Citat:
Ursprungligen postat av
Kamratuppfostran
Jag vet inte huruvida vissa anser att detta är relevant eller inte, men jag kom och tänka på följande när jag klurade lite under dagen.
I P3 dokumentären nämns bland annat följande saker:
* Bosse besökte tydligen en del NATO länder, och mellanlandade i Berlin emellanåt - TROTS att det är dyrare än t.ex direktflyg som faktiskt också fanns på några av de rutter han åkte. Därpå tog han en promenad in i Östberlin(?) över dagen och gjorde något.
* Han hade ovanligt mycket pengar. Bland annat hade han ärvt stora delar av sin farfar tror jag det var..
Det som jag reagerade på när jag klurade lite idag var nämligen pengafrågan...
Var fick han sina pengar ifrån?
I polisutredningen finns några av hans tidkort från posten och där kan man ganska enkelt utläsa att han jobbade deltid i flera år, inklusive X antal avbrott för tjänsteledigt.
Om det stämmer att han inte rörde sitt arv, var fick han pengarna ifrån - speciellt att resa i den utsträckning han verkar ha gjort? Räkna också med att han fick en brevbärarlön - något som varken då eller nu lär ha varit särskilt hög.
Att resa då var ju mycket dyrare än det är nu med tanke på att t.ex Ryanair och andra lågprisbolag inte fanns.
Allt detta, kombinerat med hans val att resa till specifikt NATO-länder ger mig en underlig känsla att han kanske inte nödvändigtvis betalade för sina biljetter själv.
Varför skulle en person som Bosse, en person som var med i SKP och andra vänsterorienterade/kommunistiska grupper resa i den utsträckning han gjorde till NATO-länder av alla länder?
Det är en bra fråga du ställer. Har själv funderat mycket på detta gällande bl. a. pengafrågan.
Hade själv ett antal bekanta som arbetade som brevbärare på Bosses tid och dessa var inte välbetalda. Bosse började först att arbeta heltid strax innan han försvann. Han var tjänstledig en del för resor och studier. Hans farsarv var orört men han kan ju i o f s ha använt räntorna. Detta vet vi tyvärr inte.
Personligen tycker jag att resan till Island är kanske den mest intressanta. Hit kan han faktiskt ha rest hela två gånger men vi har bara belägg för en. Till detta land var det inte billigt att resa och med samma kostnadsnivå som i övriga Norden.
Flera skribenter har tagit upp i tråden hur billigt det var i öststaterna vilket ju är sanning men med tanke på den mängd resor han gjorde så kan det i slutändan inte ha blivit speciellt billigt. Hur många t. ex. brevbärare reste på det sätt som Bosse gjorde vid den här tiden?
Om någon annan stod för kostnaden gällande dessa resor vet jag förstås inte men inget är omöjligt gällande brevbäraren som bara gick upp i rök. Han försvann utan att lämna några som helst spår efter sig.
När det gäller hans resor så känner vi enbart till dessa som han gjorde med det passet han skaffade sig i september 1974. Kopior från hans gamla pass har vi aldrig sett.