Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-20, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MortalDisease
Så hon hade bara mopeden där på sidan av cafet?
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/kollegan-var-den-som-senast-sag-flickan
Den stod på baksidan, d.v.s. kafébyggnaden var emellan mopeden och vägen.
2015-06-20, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Då syns även dörren bostaden till vänster där de nu misstänkta togs. Den gula byggnaden om jag inte har fel? är detta en bostad eller den sk verkstaden?
De togs vid säteriet, ca 1.6km från Martorp.
2015-06-20, 15:51
Medlem
Hoppas verkligen att de tar Dna på ALLA oavsett status i samhället...
2015-06-20, 15:52
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geronimo81
Det med hjälmen har jag inga teorier över. Dock tror jag hon följt med utan att tjafsa och personen i fråga har för henne varit någon hon litar på. Alltså, inget strul vid moppen, strulet uppstår där hon blivit bragd om livet.

Jag tror inte det är hon som smsat pappan, det kan gm ha gjort...finns ju fall där det hänt tidigare.

Men att detta sker under den enda dagen hon åker moppe till jobbet gör ju att någon följt henne sedan tidigare. För det va ju ej första gången hon jobbade på cafét.

Jag tror att en GM skulle ha messat mamman. Eller inte alls.

Med tanke på att du antyder att kan vara en 79-80-årig man som smsat - tror du han vet hur en iPhone fungerar (om han nu inte har en egen)? Den skiljer sig ju en hel del från en android - i synnerhet när man är 80. Tillåt mig vara fördomsfull men jag tror en 80-åring har en lagom billig android och inte en iPhone. Men du får gärna motbevisa mig.

Dessutom har väl de flesta ett knapplås som slår till relativt fort och gör det omöjligt för andra att använda den?
2015-06-20, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Kanske denna byggnad?

https://www.google.se/maps/@58.540967,13.344683,3a,75y,318.12h,77.74t/data=!3m6!1e1!3m4!1sctLi0Wp2QdcG1tTsTNTeDA!2e0!7i1 3312!8i6656

Den ligger c:a 100 m norr om deras bostad. Intressant i sådana fall, för då hade de skyndat sig från Martorp till Blomberg via en liten väg som går nära den väg där MSP dagarna innan hade hittat mobildelar och något mer.

Medlemmen Rohna hade talat med dem närmare Martorp och gissade att de åkt bil hem.

Jag har nu tittat via datorn och inte telefonen som tidigare, och är 100% säker på att det var detta hus jag avsåg. Alltså det huset som det skallades infernaliskt bakom, och som poliserna lämnade sin "vakt" för. De gick in emellan de två byggnaderna som ligger parallellt där. Sen utökades avspärrningarna av en polis som såg medtagen ut. En av de poliser som nyss stått på vakt.
Säger inte att det hittades något bakom/i det huset. Men kanske var det där de fick ett telefonsamtal att kroppen hade hittats. Hur som ska det bli intressant att se vad detta hus har för koppling, om det finns någon.
2015-06-20, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Den där uppgiften om att kvinnan är häktad för grovt skyddande av brottsling är falsk.
Åklagaren gick ut med en sån framställan som avslogs av rätten. Kvinnan är alltså inte häktad för grovt skyddande av brottsling utan endast för skyddande av brottsling. Det pekar emot att hon släpps på måndag. Att den första rubriceringen fortsatt sprids är olyckligt.

det finns inget som heter "grovt skyddande av brottsling" men det är inte ovanligt att orden faller sig så i media,

"Skyddande av brottsling, grovt brott" heter det,
och det är det som är aktuellt i det här fallet,
man skyddar någon som begått ett GROVT brott således,
man skyddar inte någon grovt...

om kvinnan släpps eller inte beror på hur mycket nya bevis som framkommer,
och om dessa räcker till omhäktning
2015-06-20, 15:54
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Hoppas verkligen att de tar Dna på ALLA oavsett status i samhället...

Godsägaren har utan tvekan blivit topsad. Varför? Jo, han tog i handsken. Därför måste de ha hans DNA.
2015-06-20, 15:55
Medlem
MortalDiseases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

Med tanke på att du antyder att kan vara en 79-80-årig man som smsat - tror du han vet hur en iPhone fungerar (om han nu inte har en egen)? Den skiljer sig ju en hel del från en android - i synnerhet när man är 80. Tillåt mig vara fördomsfull men jag tror en 80-åring har en lagom billig android och inte en iPhone. Men du får gärna motbevisa mig.

Dessutom har väl de flesta ett knapplås som slår till relativt fort och gör det omöjligt för andra att använda den?

Jag vet fler äldre som äger en lätt hanterlig Iphone än en Android.
Iphone telefonerna är ju gjorda för att vara simpla och låsta i sig.
2015-06-20, 15:56
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
det finns inget som heter "grovt skyddande av brottsling" men det är inte ovanligt att orden faller sig så i media,

"Skyddande av brottsling, grovt brott" heter det,
och det är det som är aktuellt i det här fallet,
man skyddar någon som begått ett GROVT brott således,
man skyddar inte någon grovt...

om kvinnan släpps eller inte beror på hur mycket nya bevis som framkommer,
och om dessa räcker till omhäktning

Kan i sammanhanget hänvisa till lagen så folk ser hur det är formulerat.

17 kap. 11 § brottsbalken
Om någon döljer den som förövat brott, hjälper honom eller henne att undkomma, undanröjer bevis om brottet eller på annat dylikt sätt motverkar att det uppdagas eller beivras, döms för skyddande av brottsling till böter eller fängelse i högst ett år.
För skyddande av brottsling döms också den som undanröjer bevis om brott som är föremål för ett rättsligt förfarande vid Internationella brottmålsdomstolen eller på annat dylikt sätt motverkar att det uppdagas eller beivras.
Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.
Medlem
Citat:

Jag tror att Lisa själv har sänt sms och dessförinnan pratat normalt med AJ. Vad som därefter händer är väl just att något slått slint som AJ själv uttrycker det.
Medlem
Citat:

Det kan GM ha gjort.Återigen en teori. Jag vet många i min familjs bekanstapkrets som är 70+ och som äger en iphone...förstår inte det konstiga i det.
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Så du vet hur lång tid det tar att analysera teknisk bevisning? Upplys mig gärna! Lisa försvann för snart två veckor sedan. Redan innan hon hittades död gjordes ett flertal fynd och de tre MGM greps. Det kan faktisk också vara så att fynden är analyserade men inte kan kopplas till MGM.
Jag kan upplysa dig, en rättsmedicinsk obduktion kan ta allt från någon timme upp till ett par arbetsdagar.
Det som drar ut på tiden är analyserna och ca 3 veckor för att få fram ett fullständigt protokoll i prioriterade fall är vanligt.
På rättsmedicin i Göteborg tar det ca en vecka från att kroppen kommer in till obduktionen påbörjas.
En vanlig obduktion där man inte misstänker brott kan ett protokoll ta mellan 3-6 månader...
Om jag inte minns fel så finns det ca 40 läkare på rättsmed i Sverige och dom utför 4-5000 obduktioner per år, LHs kvarlevor kördes till rättsmed i tisdags...gissa själv om obduktion och analyser är klara.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in