Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-17, 16:34
  #1321
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Förstår inte riktigt varför politikerna skapade DÖ över huvud taget. SD-s krav var blygsamt. Det som SD krävde för att inte fälla regeringens budget var blygsamt. De ville inte se att en redan extrem invandringspolitik utvecklas till en ännu extremare invandringspolitik. Herregud. Enligt de, är det inte bara begränsningen av invandringen, utan också en icke ökad invandring någonting rasistiskt. Någon som ser logiken i sjuköverns handlingar i denna fråga får gärna upplysa mig.

Du förstår alltså inte varför sju partier - som alla gick till val på ökad invandring - valde att öka invandringen när de gavs möjligheten? Svenskarna fick precis vad de röstade för, ingen politiker som ljugit för folket.
Citera
2015-06-17, 16:44
  #1322
Medlem
Det är väl sagt hur många gånger som helst i denna tråd - men hur i glödheta helvete kan Alliansen avsiktligt ge upp sin egen politik? Finns det någon som helst liknande situation i fungerande demokratier från andra länder?

Att bara avsäga sig makten i åtta år är för mig som att lämna W.O. under den tiden. Att riksdagsledamöter inom Alliansen får betalt av oss skattebetalare för att inte vara i opposition är ren och skär förnedring mot oss väljare (Två undantag finns - Finn Bengtsson och Anders Hansson).

Jag skriver åtta år eftersom många alliansväljare kommer att fly till SD.

Nästa val blir så här;

S/Mp/V = 37 %
Stödalliansen = 32 %
SD
Kommer aldrig någonsin rösta på Alliansen ej heller på S/Mp/V.

Återstår då att rösta "blankt" eller på SD. Där har jag inte satt ned foten ännu.

Sicket pack vi fått till Allians.
Citera
2015-06-17, 16:45
  #1323
Medlem
Det är väl sagt hur många gånger som helst i denna tråd - men hur i glödheta helvete kan Alliansen avsiktligt ge upp sin egen politik? Finns det någon som helst liknande situation i fungerande demokratier från andra länder?

Att bara avsäga sig makten i åtta år är för mig som att lämna W.O. under den tiden. Att riksdagsledamöter inom Alliansen får betalt av oss skattebetalare för att inte vara i opposition är ren och skär förnedring mot oss väljare (Två undantag finns - Finn Bengtsson och Anders Hansson).

Jag skriver åtta år eftersom många alliansväljare kommer att fly till SD.

Nästa val blir så här;

S/Mp/V = 40 %
Stödalliansen = 34 %
SD = 26 %

Kommer aldrig mer någonsin rösta på Alliansen ej heller på S/Mp/V.

Återstår då att rösta "blankt" eller på SD. Där har jag inte satt ned foten ännu.

Sicket pack vi fått till Allians.
Citera
2015-06-17, 17:13
  #1324
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timzen
Du förstår alltså inte varför sju partier - som alla gick till val på ökad invandring - valde att öka invandringen när de gavs möjligheten? Svenskarna fick precis vad de röstade för, ingen politiker som ljugit för folket.


Mig veterligen gick inte sjuklövern till val på ökad invandring. men om det är så, missade jag det. Men logiken med massinvandringen lyser med sin frånvaro. Bättre sagt, det lyser fortfarande med sin frånvaro.
Citera
2015-06-18, 21:31
  #1325
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalDemokrati
Det handlar om vilket Sverige vi vill ha. Ett Sverige för alla eller bara för några? Ifall du är emot DÖK så förklara gärna hur vi annars ska kunna hålla sd utan inflytande och värna den fria rörligheten. Hur ska vi kunna fortsätta bedriva en generös flyktingpolitik och öppna upp Sverige ännu mer för t.ex. EU-migranter utan DÖK?

Är det inte precis därför som vi har allmänna val? Förstår du inte vilket pris ni får betala för DÖ? Vad ni nu har sagt till era väljare är: "Rösta på oss, så kanske vi inte stödjer vår egen politik i Riksdagen".

Hur vet du att du inte företräder en minoritetsuppfattning bland moderaterna? Du har ingen aning.

Vad vi vet med säkerhet är dock att alla de som röstade på ett alliansparti för att få allianspolitik, är lurade i.o.m DÖ.

Så gör man INTE mot sina väljare. Inte ostraffat.
Citera
2015-06-18, 21:49
  #1326
Medlem
Jag skiter i svetsaren men att man släpper fram V och MP politik är för mig fullständigt obegripligt

Fd moderat
Citera
2015-06-19, 09:31
  #1327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Jag skiter i svetsaren men att man släpper fram V och MP politik är för mig fullständigt obegripligt

Fd moderat
Du är väl som dom flesta,gamla sjuka o barn skiter väl jag i, dom får skylla sig själva.visserligen något förenklat ,men trenden hörs o märks ju överallt.
Citera
2015-06-19, 13:38
  #1328
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibelline
Är det inte precis därför som vi har allmänna val? Förstår du inte vilket pris ni får betala för DÖ? Vad ni nu har sagt till era väljare är: "Rösta på oss, så kanske vi inte stödjer vår egen politik i Riksdagen".

Hur vet du att du inte företräder en minoritetsuppfattning bland moderaterna? Du har ingen aning.

Vad vi vet med säkerhet är dock att alla de som röstade på ett alliansparti för att få allianspolitik, är lurade i.o.m DÖ.

Så gör man INTE mot sina väljare. Inte ostraffat.

Hallå Ghibelline, alla politik handlar om att hantera besvärliga väljaropinioner.
Syftet bakom DÖ är naturligtvis att blockera den sensationella uppstickaren SD. Ett annat, åtminstone just nu enbart teoretiskt möjligt tillvägagångssätt är att de två största partierna - S och M - bildar koalitionsregering. Sådana regeringar har funnits/finns i Tysklnad, Österrike och Finland, där de fungerat väl.
Sådana "stora koalitioner" förutsätter starka och allmänt aktade partiledare. Såväl S som M saknar för närvarande sådant ledarskap beroende både såväl situation som person. Båda partiledarna är gröna på respektive poster och ganska svaga inom sina partier.
En stor vänster-högerkoaltion måste antagligen ganska snabbt genomdriva några populära reformer för att hålla opinionssiffrorna uppe. I Sverige skulle sossarna och moderaterna utsättas för rent förrödande förräderianklagelser från vänsterpartiet respektive sverigedemokraterna.
Kort sagt, landets två största partier är båda i akut behov av starkare ledarskap.
Förmodligen kommer såväl S som M nu att försiktigt begränsa invandringen och därigenom förhindra att sverigedemokraterna får ha frågan för sig själva. Sannolikt har SD avsevärda möjligheter att ändå ägna sig åt rent farlig överbudspolitik i just den frågan.
På sikt aktualiseras antagligen en annan möjlighet - nämligen att erbjuda SD plats i en regering, i syfte att därigenom kringskära partiets möjligheter till missnöjesutspel kring just invandringspolitiken. På samma sätt som Miljöpartiets möjligheter till besvärande miljöpolitik idag kraftfullt blockeras just genom regeringssamverkan med sossarna.
Vårt parlamentariskdemokratiska system innehåller flera konservativa mekanismer, som förhindrar en alltför höger- eller vänsterradikal samhällsutveckling.
Det måste vara svårt att hastigt förändra samhället i någon riktning.
__________________
Senast redigerad av menelik 2015-06-19 kl. 13:40.
Citera
2015-06-19, 13:55
  #1329
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Hallå Ghibelline, alla politik handlar om att hantera besvärliga väljaropinioner.
Syftet bakom DÖ är naturligtvis att blockera den sensationella uppstickaren SD. Ett annat, åtminstone just nu enbart teoretiskt möjligt tillvägagångssätt är att de två största partierna - S och M - bildar koalitionsregering. Sådana regeringar har funnits/finns i Tysklnad, Österrike och Finland, där de fungerat väl.
Sådana "stora koalitioner" förutsätter starka och allmänt aktade partiledare. Såväl S som M saknar för närvarande sådant ledarskap beroende både såväl situation som person. Båda partiledarna är gröna på respektive poster och ganska svaga inom sina partier.
En stor vänster-högerkoaltion måste antagligen ganska snabbt genomdriva några populära reformer för att hålla opinionssiffrorna uppe. I Sverige skulle sossarna och moderaterna utsättas för rent förrödande förräderianklagelser från vänsterpartiet respektive sverigedemokraterna.
Kort sagt, landets två största partier är båda i akut behov av starkare ledarskap.
Förmodligen kommer såväl S som M nu att försiktigt begränsa invandringen och därigenom förhindra att sverigedemokraterna får ha frågan för sig själva. Sannolikt har SD avsevärda möjligheter att ändå ägna sig åt rent farlig överbudspolitik i just den frågan.
På sikt aktualiseras antagligen en annan möjlighet - nämligen att erbjuda SD plats i en regering, i syfte att därigenom kringskära partiets möjligheter till missnöjesutspel kring just invandringspolitiken. På samma sätt som Miljöpartiets möjligheter till besvärande miljöpolitik idag kraftfullt blockeras just genom regeringssamverkan med sossarna.
Vårt parlamentariskdemokratiska system innehåller flera konservativa mekanismer, som förhindrar en alltför höger- eller vänsterradikal samhällsutveckling.
Det måste vara svårt att hastigt förändra samhället i någon riktning.
Du verkar se politiken som ett spel. För mig handlar det främst om att upprätthålla demokrati och att göra människors vardag bättre. Det är uppenbart att det bara är Sverigedemokraterna som har liknande uppfattning som mig när det gäller den synen på politik.

Du menar att det skulle vara ett svek att S+M gick samman i regering. Det är ju ett betydligt större svek att sätta demokratin ur spel genom DÖ och dessutom låta vänstern härja fritt i den ekonomiska politiken.
Citera
2015-06-19, 15:04
  #1330
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Du verkar se politiken som ett spel. För mig handlar det främst om att upprätthålla demokrati och att göra människors vardag bättre. Det är uppenbart att det bara är Sverigedemokraterna som har liknande uppfattning som mig när det gäller den synen på politik.

Du menar att det skulle vara ett svek att S+M gick samman i regering. Det är ju ett betydligt större svek att sätta demokratin ur spel genom DÖ och dessutom låta vänstern härja fritt i den ekonomiska politiken.

Rätt och fel är knepiga begrepp i politiken.
DÖ innebär, så vitt jag vet, inget brott mot rådande spelregler.
Om DÖ-tricket lyckas. dvs om SD blockeras och tappar terräng var greppet rätt. Om istället SD i egenskap av enda skarpa oppositionsparti stärker ställningarna var greppet fel.
Att spå är alltid svårt. Särskilt om framtiden. Den som lever får se. Väljarna avgör.
Citera
2015-06-19, 16:18
  #1331
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Hallå Ghibelline, alla politik handlar om att hantera besvärliga väljaropinioner.
Syftet bakom DÖ är naturligtvis att blockera den sensationella uppstickaren SD. Ett annat, åtminstone just nu enbart teoretiskt möjligt tillvägagångssätt är att de två största partierna - S och M - bildar koalitionsregering. Sådana regeringar har funnits/finns i Tysklnad, Österrike och Finland, där de fungerat väl.
Sådana "stora koalitioner" förutsätter starka och allmänt aktade partiledare. Såväl S som M saknar för närvarande sådant ledarskap beroende både såväl situation som person. Båda partiledarna är gröna på respektive poster och ganska svaga inom sina partier.
En stor vänster-högerkoaltion måste antagligen ganska snabbt genomdriva några populära reformer för att hålla opinionssiffrorna uppe. I Sverige skulle sossarna och moderaterna utsättas för rent förrödande förräderianklagelser från vänsterpartiet respektive sverigedemokraterna.
Kort sagt, landets två största partier är båda i akut behov av starkare ledarskap.
Förmodligen kommer såväl S som M nu att försiktigt begränsa invandringen och därigenom förhindra att sverigedemokraterna får ha frågan för sig själva. Sannolikt har SD avsevärda möjligheter att ändå ägna sig åt rent farlig överbudspolitik i just den frågan.
På sikt aktualiseras antagligen en annan möjlighet - nämligen att erbjuda SD plats i en regering, i syfte att därigenom kringskära partiets möjligheter till missnöjesutspel kring just invandringspolitiken. På samma sätt som Miljöpartiets möjligheter till besvärande miljöpolitik idag kraftfullt blockeras just genom regeringssamverkan med sossarna.
Vårt parlamentariskdemokratiska system innehåller flera konservativa mekanismer, som förhindrar en alltför höger- eller vänsterradikal samhällsutveckling.
Det måste vara svårt att hastigt förändra samhället i någon riktning.

Hallå själv!

För mig har problemet med DÖ inte särskilt mycket att göra med SD. Ja, bevekelsegrunden stavas SD, men problemet är ett annat, nämligen att ett stort antal alliansväljare kunde ha förväntat sig något bättre av de partier som de röstade på.

Många SD'are klagar på odemokratiska metoder men så ser inte jag det. Alliansen har svikit sina väljare, men det finns inget i den demokratiska processen som hindrar det. Politiker är alltid opålitliga så då och då bör man även förvänta sig svek av monumentala mått.

Jag håller med om det mesta du skriver men anser samtidigt att du missat en sak. Aldrig tidigare (vad jag vet) har landet varit så polariserat - och politikerna på kollisionskurs med så många väljare - som i invandringsfrågan. Detta omkullkastar din logik, tror jag. Nu sitter vi med en politisk tryckkokare och samtliga partier utom ett vägrar lätta på trycket. Det finns inget sätt att "mjuklanda" detta.

Man har med andra ord lagt grunden för en radikal omvälvning av den politiska verkligheten. Och då gäller inga "konservativa mekanismer" längre. Vi kan bara hoppas att det hela inte blir alltför traumatiskt.
Citera
2015-06-19, 16:26
  #1332
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Du verkar se politiken som ett spel. För mig handlar det främst om att upprätthålla demokrati och att göra människors vardag bättre. Det är uppenbart att det bara är Sverigedemokraterna som har liknande uppfattning som mig när det gäller den synen på politik.

Du menar att det skulle vara ett svek att S+M gick samman i regering. Det är ju ett betydligt större svek att sätta demokratin ur spel genom DÖ och dessutom låta vänstern härja fritt i den ekonomiska politiken.

Politik är ett spel. Och deltagarna är oftast sociopater.

Sen kan jag inte hålla med om att DÖ satt demokratin ur spel. Väljarna får säga sitt 2018. Däremot är det ett svek av monumentala mått. Och de som svikits är de borgerliga väljarna.

Låt oss hoppas att dessa väljare har ett fungerande minne 2018. Jag tror också att det vore ett misstag av SD att börja gå vänsterut i jakten på sosseväljare. Det är de borgerliga partierna som förtjänar att blöda p.g.a DÖ.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback