2015-06-20, 11:31
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppepi
Troligen har vi toppmodern utrustning, dvs som vanligt, Sverige ligger i topp när det gäller det mesta !
Kan vara så att just du inte ligger först på SKL:s maillista när de är klara

Väntetiden vid grova brott ligger runt 3 månader. Vid mycket press och politiska påtryckningar kan det gå snabbare. Här har vi också intresse från försvaret i fråga vilket kan påskynda lite till. NFC numera har mycket stora problem att leverera och gör ibland också grova fel.

http://old.nsk.se/article/20150512/HASSLEHOLM/150519936/-/inte-acceptabelt

Det stående skämtet om NFC är numera : No Fucking Clue....

Det vanligaste är att åklagaren tvingas omhäkta i väntan på analyssvaren, men en bra advokat kan nog få loss letterna, inse vilket jävla liv det skulle bli om de släpps för att inte provsvaren har hunnit komma fram för utvärdering av krim....
Senast redigerad av duqu 2015-06-20 kl. 11:38.
2015-06-20, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Du har lite knasiga ideer. Det är via media som fb har fått info om vilka personer det rör sig om. Media har till och med pekat ut huset de bodde i. Att sedan ta fram namn är ju inte speciellt svårt. Själva utpekandet av mgm är via media. Fb spekulerar och många här tycker det är intressant att försöka vända och vrida på den info som finns för att försöka hitta en lösning. Bra eller dåligt spelar ingen vidare roll.

Det är inget konstigt alls och om du misstycker så hitta på något annat tidsfördriv. Du kan kanske göra dina inlägg på Aftonbladet eller familjeliv.

Nej Media har visat bilder som inte säger något om identitet för 99,9999%. Personer på FB har använt den informationen för att hänga ut personerna.

De bilder och liknande som kommit ut via media hade på inget sätt kopplat en googling på MGMs namn till fallet om inte "alternativa" media som FB hade hängt ut de faktiska namnen. Så är det.
Självklart kan personer själva ta reda på saker utifrån de bilderna men det är en jävla skillnad på det och att faktiskt hänga ut namn.

Säg att de blir avskrivna och det inte ens blir åtal. Om 10år när någon googlar(eller motsvarande) deras namn så kommer det komma upp massa träffar på mordet.
Det media publicerat, bilder och liknande hade inte haft någon som helst koppling till en sådan sökning om inte FB och liknande hade hängt ut namnen.
Förstår du skillnaden?

Att vrida och vända på informationen är en sak. Menlöst tycker jag eftersom det i princip inte finns någon information att vrida och vända på. Det är mest lösa spekulationer och en hel del tämligen idiotiska teorier.
Det är något helt annat att slänga ogrundade anklagelser och hänga ut personer med namn.
2015-06-20, 11:33
Medlem
Ni har kanske märkt hur AB slutat rapportera/skriva om Lisa öht.
Inget om Lisa på förstasidan alls (nu vid 11:29).
Expressen däremot fortsätter att slänga ut artikel efter artikel som egentligen är helt onödigt och respektlöst mot alla inblandade!

Kan vara så att AB har en exklusiv källa och att de kommer vara först med info på måndag/tisdag.
Pga yppandeförbudet så kan de dock inte outa något förrän yppandeförbudet droppas.
2015-06-20, 11:35
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
När det gäller kvinnan måste misstankarna stärkas vid nästa omhäktning. När det gäller männen måste åklagaren visa att förundersökningen fortskrider.

Tack Undersökningen fortskrider - är det lika med att presentera nya bevis eller visa på vad man gör för att få fram bevis?
2015-06-20, 11:36
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag förstår inte riktigt varför du citerar mig. Jag frågade en fråga till en person som anser sig veta (sant eller falskt ver jag inte) att LH uppfört sig annorlunda och denns person har fått uppgiften från cafégäster. Jag ville bara veta på vilket sätt de tyckte hon var annorlunda. Jag varken tror eller inte tror att hon uppfört sig annorlunda.
Jag debatterar inte utan citerar för sammanhanget och ville bara bidra med insikten att gäster sannolikt inte kunde avgöra om hon var "annorlunda" denna dag.
2015-06-20, 11:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Tack Undersökningen fortskrider - är det lika med att presentera nya bevis eller visa på vad man gör för att få fram bevis?
Nya bevis behöver inte presenteras, det räcker ofta med att säga att man väntar på NFC.
2015-06-20, 11:40
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej Media har visat bilder som inte säger något om identitet för 99,9999%. Personer på FB har använt den informationen för att hänga ut personerna.

De bilder och liknande som kommit ut via media hade på inget sätt kopplat en googling på MGMs namn till fallet om inte "alternativa" media som FB hade hängt ut de faktiska namnen. Så är det.
Självklart kan personer själva ta reda på saker utifrån de bilderna men det är en jävla skillnad på det och att faktiskt hänga ut namn.

Säg att de blir avskrivna och det inte ens blir åtal. Om 10år när någon googlar(eller motsvarande) deras namn så kommer det komma upp massa träffar på mordet.
Det media publicerat, bilder och liknande hade inte haft någon som helst koppling till en sådan sökning om inte FB och liknande hade hängt ut namnen.
Förstår du skillnaden?

Att vrida och vända på informationen är en sak. Menlöst tycker jag eftersom det i princip inte finns någon information att vrida och vända på. Det är mest lösa spekulationer och en hel del tämligen idiotiska teorier.
Det är något helt annat att slänga ogrundade anklagelser och hänga ut personer med namn.

Vi lever i en global värld.

De anhållna är uthängda i Litauisk press med omaskade bilder och fullständiga namn!
Gör din research korrekt innan du gnäller.
2015-06-20, 11:41
Medlem
Vem eller vilka hade tillgång till nyckel/ nycklar till byggboden?
Detta torde begränsa antalet potentiella GM till ett minimum!
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det vet du (vi) inte så mycket om. Svaren kan rulla in till polisen efterhand och bilden över vad som hänt, hur det har hänt och när det hänt kan klarna betydligt, men det är ingenting som polisen går ut med i onödan.

Det enda vi kan dra slutsatser av är vad som händer på måndag, när häktningsöverklagandena prövas. Ändras ingenting är bevisningen fortsatt hyfsat god. Här bör man veta att även vid ett gott bevisläge upprepas prövningen var 14:e dag.

Helt enig med dig.....man har säkert samlat en massa information som man nu "betar av" och analyserna rullar förhoppningsvist in.
Vi bystanders har ju inge insyn och det är ju som det skall vara.

Till alla debattörer......när det kommer till det här med häktningen så finns det 3 ganska så bra sajter som hjälper till att få en bild av själva häktningarna:

https://polisen.se/Lagar-och-regler/Misstankt-gripen-anhallen-haktad/

samt ännu viktigare:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/sfs_sfs-1942-740/#K24

Citat:
24 Kap. Om häktning och anhållande

1 § Den som på sannolika skäl är misstänkt för ett brott, för vilket är
föreskrivet fängelse ett år eller däröver, får häktas, om det med hänsyn
till brottets beskaffenhet, den misstänktes förhållande eller någon
annan omständighet finns risk för att han
1. avviker eller på något annat sätt undandrar sig lagföring eller
straff,
2. genom att undanröja bevis eller på något annat sätt försvårar sakens
utredning eller
3. fortsätter sin brottsliga verksamhet.

Är för brottet inte föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år,
skall häktning ske, om det inte är uppenbart, att skäl till häktning
saknas.

Häktning får ske endast om skälen för åtgärden uppväger det intrång
eller men i övrigt som åtgärden innebär för den misstänkte eller för
något annat motstående intresse.

Kan det antas att den misstänkte kommer att dömas endast till böter, får
häktning inte ske. Lag (1989:650).

Citat:
http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19620700.htm

Citat:
3 kap. Om brott mot liv och hälsa

1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller, om omständigheterna är försvårande, på livstid. Lag (2014:274).

Mina fetningar.

Jag skall ju inte säga att det är en omvänd bevisföring som gäller i det här fallet......men i och med att dom har blivit häktade på sannolika skäl för mord så "skall" dom häktas "om det inte är uppenbart, att skäl till häktning saknas."

Det är väl den här "snårskogen" som advokater, åklagare och domstolarna har att "brottas med" vad det gäller Balterna?

Om jag har förstått rätt så blir dom vackert sittande tills åtal väcks om hovrätten häktar dom som sannolikt misstänkta för mord?
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Varför ska finnarna veta något extraordinärt?

Tänkte bara att det tar en finsktalande max 5 min att ögna igenom sidorna, för att se om det mot förmodan finns något nytt i den finska tråden.
Jag tycker google translate kan vara rätt krångligt. Exempel:

"Att " autottomuus " konstigt med den typen i byggverksamheten, där bröderna har varit i en bil är en absolut förutsättning , men bara få flytta till en annan arbetsplats verktyg / utrustning med dem ."
2015-06-20, 11:42
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Jag debatterar inte utan citerar för sammanhanget och ville bara bidra med insikten att gäster sannolikt inte kunde avgöra om hon var "annorlunda" denna dag.

Okej, då förstår jag. De flesta skulle citera personen som påstod att Lisa var annorlunda just på morddagen.

Det jag funderar över är hur de här gästerna kunde veta att hon var annorlunda just på söndagen. Hon hade ju inte jobbat där så länge att de kunde veta hur hon var som person. Hon var ju tonårstjej med allt vad det innebär av känslor hit och dit.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-06-20 kl. 11:49.
2015-06-20, 11:42
Medlem
ATLAS64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Måste åklagaren prestera ny bevisning varje gång dom blir omhäktade eller räcker det med första gångerna...
Verkar ju inte som det fanns så mycket att gå på vid första häktningen,,,så mera tekniska bevis måste de nog komma fram med ,de väntar ju på en del provsvar ifrån SKL och jag tror ju de har hög förtur hos SKL eftersom 3 MGM sitter frihetsberövade

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in