någon son berättat om att han plockat upp en handske, sedan hade hans cheftagit i den och slutligen arbetsgivaren (AJ).
2015-06-20, 21:00
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
"Inger Rönnbäck har begärt att förhandlingen i hovrätten kring misstankegraden ska ske muntligt och att hennes klient själv vara på plats antingen fysiskt eller via videolänk.
- Jag anser mig inte kunna argumentera i skrift, för det jag skriver bli ju offentligt, jag kringgår yppandeförbudet om jag argumenterar på det sättet. Jag räknar med att förhandlingen blir i början av veckan."

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2753120-mordmisstankta-i-lisa-fallet-ska-forklara-sig

Ovanstående är förhållandevis ovanligt men förstår advokaten då hon är belagd med yppandeförbud.

I sak spelar det mindre roll men det skadar aldrig att hovrätten får höra den misstänktes version personligen vilket de kommer få chans att göra nu.

Om båda bröderna blir försatta på fri fot i brist på bevis, blir då kvinnan också fri efter som hon inte skyddat någon misstänkt brottsling. Känns ju lite konstigt annars.
2015-06-20, 21:01
Medlem
Citat:
På bild 23 ser det ut som att polisen klättrar uppåt; kan det finns ngnslags loft där uppe där kroppen legat?
Tycker det ser ut som om polisen tittar ner i något, möjligen någon sorts behållare.
2015-06-20, 21:02
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
**Missing People**

Ni som var på plats när hundarna skällde, vet ni vart dem var då på ett ungefär?
Ska vara i samband med när hon hittades.
Vet att ett flertal från MP var på plats vid tidpunkten och rapporterade i gruppen om att hundarna skall.

Som jag fattat det var det på Martorp efter att polisen utökat sökområdet. En journalist på plats beskrev skällandet, samtidigt som det hördes i bakgrunden. MPS vill jag ha i efterspår på polisen. Ett nytt fynd på en åker 100 m från MGM:s stenhus, som fick MPS att kalla på polisen, som grep de nu häktade. Samtidigt hittades LH på Martorp. Om fynd+beteende+Martorp har en direkt koppling till varann innan fyndet av LH, låter jag vara osagt. Men plötsligt for alla polisbilar från klubbhuset mot stenhuset OCH Martorp och sedan däremellan, enligt journalister på platserna. LH är absolut hittad på Martorp, eftersom polisens presstalesman (som är en kvinna) skulle hinna fram till platsen för ett uttalande till allmänhet och press. Därav dröjsmålet på Martorps gård.
2015-06-20, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Men släpp det nu, hon blev inte påkörd! Bromsspår hade funnits oavsett, där hade funnits spår av kläder, där hade legat små skärvor av t.ex en blinkers eller något liknande.
Männen hade varit släppta för att de hade haft skador på sin bil etc etc.
Din teori håller absolut INTE!

Lugna ner dig några hekto nu va. Jag är inte det minsta övertygad om att det måste ha gått till på det sättet som jag föreslår. Dina specifika motargument håller dock inte alls tycker jag. Det är bara saker du tar för givet. Kan lätt tänka mig anledningar till varför varken bromsspår eller andra spår lämnats.

Vad "Männen hade varit släppta för att de hade haft skador på sin bil " ska betyda begriper jag inte ens.

Men ta ett djupt andetag nu igen, räkna till tio och läs detta igen: Jag driver inte någon teori som jag är övertygad om är den sanna. Jag sitter inte och säger "Såhär måste det vara". Jag har lagt fram ett förslag på ett ungefärligt, tänkbart händelseförlopp, försökt resonera logiskt kring det, och tar gärna emot motargument - och vissa andra har lagt fram goda sådana vad gäller delar av scenariot. Dina är dock bara saker du tar för givet.

Jag sitter inte här och försöker försvara mitt scenario med näbbar och klor, kan det plockas sönder med rimlig argumentation har jag inga problem med att tänka om.
2015-06-20, 21:03
Medlem
Citat:

Säger han Lisas ena

Eller Lisa senare ????

Edit: finns tydligen i inledningen av tråden, hittade ngn minutangivelse på 52 (?)

Detta är postat tidigare med en ljudfil också.
Ser man på videon tycker jag att han säger "senare" om man lyssnar många gånger.
Lyssnar man bara på ljudfilen så uppfattar jag det som "ena".

Problemet är att orden "Lisas ena" eller "Lisa sena(re)" ....

Citat:
Ursprungligen postat av McBanana
Lisas ena:
här försäger sig polisen
och avbryts därför genast av den kvinnliga polisen
medan den förste polisen sänker sitt huvud
och inser sitt misstag.

video: http://unionen.de/temp/lisasena.mp4

tydlig ljudfil: http://unionen.de/temp/lisasena.mp3
Senast redigerad av larsnilssonabcd 2015-06-20 kl. 21:06.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in