Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-20, 12:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Glöm inte att detta område har haft mycket inbrott, kafét, har haft 2 och bostadshuset längre ned söderut har haft 9 (!) påhälsningar. De ligor som opererar gör precis som vi, de sitter och kollar vägar/hus på Google innan de ens åker ut på sitt första rek. Här i Stockholm togs nyligen en romsk liga som snott gps:er för runt 2,5m, dom kunde bara bindas till 70 inbrott av flera hundra, men där var Google deras vän. En del ligor kan bli mycket aggressiva om man skulle råka stöta på en tjuv, med det i bakhuvudet så var Lisa:s arbetsplats inte så idylliskt som pressen vill påskina. Länkar finns i denna tråd till tidigare brott.

Så det behöver ju inte vara letterna till 100% som har god lokalkännedom, en liga som åker där stup i kvarten har nog reket varje skrymsle i området i jakt på diesel och annat begärligt, senast tog dom ju en byggnadsställning. Så det är möjligt att tjuvar kände till byggboden och att den stod tom, så om de då sprang på Lisa och slog ihjäl henne kan dom också ha kört ner och dumpat henne i byggboden, för att sen kasta ut hennes grejer på åkern. Det kan ju också vara så att dom körde på henne och fick panik.

De som är minst intressanta just nu är letterna för de är inlåsta, nu bör vi ju kolla upp de andra möjliga personerna och se vad som kan poppa upp, därav mina tidigare frågor på div fynd och en otrevlig snubbe i vit skåpbil som ska ha skrämt upp folk. Och vem var personen som ställde till en scen på Lördagen ?

Om det är en ambulerande inbrottsliga som dödade Lisa så hade de låtit henne ligga kvar bredvid mopeden, alternativt dragit in henne i en buske och dragit iväg med sin flerfärgade gamla bil fortare än kvickt, fanns ingen anledning att gömma henne på en gård någon kilometer ifrån brottsplatsen, hög upptäcktsrisk.
2015-06-20, 12:11
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Vill inte spekulera i skuldfrågan alls.
Men tänk om de fann kroppen när de av någon anledning vistades vid platsen.
Då är det klart att de fick panik när MPS närmade sej eftersom de var medvetna om att man letade efter Lisa. Bara en tanke. Mvh.
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nu leder ju inte spåren till MGM. Att det skulle vara ett rakt spår från caféet till MGM bostad är inte sant även om flera personer hävdat det.
Varken tidslinjen för fynden eller platserna ger ett rakt spår till MGM.

Det som ledde till gripandet var MGM beteende mot MPS och sedan mot polisen. Det gjorde att de blev intagna på förhör och samtidigt som förhöret skedde genomsöktes en plats nära där MGM observerats och där fanns kroppen.
MGMs agerande och att de observerats nära där kroppen hittades ledde till att de då blev gripna.

Efter det har misstankegraden höjts men exakt vilka indicier som finns som lett till höjd misstankegrad vet vi inte.
Om HD håller fast vid sannolika skäl när överklagandet av häktningen prövas på måndag/tisdag så är det en tydlig indikator på att indicierna är starka.
2015-06-20, 12:12
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Om hon legat i en frysbox eller kyl, går det att avgöra vilken dag hon dött eller får man anta stt hon dött samma dag hon försvann?
Om hon legat i byggboden bör denna haft temperaturer uppåt 50+ vid full solintrålning eftersom det är en gammal modell med tjärpapp på taket, då har förruttnelsen verkligen satt fart vilket kan vara mycket otrevligt för den som öppnar dörren. Och om det nu var en utomstående som slängde in henne där så aktiverade dom då Assa-låset, vilket kan förklara varför polisen tvingades bryta upp dörren, eftersom jag misstänker att ägaren såg till att ha byggboden upplåst för att slippa få dörren uppbruten av alla omkringresande småtjuvar.
Medlem
Det är ju inte klarlagt för allmänheten än exakt vart Lisa hittades.
I den så kallade boden eller det intilliggande stallet/byggnaden.
Är det någon typ av aktivitet dagligen på dessa ställen, och av vilka, eller är det ställen som inte används just nu. Om jag inte missminner mig så bröt polisen upp en vägg för att få tillgång till det ena stället. Vilka hade nycklar dit? Hur ofta användes/besöktes den lokalen, av vem?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usubuhi
Hej. Har last mycket pa denna trad.
Blir fylld av avsky over Era fantasier om Lisa och vad som kan ha skett. Verkar finnas manga med sjuka sexfantasier har.

Dock vill jag klargora. Lisa var inte minderarig. Det ar man innan fyllda 15 ar. Lisa var underarig. Det ar man mellan 15 -18 ar.

Vad menar du? Är det legalt med mord om det inte är ett barn? Varför har du inte Svenskt tangentbord om du sitter utomlands?
2015-06-20, 12:13
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usubuhi
Hej. Har last mycket pa denna trad.
Blir fylld av avsky over Era fantasier om Lisa och vad som kan ha skett. Verkar finnas manga med sjuka sexfantasier har.

Dock vill jag klargora. Lisa var inte minderarig. Det ar man innan fyllda 15 ar. Lisa var underarig. Det ar man mellan 15 -18 ar.

Varför tycker du det är viktigt att påpeka detta om minderårig och underårig? På vilket sätt påverkar det Lisas död och ev mordåtal?
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-06-20 kl. 12:28.
2015-06-20, 12:14
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Då är det klart att de fick panik när MPS närmade sej eftersom de var medvetna om att man letade efter Lisa. Bara en tanke. Mvh.

Man fann kroppen efter MGM förts till förhör.
2015-06-20, 12:17
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Om hon legat i en frysbox eller kyl, går det att avgöra vilken dag hon dött eller får man anta stt hon dött samma dag hon försvann?
Om man legat i frysen, så spricker cellväggarna på ett sätt som gör att man kan se att någon har varit fryst, men knappast när.

Det hittas några kroppar varje år som dödstiden är omöjlig att svara på. Även folk som hittas inom det första dygnet kan vara svåra. Då använder man kroppstemperaturen, men man tar reservationer, och då kan man använda den förhöjda kaliumhalten i tårar till att hjälpa.

Som en patolog sa engång; hon dog mellan 23.30 och 23.35 i går kväll.
Imponerande! sa en polisman, sä precist har jag aldrig hört det förut, använder du en ny metod?
-Nej, inte ny presis, men jag hittade hennes mobiltelefon, och den visade att hon avslutade ett samtal 23.30, medan hon inte svarade på ett samtal hon fick 23.35.......
2015-06-20, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Jag tror de finns en chans att polis tidigt satt span på dessa litauer och väntat på att de skulle avslöja sig själva så att även bevisningen blir starkare. De avslöjade säkert sig själva relativt grovt och är därför häktades på sannolika skäl utan teknisk bevakning.
2015-06-20, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Varför ska finnarna veta något extraordinärt?

Står även att mamma hade ringt sin vän som bor i området och vännen hade sett bröderna 18.15 utanför sitt hus sitta och fika.
Hur många vänner har morsan i det lilla samhället, när hon själv bor i Litauen?? Sonens fru??
2015-06-20, 12:19
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Har sett att många i tråden nämnt att "deras magkänsla" säger att de häktade är oskyldiga och att det är "osannolikt" att de skulle ha mördat LH. Jag är intresserad av att veta exakt vad det är som talar för att bröderna absolut inte kan ha gjort detta.

Såg också att någon smart individ postat sina åsikter gällande att förstagångs förbrytare knappast började sin brottsliga bana genom ett mord, utan bör ha en mer gedigen belastningsregister innan man dödar någon. Bröderna har enligt uppgifter i tråden ingen historia av grövre brott och kan därför inte heller ha dödat LH.
För eran information kan jag på rak arm ge er tre exempel på svenska, ljushyade förstagångs mördare. Jonna "Hästtjejen" dödade och styckade sin rival, hon fanns inte i polisens register sedan tidigare. Albin i Gävle mördade och styckade sin vän efter en utekväll. KJ i Boden dödade och styckade sin ex. flickvän. Dessa personer hade alltså inget belastningsregister, de var inte heller onyktra eller påverkade av droger, medicin, alkohol mm. Deras ålder var mellan 20-30 år vid mordtillfället.
LH's mördare kan mao vara i princip vem som helst och frågar ni mig så är det högst sannolikt någon av bröderna som nu sitter häktade för brottet.

Edit; Observera att jag inte påstår att LH kan ha blivit styckad.

För min del baserar jag "magkänslan" på dom faktum som finns. Att polispatrull (helt direkt) bedömt läget att förhörs-fråga var aktuellt. Förhör som ledde till anhållan, vidare till häktning (på sannolika skäl misstänkta för mord - bröderna)
Därefter den rättsliga process som hittills ägt rum, i form av visst labbande med rubricering/misstankegrad, och överklaganden.
Sammanslaget finns det inget som pekar på oskuld ännu. Men eftersom överklaganden är inskickade, kan man inte bortse från möjligheten att oskuld föreligger.
Det är detta som kan komma att visa på att bröderna står oskyldiga eller fortsatt misstänkta i detta. Göta HR´s utslag. Materialet finns där, inte på Flashback.

I dagsläget vet utredningen mer om MGM´s eventuella förehavanden än någon granne, arbetsgivare, flashbackare, eller mamma i hemlandet.
Vidare är jag av den bestämda uppfattningen att vem som helst, är kapabel att mörda... Precis vem som helst.

Sammanslaget skulle jag säga att bröderna inte står utan skuld i detta. Därmed inte sagt att dom är skyldiga till varenda eventuell del av detta hemska som inträffat. Det är det som utredningen förhoppningsvis lär visa, då speciellt i form av teknisk bevisning, erkännande eller annan avgörande faktor.
Jag lutar åt att tro att Göta HR´s utslag kommer säga att misstankegraden ska stå kvar.

En sak är dock väldigt säker. Det finns ingen i denna tråden som just nu kommer lyckas med att spekulera fram ett svar kring skuld, eller oskuld, eller alternativ gärningsman. Alla seriösa alternativ släpar flera dagar efter polisutredningen, vare sig man gillar det eller ej. I dagsläget kan rimligtvis en hel del teknisk bevisning vara färdig.
Då inga uppgifter om nya misstänkta framgått av myndigheter, vill jag därmed även sätta min starka förhoppning till att dom skyldiga är i förvar.
2015-06-20, 12:20
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Pappans anställning som operatör på SOG , har med detta att göra. Om fadern sysslat med inormationsinhämtning av något slag, möjligtvis känslig information, och på något sätt avslöjats, är mordet på hans dotter kanske "varningen" eller straffet för sådan verksamhet. Detta kan förklara "öststasmän" i vita skåpbilar mm, det förklarar även varför den tekniska bevisningen är så tunn, samt varför 2 gästarbetare och 1 kvinna sitter anhållna på lösa grunder... Den senaste tiden politiska upptrappning gentemot Ryssen på order av Nato, ökar sannolikt risken att denna typ av informationsinhämtningsuppdrag ökat markant..

Min teori bara...

Om de velat varna pappan, varför då inte lämna kroppen vid mopeden? Varför bege sig in på en främmande persons gård och låsa in kroppen där? Hur vågade de riskera det när det är ljust ute? Känns inte helt genialiskt och genomtänkt för ett annat lands militära lönnmördare. Och varifrån fick de nyckeln?
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-06-20 kl. 12:25.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in