Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-20, 13:43
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Eftersom de blev häktade misstänkta för delaktighet i mord, kan inte andra gärningsmän uteslutas och således är andra alternativ nog inte avförda.

Om jag inte missminner mig så var "delaktighet" en felaktighet från domstolen som senare rättades till?

Du läste inte vad jag skrev....misstankegraden utesluter inte eventuella medgärningsmän till balterna.
Men den utesluter andra spår/möjligheter.

Det innebär att Mr. X som fortfarande är ute I det fria eventuellt kan vara en medgärningsman till Balterna men det utesluter att Mr. X själv har begått mordet utan Balternas medverkan.

Om Balterna hade varit skäligen misstänkta så hade det varit möjligt att 2 parallellspår utreds med misstänkta som inte har med varandra att göra vad det gäller utförandet av brottet.

Av det här skälet så tycker jag att det är intressant att se hur häktningsförhandlingarna går i hovrätten?

Får man bakläxa på misstankegraden, brottsrubriceringen, yppandeförbudet, etc. ?

Jag vill inte på något sätt spekulera i vad som har hänt flickan, vem som har gjort vad, etc. Men skulle hovrätten meddela fortsatt häktning av Balterna som sannolika skäl misstänkta for mord så kan vi antagligen med fog anta att polisen har en hel del kött på benen vad det gäller Balterna?
2015-06-20, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Djurrättsaktivister som attackerar kor?

Vem är rädd för att Missing People och polisen stjäl? När de letar efter en försvunnen flicka?

Men är du på skämt eller? De tar sig in i stallar för att hitta och dokumentera vanvård mm!
2015-06-20, 13:44
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Han har läst det i tidningen som vi alla andra eller fått det berättat av caféägaren. Jag tror inte Lisa sagt det till honom.
Men Arne borde frågat var hon bor, eller vem som är hennes föräldrar. Det är väl den generationen nyfikna på.
Och när det visar sig att hon är från Skövde, kan mopedfärden kommit på tal, om han frågat om hon åker buss e.t.c
Jag tror inte det bara var goddag och hej.
2015-06-20, 13:45
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Det har skrivits i tråden att Martorp arrenderas och används av någon annan köttproducent.
Jo men då ska han ju inte säga att polisen fått tillgång till allt på hans marker. Självklart visste de inte då att hon var död men han som markägare borde han ju då prata med arrendatorn. Och både arrendatorn och arne borde ju vara intresserade av att hon hittas, vara behjälpliga och låsa upp.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Det är sommar nu och därför finns det ingen anledning att ha kor inomhus.

Jag har fattat det som att den delen av ladugården som hade portar från golv till tak var maskinhallen där jordbruksmaskiner förvarades. Värt många slantar så därför låst.
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Djurrättsaktivister som attackerar kor?

Vem är rädd för att Missing People och polisen stjäl? När de letar efter en försvunnen flicka?

Nej, de attackerar inte kor eller grisar. Däremot går de in och filmar och fotograferar.

De kan ha varit rädda för att MP:are går in och stör och förstör. Bättre att fråga om lov att få se saker än att ha folk spontant rännande i lokalerna.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-06-20 kl. 13:51.
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Arne träffade själv Lisa Holm för första gången samma dag som hon försvann.
– Jag träffade henne på morgonen när jag var inne spontant på kaféet. En förtjusande flicka som kaféinnehavarinnan presenterade för mig. Det var första dagen som hon åkte till jobbet själv och det är en sådan tragedi att det liknar ingenting. Ofattbart är det, säger han.

Konstigt att AJ skulle spontanbesöka kafeet och träffa henne för första gången , samtidigt som det var första gången hon åkte till jobbet själv.
Brukade LS presentera alla sina anställda för AJ ?
Detta var väl hennes 6e arbetsdag, 1 chans på 6 att pricka rätt...
Nu är det kanske inte så konstigt att hon blev presenterad, han äger ju tydligen cafét och hyr ut det.
Eftersom han bor nära och säkert fikar eller äter där då och då och det är ett litet ställe där förmodligen "alla känner alla" så tycker jag inte det verkar skumt på något sätt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Ja just detta med nycklar är sanslöst intressant. Det finns ju flera byggnader på Martorp
där förmodade BO hittades. Hur många hade nyckeln till den dörr som finns till vänster om dörrarna in till maskinhallen. Det kan man fråga sig?
http://imengine.hall.infomaker.io/imengine/image.php?uuid=06ec7ec0-e99c-4322-895a-36f56ee13f28&type=preview&source=false&function=ha rdcrop&width=880&height=587&q=80

Mest troligt är att de som jobbar där har huvudnycklar, för att kunna öppna upp på morgonen etc.
Sen om bröderna haft huvudnyckel är nog inget konstigt heller, om de nu snickrat på stället.
2015-06-20, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
This.
Om man nu vill spekulera vidare på AJ-spåret.
Hur ofta gick han spontant in på kaféet?
Tydligen hade han inte gjort det en enda gång under de tidigare fem dagar (tre helger) Lisa jobbat där.
Tänk om han såg henne parkera mopeden på morgonen. Då blev han så intresserad att han bestämde sig för att ta en närmare titt och bemödade sig att presentera sig för henne o.s.v.
När hon sedan slutat för dagen kan han ta kontakt utan att väcka hennes misstankar. Kanske pratade de en stund innan hon (eller han) skickade sms:et.
Kanske lyckades han t.o.m. locka med henne att titta på något, t. ex. i en lada?

Ja och där kan ju någonting slått slint som han uttryckte det.
Litauerna kan ju använts till att städa undan och sprida spåren.
Historien med handsken är ju också anmärkningsvärd.
2015-06-20, 13:48
Medlem
Citat:
Ja just detta med nycklar är sanslöst intressant. Det finns ju flera byggnader på Martorp
där förmodade BO hittades. Hur många hade nyckeln till den dörr som finns till vänster om dörrarna in till maskinhallen. Det kan man fråga sig?
http://imengine.hall.infomaker.io/imengine/image.php?uuid=06ec7ec0-e99c-4322-895a-36f56ee13f28&type=preview&source=false&function=ha rdcrop&width=880&height=587&q=80

Får ja gissa så har dörren ( det är en port) inte varit låst, finns inget på bilden som tyder på det och väldigt sällan sådana portar är låsta!

Edit: du kanske mena den lilla trädörren som är stängd?
2015-06-20, 13:48
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Det är sommar nu och därför finns det ingen anledning att ha kor inomhus.
Kalvar och tjurar kan mycket väl stå inomhus även på sommaren. Gården sysslar med produktion av nötkött.
2015-06-20, 13:49
Medlem
Citat:

Som jag skrev förut så brukar det finnas ett nyckelskåp på stora arbetsplatser...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in