Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-20, 14:16
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Man kan spekulera i vad som föranledde domarens formulering men jag håller med om att en domare ska vara ytterst noga i hur han avkunnar ett beslut och i detta fall blev det t.o.m. så illa att det det avkunnade beslutet på plats inte stämmer överens med vad som anges i själva häktningsprotokollet, och det är illa. Hade emellertid rådmannen inte ansett att det ens förelåg sannolika skäl för brott tror jag inte han hade häktat dem, och i synnerhet inte endast funderat så kort tid (5 resp. 2 minuter). Det är dock intressant varför en, som jag får anta välrenommerad, rådman i ett mål som detta slarvar med formuleringen i det avkunnade beslutet.

Som tur är kommer det bringas klarhet i det ovanstående då hovrätten för chans att pröva bevisningen på måndag.

Det är så jäkla märkligt att något sådant kan hända utan att ingen sett någonting och inga tekniska bevis finns. Det är ju ingen öde ö i Söderhavet,bilar och folk kan komma när som helst.Den som gjort detta har haft 100% tur i allt vad han företagit sig.Det kan ju inte vara någon som kom körande precis når hon låste och bestämde sig för att HENNE ska jag mörda.Det MÅSTE finnas planering bakom och att denne känner till omgivningarna.Jag tror i alla fall inte att dessa två är de skyldiga.
2015-06-20, 14:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Öppnar å öppnar, den kan mkt väl stått i det läget hela tiden! Kollar man nere vid marknivå så ligger det massa halm, kan bli att den står ut så för att det ligger massa skit där! Inget ovanligt alls!
Nej ingenting har hänt överhuvudtaget möjligtvishar heller aldrig bilden tagits heller.
2015-06-20, 14:18
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, man häktar aldrig p.g.a. (på grund av) av bristande teknisk bevisningen - däremot kan det ske i första skedet trots bristande teknisk bevisning.

Kanske jag som formulerade mig dåligt.

Vad jag menade var att då man måste begära om häktning efter 4 dagar från anhållandet är det ofta som så att teknisk bevisning inte är analyserad vid denna tidpunkt. Då brukar ofta häktningsyrkandet grunda sig på icke-teknisk bevisning. Detta är inte onormalt, det vill säga. det är inte ovanligt att ett häktningsyrkande vinner bifall trots att teknisk bevisning inte finns, under förutsättning att det finns tillräcklig icke-teknisk bevisning. Däremot är det högst ovanligt att samma förutsättningar ska leda till en fällande dom.
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Det måste komma fram teknisk bevisning. Annars får de släppa dem. Indicierna som kommit fram är svaga. Men fan vad jag hatar kvällspressen. http://www.expressen.se/gt/brodernas-kyla-under-sokandet-efter-lisa/?ref=yfp
Det är ju mycket som inte kommit fram till allmänhetens kännedom också.
Vi vet inget om eventuella vittnesuppgifter t ex. Iakttagelser som stärker misstankarna.

Bra att inget läcker ut från utredningen iaf.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Nej ingenting har hänt överhuvudtaget möjligtvishar heller aldrig bilden tagits heller.

Men vad är det du/ni inte fattar?

Edit: Har en sån port själv hemma, ligger de ngt ivägen vid marknivå så drar man ut den å stänger ändå å då blir den utstående i nederkant!
Senast redigerad av psycho77 2015-06-20 kl. 14:20.
2015-06-20, 14:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Det är så jäkla märkligt att något sådant kan hända utan att ingen sett någonting och inga tekniska bevis finns. Det är ju ingen öde ö i Söderhavet,bilar och folk kan komma när som helst.Den som gjort detta har haft 100% tur i allt vad han företagit sig.Det kan ju inte vara någon som kom körande precis når hon låste och bestämde sig för att HENNE ska jag mörda.Det MÅSTE finnas planering bakom och att denne känner till omgivningarna.Jag tror i alla fall inte att dessa två är de skyldiga.
Kan det inte?
Jag vill minnas att det var just precis det som hände när Engla mördades.
2015-06-20, 14:20
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Vilka millitärers familjemedlemmar i sverige har försvunnit genom åren?
Hade din roman-teori stämt hade säpo defenitivt bedrivit en paralell utredning!!!

Det har ju hänt lite skumma grejer, med risk att vi tangerar ot.
L.Ericsson chefen för KSI, hittades drunknad, sen "ramlade" en hög FRA-chef genom ett fönster och dog, och på det så begick Reinfeldts livvakt självmord genom att skjuta sig i magen på toa i Rosenbad, allt detta hände 2012 på ett par månader, finns trådar här på fb, du hittar nästan inget i svensk press men mer i utlandet:
http://leaksource.info/2013/03/10/was-sweden-spy-boss-suicided-over-saudi-arms-scandal/

Notera att Eriksson basade ett tag även över SSG som sen blev SOG.

Kom ihåg att Sverige spelar med i diverse fulspel typ Libyen och Afghanistan, är djupt insoppade i NSA:s skandaler som Snowden avslöjade etc, så det finns anledning att inte räkna ut faderns bakgrund helt.
Sen en detalj som inte ens diskuterats här, barn till poliser och militärer är ofta med i olika karate eller judoklubbar och har träning i självförsvar, så det är möjligt att Lisa kan ha haft träning och ev satt sig i motvärn mot GM, eller kanske flera GM.

Vad gäller byggboden så är det så att boningshuset intill är tomt och det finns en länk till en mäklar annons här i tråden. Oavsett om det nu är boden eller ladan intill så har GM med stor sannolikhet vetat om detta tomma hus, vilket bör vara en pusselbit, och huset har varit till salu ett längre tag.
Senast redigerad av duqu 2015-06-20 kl. 14:25.
2015-06-20, 14:21
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Det kanske är så att det är så illa som vissa spekulerar dvs hur Lisa hittats och inte ens en luttrad rådman blir oberörd av detta (spekulationer) Jag tror visserligen att fanns naturligtvis häktningsskäl men till vilket brott? kanske "delaktighet" inte är så dåligt beskrivet? men i dagsläget vet man inte exakt vad deras iblandning består av.

Jag vill inte vara den som så att säga målar fan på väggen och hoppas verkligen att jag har fel men jag tror tyvärr att vi kommer att få veta rätt otäcka saker inom sin tid. Väldigt mycket av brott som har karaktären sexuell tortyr eller liknade före FB:s tid är okända. Men det finns offentliga arkiv...men som sagt så hoppas jag innerligt att jag har fel...dock upphör jag inte att förvåna mig hur bestialisk människan verkligen kan vara.

Hade domaren stått fast vid att han ansett det utgöra delaktighet, det finns inget direkt hinder mot att häkta någon utan att brottsrubriceringen finns (tydligen), hade jag inte haft några problem med det. Sen att man inte kan döma någon eller åtala någon för delaktighet i mord vid ett senare tillfälle är en annan sak. Vad som förbryllar mig är att det i häktningsprotokollet inte står något om delaktighet och det är väl det som, bl.a., föranlett att rådmannen tvingade förklara sig. Det ger ett visst slarvigt intryck måste jag erkänna och därför är det väldigt skönt att hovrätten får pröva detta på måndag.
Medlem
Starbacks avatar
Polisens och åklagarens yppandeförbud strider svårt mot rättssäkerheten. Det beror på att de inte belägger sej själva med yppandeförbud utan kan gå ut med egna synpunkter i ärendet - oemotsagda. Polisens smussel är över huvettaget ett problem för rättssäkerheten. Det smusslas exempelvis med av vad Lisa dog. För en intresserad allmänhet blir därför smusslande poliser suspekta. Har dom begått stora misstag i utreningsarbetet som de på detta sätt vill dölja? Hade
Lisa varit vid liv i dag om polismisstagen hade undvikits? Det är frågor man måste ställa sig. I dag går polisen ut med påståendet att bröderna visat kyla under söken efter Lisa eftersom dom "helt kallt" suttit och fikat på sin veranda medan söken pågick. De var omtyckta och respekterade för stor yrkeskunnighet i byn. Men de kände inte en käft framgår det. Detta berodde på att de inte kunde svenska sägs det. Jaha. Men då kanske de inte läste svenska tidningar eller såg på svensk tv. Hur stor behållning har man av det om man inte kan tillgodogöra sig innehållet? Därav följer att de antagligen bara hade en svag aning, om ens det, av att en flicka var saknad och att det stora
larmet med åtföljande pådrag hade utlösts. De betraktade det hela men visste inte ens vad Missing People var. Polisen måste sluta smussla och gripa oskyldiga.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geronimo81
Jag tror att följande kan ha hänt!

AJ går in på cafét för att, som han säger, ta en spontan kaffe. Ägarinnan, som känner AJ, presenterar den nya tjejen för honom då det är bra för LH att veta vem som äger gården och allt runt i kring där cafét ligger. Det kan ju vara så att ägarinnan ber LH lämna något till AJ i form av fika eller liknande som kanske bjuds ibland när det blir sådant över. Därför vill ägarinnan att LH ska veta vem hon ska vända sig till vid dessa tillfällen.

AJ blir väldigt intresserad av LH vid hans spontan besök. Gubben får tupp-juck och får för sig att han ska göra närmanden på LH. Dock väljer han att gå tillväga på det sättet att han ber henne om hjälp då hon ska sluta för kvällen och åka hem. För det va ju ingen av de andra som såg vad som hände bakom cafét där LH´s moped stod. Samt att hon verkade ha följt med frivilligt eftersom inga spår av strid fanns på plats. LH fattar ingen misstanke då AJ varit trevlig under sitt spontan besök på cafét, så hon följer med honom in i ladan. Där får gubben bryt och gör något extremt dumt.

AJ drabbas av panik och ber sina anställda om hjälp och lovar guld och gröna skogar om de håller käft samt hjälper honom dölja alla spår eller som det nu visade sig kasta saker runt hela området. De som nu sitter inne skulle mycket väl kunna vara tysta för några tiotals tusen kronor extra i fickan.

De gömmer kroppen samt sprider delarna och på så sätt vinner lite extra tid för att kunna planera nästa steg. Tyvärr finner man dom när de är i full fart med något bevismaterial eller kroppen och där får allt ett abrupt slut.

Polisen griper dom, sätter dom i finkan, men kan inte hitta såpass mycket bevis för att sätta dit dom för mord.

Sen har jag en tanke till. Tänk er själva i denna situationen...

Ni är ägare av ett stort säteri. Ni har några människor från europa inne hos er för att jobba som snickare och lite allt i allo. Jag vet fler som haft det där jag varit. Det sker ett bestialiskt mord på era ägor. Era anställda har bott i ett av era hus och ni känner dom vädligt väl. Hade ni åkt på semester till Dalarna för att fira midsommar när det är en mordutredning på era ägor där era anställda blivit anklagade för mord och massa bevis funnits i era lador och liknande??

Vad tycker ni om detta???

Jag tycker det låter trovärdigt, fast om det sen är sannolikt får väl framtiden utvisa.
Sen kan ju storleken på det belopp som ska tysta litauerna vara mycket större , utan att det för den skull påverkar AJ:s ekonomi något nämnvärt.
2015-06-20, 14:22
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det finns ledtrådar i en vidare mening.

En i trakten okänd gärningsman alt. män hade aldrig dumpat kroppen på okänd mark där man inte ens i förväg vet vilka personer man kan träffa på i en okänd riktning. Ändå mindre veta var man ska dumpa kroppen i denna okända miljö.

Kriminalhistorien har lärt oss att vissa personer snitslar via sin avgång eller där andra lämnar alla offrets ägodelar utströdda på brottsplatsen. Eller att man tar en eller flera fetischer med sig utan att visa andra. Men vilka har tidigare lämnat ledtrådar i denna mängd som pekar mot offrets viloplats. Enligt mig unikt. Eller har jag missat något....

Ingen har sett eller iakttagit någonting i samband med detta brott. Trots att det var ljust och fria vidder där MP senare gjorde sina fynd. Vem eller vilka kan i dessa trakter röra sig fritt utan att frukta att andra personer tycker deras närvaro är avvikande.

Felet du gör är att hela ditt resonemang förutsätter en medveten handling. Vad i fynden och det lilla vi vet får dig att dra slutsatsen att det måste vara så?

Många av trådens mest fantasifulla gökar menar att det hela är ett "spår" för att förvilla polisen och sätta dit litauerna. Det som i så fall är väldigt märkligt är varför personen/personerna som lägger ut spåret inte lägger några saker närmare deras bostad.

Jag förstår inte varför inte fler inser att fynden precis lika mycket kan peka mot flykt/kamp eller en panikslagen och slarvig gärningsman som tappar eller bara i panik slänger ifrån sig saker han känner att han måste göra sig av med.

Kom även ihåg detta: Att läsa in mönster och medveten avsikt även i förlopp som är helt slumpartade eller bara ett resultat av stundens infall är en väldigt stark tendens i hur vårt tänkande fungerar. Vi letar efter det både medvetet och omedvetet och det lurar oss väldigt lätt att se saker som inte finns. Typexempel: Kanalerna på Mars. Men det finns hur många andra som helst också. Personligen tror jag att de här fynden kommer att foga sig till den listan också. Eller snarare: Ett antal "detektivers" tolkning av dem.
2015-06-20, 14:22
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om så är tillfället, så är det ju lika konstigt, jag menar teenage fritids jobb 50 km från hemmet,
100 km alt i alt fram och tillbaka, är ju jätte konstigt .

Det var 4 mil (totalt 8 mil) och tog 50-60 min med moped. I många delar av landet är det inte alls ovanligt att köra så långt för ett sommarjobb. Hon kanske hört mycket gott av andra (sin syster?) och tyckte det skulle vara skoj att jobba på ett cafe. Så jag förstår inte varför det skulle vara konstigt. Själv har jag cyklat 3 mil enkel väg till ett jobb när jag var 20. Och cyklade till en skolkompis 6 mil bort när jag inte hade något att göra en sommardag då jag var 18 år. Och jag är en stadsjänta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in