2015-06-20, 11:43
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Jag debatterar inte utan citerar för sammanhanget och ville bara bidra med insikten att gäster sannolikt inte kunde avgöra om hon var "annorlunda" denna dag.

Om du har "stammisar" på fiket, kan dom oftast se om något inte stämmer.
Jag såg att vår kille var lite nere, visade sig att hans farsa hade gått bort dagen innan.
En annan gång när han också uppträdde lite "off" visade det sig att han hade haft ett gräl med hovmästaren......

Kan vara därför som personen inte vill skriva mer, det kan vara en stammis som inte blivit förhörd än och då lär pressen hugga som fan för dom är härinne 24/7...
2015-06-20, 11:46
Medlem
Tycker att en del spekulationer här i tråden är av högre intresse än dessa Litauer om de skulle vara inblandade så är det förmodligen som vittne eller i värsta fall att de varit med och fått städa upp. Men som sagt bara en teori. Men de som har med platsen att göra och dömda för något borde ligga som prio ett vid en undersökning och topsning...
2015-06-20, 11:46
Medlem
Tycker iaf att det låter väldigt väldigt konstigt att det idag för första gången skulle komma fram uppgifter om att Lisa betett sig annorlunda på söndagen.

Jag tycker mig minnas åtskilliga intervjuer där personal + ägare uttryckt att Lisa var precis som vanligt den där söndagen.
2015-06-20, 11:48
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad

Om jag har förstått rätt så blir dom vackert sittande tills åtal väcks om hovrätten häktar dom som sannolikt misstänkta för mord?

Om deras DNA/fingeravtryck inte hittas på kroppen eller inuti kroppen, likaså inte på Lisas saker (förutom handsken i ladan), så kanske inte åklagaren fortsätter kräva häktning? Svårt att driva det till åtal om man inte har teknisk bevisning. Det känns inte som att indiciekedjan är tillräckligt stark, men jag har ju inte tillgång till polisens fakta, så det kanske är så att indicierna är så starka att ingen annan kan ha varit GM.
2015-06-20, 11:51
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heavenbound
Vem eller vilka hade tillgång till nyckel/ nycklar till byggboden?
Detta torde begränsa antalet potentiella GM till ett minimum!
Det är inte helt klarlagt att hon hittades i boden, men polisen ägnade tidigt boden stor uppmärksamhet, så du har ändå rätt.

Det finns skäl att tro att gm var mycket hemtam i trakten, var (ytligt?) bekant med LH och inte visste att LH var kvar vid cafét, dit gm kom i obskyra ärenden.
Senast redigerad av B0B0-emulator 2015-06-20 kl. 11:54.
2015-06-20, 11:52
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Om du har "stammisar" på fiket, kan dom oftast se om något inte stämmer.
Jag såg att vår kille var lite nere, visade sig att hans farsa hade gått bort dagen innan.
En annan gång när han också uppträdde lite "off" visade det sig att han hade haft ett gräl med hovmästaren......

Kan vara därför som personen inte vill skriva mer, det kan vara en stammis som inte blivit förhörd än och då lär pressen hugga som fan för dom är härinne 24/7...

Vad jag förstått (men kan minnas fel) hade hon bara jobbat i 3 veckor och på helgerna. Alltså max 6 dagar. Svårt att se hur stammisar kan bilda sig en uppfattning kring hur hon var och att hon var annorlunda på just söndagen. Eller resonerar jag konstigt?
2015-06-20, 11:53
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Det är inte ovanligt att man sommarjobbar i grannkommunerna här.
Dessutom kände ägarinnan av cafeet Lisas familj har det framkommit i media.
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Tycker at det är märkligt att det fortfarande inte har kommit fram VARFÖR Lisa arbetade på just
"Café På Klostret" med tanke på at det ju ligger hela ca 5 mil från hennes hem ???

Jag tycker att det är mycket underligt att hon jobbade SÅ himla långt hemifrån.
Hade Lisa, eller hennes familj/vänner koppling till någon människa i närheten av cafeen, eller till någon som hade med cafeen att göra ?

Lisa hade varit anställd på cafeen i ca 3 veckor när hon försvann.
2015-06-20, 11:54
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHollyhockGod
Statistik är väl GWs grej? Han säger om nånting är sannolikt.

"Nja, det är extremt ovanligt att det är två gärningsmän i ett våldtäktsfall." är ett typiskt GW-uttalande. Han vet, så klart, professor som han är, exakt hur ovanligt i procent.

Statistiskt är Lisa fel mordoffer. Sannolikheten för att hon faktiskt har mördats är således väldigt låg. Innebär det att mordutredningen borde läggas ned?
2015-06-20, 11:56
Medlem
duqus avatar
Glöm inte att detta område har haft mycket inbrott, kafét, har haft 2 och bostadshuset längre ned söderut har haft 9 (!) påhälsningar. De ligor som opererar gör precis som vi, de sitter och kollar vägar/hus på Google innan de ens åker ut på sitt första rek. Här i Stockholm togs nyligen en romsk liga som snott gps:er för runt 2,5m, dom kunde bara bindas till 70 inbrott av flera hundra, men där var Google deras vän. En del ligor kan bli mycket aggressiva om man skulle råka stöta på en tjuv, med det i bakhuvudet så var Lisa:s arbetsplats inte så idylliskt som pressen vill påskina. Länkar finns i denna tråd till tidigare brott.

Så det behöver ju inte vara letterna till 100% som har god lokalkännedom, en liga som åker där stup i kvarten har nog reket varje skrymsle i området i jakt på diesel och annat begärligt, senast tog dom ju en byggnadsställning. Så det är möjligt att tjuvar kände till byggboden och att den stod tom, så om de då sprang på Lisa och slog ihjäl henne kan dom också ha kört ner och dumpat henne i byggboden, för att sen kasta ut hennes grejer på åkern. Det kan ju också vara så att dom körde på henne och fick panik.

De som är minst intressanta just nu är letterna för de är inlåsta, nu bör vi ju kolla upp de andra möjliga personerna och se vad som kan poppa upp, därav mina tidigare frågor på div fynd och en otrevlig snubbe i vit skåpbil som ska ha skrämt upp folk. Och vem var personen som ställde till en scen på Lördagen ?
Senast redigerad av duqu 2015-06-20 kl. 12:04.
2015-06-20, 11:56
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av homohabilis2011
Man mäter kaliumhalten i tårvätskan, kroppstemperaturen, eventuell likstelhet och om det finns insekter på/i kroppen samt vilket utvecklingsstadium dessa i så fall befinner sig i.
Om det är mer än ett dygn, så hjälper inte mätning av kroppstemperatur, stadiet på fluglarver hjälper bara om temperaturen har varit den samma hela tiden. Tårernas kaliumhalt är också til ingen hjälp efter ett dygn.

Faktiskt så kan man påstå att det är på det närmaste omöjligt att fastslå dödstidpunkten om det gått mer än ett dygn, men man kan estimera baserad på entomologiska (insektter) fynd.
2015-06-20, 11:57
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Bör ha skett vid mopeden, en oerhört stor risk att föra Lisa över vägen.

Jobbar det enbart kvinnor på caféet, någon som vet?

Om polisen kan ta reda på vad som hände ifrån hon låste och 10 minuter framåt så skulle fallet vara löst.
Underligt att det inte finns någonting där.Polisen verkar ju inte veta någonting för annars skulle det inte vara den utveckling som det är.MIN personliga uppfattning är att de häktade inte är skyldiga,men det kommer väl att visa sig.
2015-06-20, 12:00
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Om polisen kan ta reda på vad som hände ifrån hon låste och 10 minuter framåt så skulle fallet vara löst.
Underligt att det inte finns någonting där.Polisen verkar ju inte veta någonting för annars skulle det inte vara den utveckling som det är.MIN personliga uppfattning är att de häktade inte är skyldiga,men det kommer väl att visa sig.

Polisen har ingen skyldighet att informera allmänheten om någon utveckling.
De har lagt locket på sas.

Det är bra för utredningen att så görs.
Tyvärr kommer också baksidan av att en massa foliehattar som inte vet någonting kommer med fantasifulla teorier etc.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in