Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-20, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Ingen som kan språket och har tid att ögna igenom de blott 42 sidorna?

http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=3&t=18922

Varför ska finnarna veta något extraordinärt?
2015-06-20, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelleIsabelle
Det jag menar är att om jag sitter på min hoj och blir störd av nåt ( man ser nåt, nån börjar prata med en) så tar jag av mig hjälmen i samma veva som jag kliver av.

Varför? Kan prata med hjälp på...och tror mer på att hon blev överrumplad. ..då ingen hörde ngt och så tidigt på kvällen så måste det gå fort. Grabba tag o släpa bort henne.
2015-06-20, 11:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Måste åklagaren prestera ny bevisning varje gång dom blir omhäktade eller räcker det med första gångerna...
När det gäller kvinnan måste misstankarna stärkas vid nästa omhäktning. När det gäller männen måste åklagaren visa att förundersökningen fortskrider.
2015-06-20, 11:18
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag har kollat vad du skrivit i den här tråden och du verkar ju inte tillhöra de helt skogstokiga eller unga män med empatistörningar som söker uppmärksamheten med makabra fantasier. Så därför vill jag gärna höra vad du vet om Lisas beteende. På vilket sätt var hon annorlunda den dagen? Har dessa vittnen berättat det för polisen?

Ja, polisen känner till uppgifterna.
2015-06-20, 11:19
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Jag har kollat vad du skrivit i den här tråden och du verkar ju inte tillhöra de helt skogstokiga eller unga män med empatistörningar som söker uppmärksamheten med makabra fantasier. Så därför vill jag gärna höra vad du vet om Lisas beteende. På vilket sätt var hon annorlunda den dagen? Har dessa vittnen berättat det för polisen?
Hur skulle gäster kunna avgöra om hon betedde sig annorlunda? Hon verkar ha varit speciell och någon, i hennes klass tror jag det var, menade att vissa gillade henne och andra inte. Hon var kanske på ett sätt som vissa inte kunde tåla? Sådant är vanligt i Sverige, att vissa tycker att man inte får stå upp för och vara den man är.

Jag har bott i Italien och skillnaden mot Sverige är mycket tydlig.
2015-06-20, 11:19
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
JA skilj på äpplen och päron själv. Det som sker här på FB är uthängning. Här påstås de vara skyldiga och här hängs namn och bilder ut både på MGM och andra.
Det tidningarna gör är att rapportera, de har inte visat ocensurerade bilder eller gått ut med namn. Inte heller påstår de att männen är skyldiga.
FB=Osmakliga uthängningar till höger och vänster.
Media= Rapporterar de faktiska omständigheterna utan uthängning.

Googlar du deras namn kommer du få upp mängder med träffar från FB där de hängs ut som skyldiga.
EDIT: Att vi som skriver här är anonyma påverkar inte det faktum att det som skrivs kommer generera träffar i google som kommer att synas en väldigt lång tid.

Du har lite knasiga ideer. Det är via media som fb har fått info om vilka personer det rör sig om. Media har till och med pekat ut huset de bodde i. Att sedan ta fram namn är ju inte speciellt svårt. Själva utpekandet av mgm är via media. Fb spekulerar och många här tycker det är intressant att försöka vända och vrida på den info som finns för att försöka hitta en lösning. Bra eller dåligt spelar ingen vidare roll.

Det är inget konstigt alls och om du misstycker så hitta på något annat tidsfördriv. Du kan kanske göra dina inlägg på Aftonbladet eller familjeliv.
2015-06-20, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Ingen som kan språket och har tid att ögna igenom de blott 42 sidorna?

http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=3&t=18922

Mycket samma lika som här på FB.
Det står att handsken är vanlig sort och kan användas när man kör moppe. Föräldrarna han sagt att L hade en sådan men kan inte säga ifall just denna handske är hennes. Skickas till analys.
Står att föräldrarna åkte till cafet när L inte kom hem och inte bara pappa
En kund betedde sig konstigt på cafe i lördags.
Hjälmen eller mobilen är inte hittade.
Står även att i Sundsvall rymde en patient från rättpsyk och man hoppas att han inte var i trakterna.
Vet inte vilket datum han rymde
2015-06-20, 11:20
Medlem
Citat:
Nu tror jag du missförstått mig. Det är inte det jag reagerar på i artikeln.

Rubriken till artikeln är Brödernas kyla under sökandet efter Lisa.

Ett klart ställningstagande från tidningen sida. Inget de har belägg i artikeln apropå vad folk säger om bröderna, eller hur? En rubrik som sa Brödernas eventuella kyla under sökandet av Lisa hade varit korrekt, inte dömande och anknutit till artikeln.

Detta är också en dramaturgisk beskrivning som räddas enbart av orden "enligt misstankarna".

.
När det gäller rubriken håller jag med, den är osmaklig och missvisande. Rubriksättning är tyvärr ett problem i dagens media. Ofta är den missvisande och inte sällan helt orelaterad till innehållet i artikeln.
Rubriker nu för tiden är inget annat än bait för att få folk att klicka eller köpa tidningen.
Det är jäkligt irriterande och sänker folks tilltro till tidningarna. Men uppenbarligen funkar det tyvärr.

AB gjorde ju en "undersökning" för något år sedan där de skrev artiklar och publicerade dem med olika rubriker. Och ju mer sensationellt och smaklöst ju mer klick.
Samma sak så får de tyvärr mer klick och säljer mer på osmaklig skit och kändisrykten än faktiskt samhällsbildande och vettiga reportage.
Så precis som med politiker så får vi väl tyvärr den media vi förtjänar.
2015-06-20, 11:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerkanBMA
Varför? Kan prata med hjälp på...och tror mer på att hon blev överrumplad. ..då ingen hörde ngt och så tidigt på kvällen så måste det gå fort. Grabba tag o släpa bort henne.

Bör ha skett vid mopeden, en oerhört stor risk att föra Lisa över vägen.

Jobbar det enbart kvinnor på caféet, någon som vet?
2015-06-20, 11:24
Medlem
joppepis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efefile
Vilken sjukt lång tid det verkar ta för att få DNA analyser klara! Har vi stenålders utrustning här i Sverige?

Troligen har vi toppmodern utrustning, dvs som vanligt, Sverige ligger i topp när det gäller det mesta !

Kan vara så att just du inte ligger först på SKL:s maillista när de är klara
2015-06-20, 11:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Har sett att många i tråden nämnt att "deras magkänsla" säger att de häktade är oskyldiga och att det är "osannolikt" att de skulle ha mördat LH. Jag är intresserad av att veta exakt vad det är som talar för att bröderna absolut inte kan ha gjort detta.
För Mickeavensis är det fullt klart nationaliteten. Han var övertygad om att bröderna var skyldiga så länge han trodde att de var polacker. När det framkom att de i stället var litauer - ett av polsk kultur starkt påverkat grannfolk - var det plötsligt helt omöjligt att de kunde ha begått dådet.

Men rent generellt brukar folk som ofta eller alltid tror att polisen har fel person göra felaktiga sannolikhetsresonemang. Man påpekar att det a priori är osannolikt att de misstänkta ska ha begått ett sådant dåd, alltså har de säkert inte det.

Men så kan man inte resonera. För det första ska man väga in vad som faktiskt har hänt, och följaktligen a posteriori har sannolikheten 1. Det var extremt osannolikt att Lisa öht skulle bli överfallen och dödad, men det behöver vi inte bry oss om, för det har hänt. För det andra måste man jämföra sannolikheten för de alternativhypoteser som man explicit eller implicit framför med sannolikheten för det scenario som man förkastar. Argumentet att polisens scenario kan visas vara a priori osannolikt är irrelevant så länge alternativhypoteserna, implicita eller explicita, är minst lika osannolika a priori.
2015-06-20, 11:31
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Hur skulle gäster kunna avgöra om hon betedde sig annorlunda? Hon verkar ha varit speciell och någon, i hennes klass tror jag det var, menade att vissa gillade henne och andra inte. Hon var kanske på ett sätt som vissa inte kunde tåla? Sådant är vanligt i Sverige, att vissa tycker att man inte får stå upp för och vara den man är.

Jag har bott i Italien och skillnaden mot Sverige är mycket tydlig.

Jag förstår inte riktigt varför du citerar mig. Jag frågade en fråga till en person som anser sig veta (sant eller falskt ver jag inte) att LH uppfört sig annorlunda och denns person har fått uppgiften från cafégäster. Jag ville bara veta på vilket sätt de tyckte hon var annorlunda. Jag varken tror eller inte tror att hon uppfört sig annorlunda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in