Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-19, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Polisen gick först in i fel bostad. Sedan gick de in i MGMs bostad och hämtade alla tre. Männen först, kvinnan något senare.
Expressens fotograf hade sett hela händelseförloppen, och är också därifrån uppgifterna om det bryska omhändertagandet kom. Man kunde se i livesändningen när de gripna satt i baksätet och kördes iväg.

Ja jag vet inte, bröderna befann sig iaf 100m från där Lisa hittades, bara en liten stund innan hon hittades. Så jag hade fel där, men fortfarande.
Citat:
Befann sig i närheten
Anledningen till att polisen intresserat sig för hennes söner kan enligt uppgifter till mamman vara för att sönerna på fredagen, en tid innan Lisa Holms kropp hittades, ska ha befunnit sig i en verkstad cirka 100 meter från platsen där Lisa Holm hittades, utan kunna ge en god förklaring till varför de var där.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20960116.ab

Citat:
Ursprungligen postat av djaoni
Du har helt fel. Vi satt och såg på sändningen här i tråden.. Herregud, att det skall vara folk som sitter och hittar på hela tiden.

Jag såg också den, och har sett den nu igen, men jag hade fel att de greps 100m därifrån, däremot var de 100m från fyndplatsen en liten stund innan fyndet gjordes.
2015-06-19, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nadeliogat
http://kriminellt.com/l*if-w*sterling-lidkoping/ *=e

Hmm, inte så långt från Källby...
2015-06-19, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madmor
Ingen har dem empatiska förmågan att inse vad som verkligen hände.
Jag bor här, har varit med.

Lita på mig. Hon är bestiaöiskt mördad. ...

OM det är som du säger är det f-djävligt.

Oavsett så är Lisa mördad. Tankarna går till nära och kära.
2015-06-19, 17:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Jag tänker bara på att alla kanske inte är skyldiga till mord eller något i anknytning till detta. De kan kan vara skyldiga till annat, tex skattebrott som de försöker dölja eller skydda någon annan de vet/misstänker vara inblandade. Det skulle förklara en del underliga beteenden som framkommit här.
Så skulle det visst kunna vara. Men just att "godsägaren" använder adjektivet besviken där BrainOfSheldon hellre skulle vilja ha förkrossad eller traumatiserad visar inte på något som helst sådant fuffens, utan bara på att användaren i fråga hyser ett synnerligen intensivt intresse för denne "godsägare".
2015-06-19, 17:43
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Som du gör?
Sluta nu, det finns statistik på att Litauer inte alls är så skötsamma som du vill få det till, postat länk tidigare.
Jag har inte sagt att jag är SÄKER på att MGM verkligen är GM, men det är den enda rätta förklaringen vi har med tanke på vad vi vet. Att spekulera om annan mördare i nuläget är bara fel!
Låt oss göra det efter häktningsöverklagan är avklarad på måndag!
Jag tjuvstartar gärna då jag är ganska säker på att jag har rätt..
2015-06-19, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Jag tjuvstartar gärna då jag är ganska säker på att jag har rätt..

Ja, jag tror inte jag har rätt eller att du har fel, men det kan vi inte avgöra än
Jag går på vad vi har, och det är just att bröderna varit föremål för flera förhör under veckan när man sökte efter Lisa, pga misstankar från MP och att de befann sig på platsen när handsken hittades.
Vi får avvakta, kanske vi får svar i helgen, eller senast på tisdag.
2015-06-19, 17:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ja jag vet inte, bröderna befann sig iaf 100m från där Lisa hittades, bara en liten stund innan hon hittades. Så jag hade fel där, men fortfarande.

Jag såg också den, och har sett den nu igen, men jag hade fel att de greps 100m därifrån, däremot var de 100m från fyndplatsen en liten stund innan fyndet gjordes.
Är det det här du menar? http://www.expressen.se/gt/fyndet-som-ledde-till-lisa-holm-17/
Citat:
Här redogör insatschefen Martin Fredman för hur de kritiska timmarna:
- Det var under gårdagskvällen (läs: fredag) som polispatrullen kallas av Missing people. De har gjort ett fynd och gör precis som de ska göra, de gör en halt, backar undan och kontaktar föredömligt polisen, säger Martin Fredman.
Polisen kom enligt Martin Fredman till fyndplatsen och hittade någonting som möjligtvis kunde kopplas till Lisa.
- Samtidigt på plats får vi i polisen vetskap om de här personerna. Då är det en polisiär intuition som gör att ett visst beteende, ett sätt att vara, samt att de uppgifterna som kommer in till oss, gör de här personerna intressanta.
Martin Fredman berättar att polisen som kom till ladan på något sätt uppfattade de misstänkta i närheten.
- Man åker ikapp och hittar dem 500 meter från fyndplatsen, säger Martin Fredman.

Fördes ut ur bostaden
Det här var alltså någon gång vid 20-tiden på fredagskvällen, och polisen bestämde sig genast för att "säkra upp" de tre personerna som nu blivit intressanta för utredningen.
Enligt GT:s medarbetare, Alex Ljungdahl, som bevittnade hur polisen tog de tre misstänkta, var klockan nästan 20.20 då de fördes ut ur sin bostad.
Polisen hade alltså kontakt med MGM 500 meter från fyndplatsen, oklart vad för slags kontakt.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-06-19 kl. 17:53.
2015-06-19, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Är det det här du menar? http://www.expressen.se/gt/fyndet-som-ledde-till-lisa-holm-17/

Polisen hade alltså kontakt med MGM 500 meter från fyndplatsen, oklart vad för slags kontakt.

Id-kontroll och fotografering skulle jag tippa på. Är ganska säker på att det var dessa herrar som syntes i bild på liverapporteringen.
2015-06-19, 17:54
Medlem
Tänkbart händelseförlopp efter det att Missing People hittat Lisas klädesplagg.

Polisen.kommer till platsen med några hundpatruller som direkt får upp ett spår som leder till Lisas kropp.
2015-06-19, 17:56
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Du är lite fel ute nu. Jag har inte sagt något om att det skulle vara underligt att pappan och polisen reagerade så snabbt. Läs tillbaka i kommentarerna så kan du se att jag tog upp sökinsatsen då jag poängterade att GM knappast hade räknat med en SÅDAN snabb och stor sökinsats, jag tror att han blev tagen lite på sängen, och därför lyckades han inte göra sig av med kroppen. Jag orkar inte förklara mer utförligt, men som sagt, läs tidigare inlägg om du vill veta vad jag skrev, så ser du att det inte hade något med pappans snabba reaktion i den mening du uppfattat det.

Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det enda som är ovanligt här är att ni inget begriper
En ung skötsam tjej ska för första gången åka ca 5 mil hem på sin moppe efter att hon slutar arbetet. När hon inte kommer hem försöker familjen nå henne på telefon men den är avstängd. OBS! En avstängd telefon kopplar direkt till mobilsvar.
Då infinner sig direkt frågan... har något hänt på hemvägen eftersom Lisa är så försenad?
Pappan åker mot caféet och söker i diken om utifall Lisa har råkat ut för en olycka. Han hittar inget MEN när han kommer till caféet står Lisas moped där med nyckeln i låset och av henne finns inga spår och hennes telefon är avstängd. Pappan reagerar som vilken normal förälder som helst och börjar söka. Han tar hjälp av vänner inom försvaret först och när det inte ger några resultat så anmäls försvinnandet till polisen.
OM Lisa hade varit en strulig tjej med en historia bakom sig att försvinna så hade inte larmet gått så snabbt. Nu var Lisa väldigt ordentlig och hon skulle aldrig ha försvunnit frivilligt, det är alla som känner Lisa säkra på. På grund av hennes bakgrund så blir det här nästan per omgående "en särskild händelse" och med facit i hand så gjorde polisen helt rätt med rubriceringen där.
I mitt tycke så borde polisen ha kopplat in MPS tidigare för skallgångar, för dom har resurser för att verkligen finkamma området.

Hur kan ni vara så säkra på det är Lisas grejor som har hittats och var dom har hittats? Vi har bara en del luddiga uppgifter från polisen och en herrans massa spekulationer här i tråden. Jag kan slå vad om att när fupen kommer så är dom flesta fynden inte Lisas grejor utan bara saker slängt/tappat av random person.

När det gäller den uteblivna "tekniska bevisningen" så är det troligen så att det finns bevisning men ingen får säga att dom har det innan det är fullständigt undersökt av kriminaltekniskt laboratorium.
Det här är inget konstigt och locket är på tills undersökningen är klar och dessutom skulle läckor kunna vara förödande för utredningen.
Det här är ju samma sak som när polisen på natten inte till 100% kunde säga att det var Lisa dom hade hittat utan använde uttrycket "troligen". Inte förän Lisa var identifierad av anhöriga gick polisen ut med att det var Lisa som var hittad.

Jag följer ofta trådar om försvunna personer och i dom flesta fall så är det personer med en historik av missbruk, psykiskt ohälsa, annat riskbeteende och/eller strulighet som det söks efter.
I fallet med Lisa fanns inget sådan historik och då blir det väldigt obehagligt och misstankarna om brott infinner sig direkt.
När jag hade läst om Lisas försvinnande och den här tråden kom upp så gjorde jag inlägg nr 2 i tråden och redan där skrev jag.. Det känns inte bra detta ... och från den stunden växte klumpen i magen. Jag har både barn och barnbarn och sånt här är min största fasa
Som förälder hade jag reagerat exakt likadant som Lisas pappa. Är ungen ordentlig så går larmet!
2015-06-19, 17:56
Medlem
Citat:

Måste har varit här dom hittade henne kan vara 100 meter från Mantorp, skall om jag förstått det rätt ha hand om grisar, så kanske var det bland grisarna dom hade slängt henne och ni kan ju gissa varför.

http://www.hitta.se/kartan!~58.53991,13.37022,17z/tr!i=diz2nOda/geocode!l=58.53991:13.37022!z=17/tileLayer!l=1
2015-06-19, 17:58
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Ja hade ju varit näst intill tjänstefel att inte misstänka Litauerna, men istället för att släppa det spåret häktade man dom, och det är jävligt nära tjänstefel. Slött att inte orka se om det fanns nån annan möjlig baneman, nu är man tvungen att tänka i dom banorna

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in