Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-20, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
trädörren är kanske gammal dörr som fanns där innan de gjort ombyggnader och innan de klädde med plåt. Det växer gräs nertill så den är nog inget man använder, troligen använder man dörren i porten till höger.

Mycket möjligt. Har aldrig påstått att så inte är fallet eller hur? Menar inte att vara otrevlig!
2015-06-20, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Vem är ägare till fastigheten där cafét är inhyst samt fastigheten där sprit fabriken låg?

AJ
2015-06-20, 16:05
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
pdf

Läs beslutet, "grovt brott".

I referaten efter förhandlingen angavs att åklagaren ville ha igenom din version av häktningsskälen men att tingsrätten ville ändra detta till en lägre brottsgrad. Då måste åklagaren på nåt sätt kunnat bevisa att detta var rimligt. Har du tillgång till de bevisen också?
2015-06-20, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Ok. men var denna gula byggnad som man ser deras bostad? Denne bild har förekommit i pressbilderna nämligen och jag undrar vad det är. Mest för att, är detta deras bostad så skulle eventuellt kroppen har hittats i väldigt nära anslutning till den...exakt vad det skulle innebära vet jag ej.

Nej det är inte deras bostad.
Jag svarar även på brunninlägget innan nu, men om du zoomar ut här så ser du var och hur huset ser ut.
Finns ett antal brunnar på tomten.
2015-06-20, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Jag kan upplysa dig, en rättsmedicinsk obduktion kan ta allt från någon timme upp till ett par arbetsdagar.
Det som drar ut på tiden är analyserna och ca 3 veckor för att få fram ett fullständigt protokoll i prioriterade fall är vanligt.
På rättsmedicin i Göteborg tar det ca en vecka från att kroppen kommer in till obduktionen påbörjas.
En vanlig obduktion där man inte misstänker brott kan ett protokoll ta mellan 3-6 månader...
Om jag inte minns fel så finns det ca 40 läkare på rättsmed i Sverige och dom utför 4-5000 obduktioner per år, LHs kvarlevor kördes till rättsmed i tisdags...gissa själv om obduktion och analyser är klara.

Jag har inte nämnt obduktion överhuvudtaget. Det finns fynd som tillhört Lisa, det finns (kanske) en låst bod där Lisa hittades. Var det tidskrävande att jämföra fingeravtryck på fynden, låset osv vidare med MGMs? Var det tidskrävande att kontrollera mobiltrafiken från MGMs mobiler?
2015-06-20, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
De här tråden börjar verkligen dö ut känns det som.

Det man kan konstatera, uppbruten dörr eller inte är att den som fört kroppen dit har kännedom om platsen.

Det som förvånar mig så himla mycket är att man lyckats ta kroppen dit mitt på ljusa dagen utan att någon har märkt någonting.

Vad tyder det på?

Troligtvis att t.ex. litauerna som inte skulle dra speciellt mycket uppmärksamhet till sig om de gick med en övertäckt vagn från lada till lada, inte låter helt orimligt.

Sen finner jag det galet orimligt att någon annan skulle vara skyldig och hålla sig helt kall under allt som pågick.

Förutsatt att det inte är en person som GW beskriver, nån som har ett kriminellt förflutet och är van vid att hantera sådana här situationer och isåfall tror jag det är någon som mycket väl känner till Lisa sen innan och länge känt ett hat mot henne, kanske på grund av svartsjuka, att den blivit dumpad eller avvisad av henne.

Fetning: men tänk om GM lagt kroppen i en av de gröna stora plastbehållare med hjul på, som används för avfall, gräs eller hö vad vet jag, DET ser ju absolut inte misstänksamt ut på en bondgård, att skjuta en sådan framför sej...och fraktat kroppen till fyndplats...bara en tanke..
2015-06-20, 16:08
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Jag anser det inte möjligt att polisen skulle kunna missa handsken.

Är enig och man kan väl anta att polisen hade hundar med sig søndag kväll / natten till måndagen och sökte efter Lisa, och dom borde ju ha snusat sig fram till handsken.

Så teorien att handsken blev planterad är ju mycket plausibel tycker jag, och det skulle ju också stämma överäns med teorien att "mönstret" de andra fynden hittats i, ser ut som om de skulle kunna vara utplanterade.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
I referaten efter förhandlingen angavs att åklagaren ville ha igenom din version av häktningsskälen men att tingsrätten ville ändra detta till en lägre brottsgrad. Då måste åklagaren på nåt sätt kunnat bevisa att detta var rimligt. Har du tillgång till de bevisen också?
Länk till referaten? Vad är brottsgrad?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Nej det är inte deras bostad.
Jag svarar även på brunninlägget innan nu, men om du zoomar ut här så ser du var och hur huset ser ut.
Finns ett antal brunnar på tomten.

jo jag synade dom brunnarna efter jag läste om det på lördagen, men det ska vara vid stenmuren mitt emot det huset där dom brunnarna är
2015-06-20, 16:09
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback

Ursäkta nu förstår jag inte vad du menar?

Åklagaren begärde kvinnan häktad såsom sannolika skäl misstänkt för skyddande av brottsling, grovt brott, det framgår tydligt av häktningsframställan.

Det har inte varit något diskussion kring "brottsgraden" (brottsrubriceringen för att vara korrekt). Däremot valde tingsrätten att häkta kvinnan såsom skäligen misstänkt inte på sannolika skäl misstänkt. I det avseendet gick tingsrätten emot åklagaren. Men misstankegranden ska inte sammanblandas med brottsrubriceringen.

Några "referat" till häktningsskälen finns heller inte, såsom du ser av beslutet är det till häktningsprotokollet bilagt en "hemlig bilaga", denna har varken du eller jag fått ta del av. Det enda som anges är de s.k. häktningsskälen och där räcker det med att ett är uppfyllt, vilket tingsrätten även ansåg.
2015-06-20, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90MileBeach
Fetning: men tänk om GM lagt kroppen i en av de gröna stora plastbehållare med hjul på, som används för avfall, gräs eller hö vad vet jag, DET ser ju absolut inte misstänksamt ut på en bondgård, att skjuta en sådan framför sej...bara en tanke..

De kan ju ha kört bort kroppen tidigare i veckan om hon dödats tidigare, gömt henne i det lilla övergivna skjulet och flyttat henne när de märkte att MP närmade sig.
2015-06-20, 16:10
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Att du är så dum i huvudet att du inte fattar att någon kommer att gräva fram häktningsbeslutet om du försöker sitta och ljuga i tråden för att pusha din egen konspirationsteoretiska agenda.

Inte har du rätt om dagen heller ens. Åklagarna har på sig fram till tisdag att visa på sannolika skäl för ev. fortsatt häktning. Så det enda som är "olyckligt" i det här är att du sitter och svamlar ut dina personliga fantasier och missuppfattningar som om dom vore fakta.

Dum i huvet kan du vara själv. Det är ingen som sitter och ljuger medvetet härinne ty det har ingen intresse av. Alla vill vi ha fakta på bordet. Det som sägs här sägs i god tro och om man har förts bakom ljuset av en mediauppgift så är detta inte att sitta och ljuga medvetet. Brukar du göra det?

Och du. Om "dagen" har jag inte sagt ett pip så tagga ner eller nyktra till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in