Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-20, 14:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Felet du gör är att hela ditt resonemang förutsätter en medveten handling. Vad i fynden och det lilla vi vet får dig att dra slutsatsen att det måste vara så?

Många av trådens mest fantasifulla gökar menar att det hela är ett "spår" för att förvilla polisen och sätta dit litauerna. Det som i så fall är väldigt märkligt är varför personen/personerna som lägger ut spåret inte lägger några saker närmare deras bostad.

Jag förstår inte varför inte fler inser att fynden precis lika mycket kan peka mot flykt/kamp eller en panikslagen och slarvig gärningsman som tappar eller bara i panik slänger ifrån sig saker han känner att han måste göra sig av med.

Kom även ihåg detta: Att läsa in mönster och medveten avsikt även i förlopp som är helt slumpartade eller bara ett resultat av stundens infall är en väldigt stark tendens i hur vårt tänkande fungerar. Vi letar efter det både medvetet och omedvetet och det lurar oss väldigt lätt att se saker som inte finns. Typexempel: Kanalerna på Mars. Men det finns hur många andra som helst också. Personligen tror jag att de här fynden kommer att foga sig till den listan också. Eller snarare: Ett antal "detektivers" tolkning av dem.
De fantasifulla gökarna kanske inser att allt inte är funnet, och att ett fynd för nära bostaden kan vara övertydligt, alternativ hittas av MGM.
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
Brukar du ofta få tränga dig igenom en 2m bred port med "gänga" i takhöjd där skjutdörren kan glida i ?
http://imengine.hall.infomaker.io/imengine/image.php?uuid=06ec7ec0-e99c-4322-895a-36f56ee13f28&type=preview&source=false&function=ha rdcrop&width=880&height=587&q=80

Nu kan jag ingenting om ladugårdar men. 1. Jag tycker planlösningen är lite udda? 3 dörrar i princip i bredd. 2. Det sitter en nyckel i trädörren (syns tydligt på ovanstående bild). Varför inte bara öppna den dörren. Eller fungerar inte den dörren trots nyckeln? Eller är det ett separat rum dit den dörren går? Skjutdörren som ev är uppbruten är rätt så "osynlig". Skulle man bara gå förbi så skulle jag bara tänka att det finns två dörrar på väggen.
Bara lite tankar jag får när jag ser bilderna, inget mer.

Bara för att få in mer solljus tänkte jag.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Men vad är det du/ni inte fattar?

Edit: Har en sån port själv hemma, ligger de ngt ivägen vid marknivå så drar man ut den å stänger ändå å då blir den utstående i nederkant!

Så du menar att du bänder ut din 2m breda & 4m? höga skjutdörr som du har hemma på ladugården och låter den stå så istället för att skjuta upp den som det är tänkt? Köp ny dörr!
Senast redigerad av Pungont 2015-06-20 kl. 14:53.
2015-06-20, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Vad jag vill ha sagt är att det smusslas för mycket. Polisen lär ha grumliga motiv för att smussla så här mycket. Jag hävdar fortfarande att det med stor sannolikhet beror på att Lisa hade varit i livet i dag om polisen inte hade begått misstag.

Till skillnad mot dig tror jag att Lisa var död redan när polisen fick anmälan om at hon var försvunnen. Däremot håller jag med om att smusslas för mycket. Det är svårt att gissa vad polisen indiciekedja består i.
2015-06-20, 14:36
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Yppandeförbudet gör med all säkerhet att ingen kommenterar något alls för att inte försäga sig.
Är väl endast advokaterna som uttalat sig efter yppandeförbudet trädde in?
Och då säger de endast de som vi redan hört från början, att tekniska bevis saknas - men de kritiserar först och främst yppandeförbudet som kammaråklagare satt.

Tekniska bevis kan därmed finnas, de får bara inte säga något om det!
Att de säger att det inte finns, betyder inte att så är fallet, bara att de framför det som sagts tidigare.
Polisen skulle ha allt att vinna på att berätta vari dessa bevis består. Det skulle nämligen betyda att dom gripit rätt personer eftersom bevis är bevis. Som det nu är faller en skugga över både polisen och hela utredningen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Varför höll hon tyst om att hon skulle träffa AJ? Min bild av tonårstjejer är att de skulle berätta i förbifarten till kollegorna att AJ bett om hjälp. Varför följer hon honom in i ladan EFTER att hon smsat till pappan? Varför inte gå in i ladan, hjälpa AJ och SEDAN smsa att hon ska åka hem? Pappan vet ju inte när hon slutar den dagen, så det finns ju inget krav på att hon ska smsa en exakt tid utan istället när hon ska åka hem. Och varför tar hon med sig hjälmen när hon går till ladan? Känns krångligt att bära på den när hon ska hjälpa AJ.

AJ ropar på henne efter att kollegorna stuckit...och hon har redan hjälmen på sig. Det blåser kuling den dagen, hon hör ej, men ser att AJ viftar med armarna och ropar för full hals...teorier, som alla andra här på FB. Dock innehåller inte mina massa utomjordingar och andra fenomen, utan folk som finns i hennes absoluta närhet och som kan platsen i minsta detalj.
Medlem
Citat:
Brukar du ofta få tränga dig igenom en 2m bred port med "gänga" i takhöjd där skjutdörren kan glida i ?
http://imengine.hall.infomaker.io/imengine/image.php?uuid=06ec7ec0-e99c-4322-895a-36f56ee13f28&type=preview&source=false&function=ha rdcrop&width=880&height=587&q=80

Nu kan jag ingenting om ladugårdar men. 1. Jag tycker planlösningen är lite udda? 3 dörrar i princip i bredd. 2. Det sitter en nyckel i trädörren (syns tydligt på ovanstående bild). Varför inte bara öppna den dörren. Eller fungerar inte den dörren trots nyckeln? Eller är det ett separat rum dit den dörren går? Skjutdörren som ev är uppbruten är rätt så "osynlig". Skulle man bara gå förbi så skulle jag bara tänka att det finns två dörrar på väggen.
Bara lite tankar jag får när jag ser bilderna, inget mer.

Nej du kan inget om skjutportar! Gänga?
Sådana portar kan vara hur jävliga som helst att skjuta upp, helst på en gammal gård där det är ikört med maskiner mm. Det är inget konstigt med porten alls!
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Det är så jäkla märkligt att något sådant kan hända utan att ingen sett någonting och inga tekniska bevis finns. Det är ju ingen öde ö i Söderhavet,bilar och folk kan komma när som helst.Den som gjort detta har haft 100% tur i allt vad han företagit sig.Det kan ju inte vara någon som kom körande precis når hon låste och bestämde sig för att HENNE ska jag mörda.Det MÅSTE finnas planering bakom och att denne känner till omgivningarna.Jag tror i alla fall inte att dessa två är de skyldiga.

Jag tänker också att en viss planering måste ha föregått själva brottet...och då vet ju gärningsmannen var hennes moped är och vilken tid fiket stänger. dvs någon med rätt god lokalkännedom. Om ladan har används "måste" dessa denna person också veta att det inte förekommer någon verksamhet/byggande under aktuell tidpunkt. Klart man måste tysta offret och jag tror inte att denne riskerar att genomföra det den tänkt på plats. Tror inte heller att detta är första gången för vår gm, dock kanske oförsiktigt nog denna gång är det nära "hemmet". Är det planerat så har denne också planerat hur Lisa ska tystas och fraktas iväg, så alla bilar i området under tiden är av intresse.

Vad som exakt har hänt henne och av vilken anledning som hennes ägodelar är spridda återstå att se.

Vad gm har än tänkt så kanske det blir nya planer då det blir rätt omedelbart en massa folk på bygden...vilket leder till att Lisa/lisa kropp måste försvinna.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Yppandeförbudet gör med all säkerhet att ingen kommenterar något alls för att inte försäga sig.
Är väl endast advokaterna som uttalat sig efter yppandeförbudet trädde in?
Och då säger de endast de som vi redan hört från början, att tekniska bevis saknas - men de kritiserar först och främst yppandeförbudet som kammaråklagare satt.

Tekniska bevis kan därmed finnas, de får bara inte säga något om det!
Att de säger att det inte finns, betyder inte att så är fallet, bara att de framför det som sagts tidigare.

Jo man försöker nog undvika att prata för mycket. Jag kan säga som så att yppandeförbudet juridiskt träffar båda parter på samma nivå. Däremot i praktiken träffar de advokater hårdare eftersom repressalierna mot dessa (värsta fall uteslutande ur advokatsamfundet om man döms för att inte ha iakttagit yppandeförbudet medan konsekvenserna inte blir fullt lika allvarliga för en polis som gör bort sig.

Men såvitt jag kan se har båda parter hållit sig inom det som det får säga och därför har yppandeförbudet inte, i detta fall, gett några "fördelar" åt åklagarsidan.
2015-06-20, 14:37
Medlem
Citat:
Så du menar att du bänder ut din 2m breda & 4m? breda skjutdörr som du har hemma på ladugården och låter den stå så istället för att skjuta upp den som det är tänkt? Köp ny dörr!

Herreminje... sluta vara så
Jag vet precis vad han menar då vi hade flertalet sådana portar på mitt förra jobb, och det är precis som han säger. Hamnar man t.ex utanför spåren/ledarna i golvet så kan man trycka sig in.

Sen finns det ofta hänglås på vardera sida som låser dörren, i detta fallet kanske det bara fanns på ena sidan! Enkel förklaring!
2015-06-20, 14:38
Medlem
Citat:
Så du menar att du bänder ut din 2m breda & 4m? breda skjutdörr som du har hemma på ladugården och låter den stå så istället för att skjuta upp den som det är tänkt? Köp ny dörr!

Är det inte bättre isf att att ta bort skiten som ligger ivägen vid marknivå och som gör att fenomenet uppstår!

Har du inte en jävla aning om ngt så knip igen
2015-06-20, 14:38
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Vad jag vill ha sagt är att det smusslas för mycket. Polisen lär ha grumliga motiv för att smussla så här mycket. Jag hävdar fortfarande att det med stor sannolikhet beror på att Lisa hade varit i livet i dag om polisen inte hade begått misstag.

Jag tror hon var död inom 1-2 timmar efter försvinnandet. Att hålla en person fången är mer komplicerat (hitta en plats, kunna binda personen så den inte kan ta sig loss, se till att personen inte kan låta, se till så att ingen hittar henne när man jobbar). Jag må låta dum, men jag tror det var alldeles för riskabelt att ta hem henne till huset i dagsljus (och kanske inte så uppskattat av kvinnan i huset). Att döda henne är hur konstigt det än kan låta för oss icke-mördare det enklaste sättet att få lugn och ro, slippa hålla vakt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in