Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-19, 11:52
  #1
Medlem
SpaceMonkey1s avatar
Ni som har Asperger/Autism eller drag av det, har ni någon flickvän? Hur fungerar det isåfall?
Citera
2015-06-19, 14:04
  #2
Medlem
Gammal.Vargs avatar
Det har inte alltid vart succé.
Genom mitt liv har jag inte direkt ha något problem med att skaffa flickvänner. Har tränat upp mina sociala skills sedan yngre tonåren, tog lite tid innan man hittade 'mittenfåran' så man verkade helt normal. Ni vet, spela intresserad och förstående fast det egentligen är lika intressant som en stumfilm.
Men tillbaka till relationerna, de har ofta vart bra förhållanden i 1 till 2 år men sen märker tjejen att det där udda dom föll för blir för mycket, man blir ju inte mer udda. Men man ser först och främst till sig själv, impulskontrollen är fortfarande lika dålig och man har klara problem att foga in sig i kugghjulet och 'växa tillsamans' som det så fint heter. Så har det iaf varit för mig.

Men det är klart det går. Min nuvarande sambo och ja har inte alltid dragit jämt och haft de rätt svajigt i perioder. Men det hjälper om partnern är medveten om diagnosen och har ett varmt moderligt sätt med lite skills i omvänd psykologi.

Förstår varför självmords% bland aspies är såpass hög. Lätt att självmedicinera bort ångesten som kommer när man konstant känt sig som ett ensamt ufo. Men även om du inte faller in i ett missbruk så är de inte så kul att brottas med känslan av otillräcklighet, ensamheten, de sömnlösa nätterna och energinivån som kommer när du inte känner hunger som i mitt fall.

Hoppas jag gav några hyfsade svar.

Glad midsommar på er
Citera
2015-06-19, 14:20
  #3
Medlem
Jag skulle säga att det är svårt. Aspisar brukar ju inte bara vara Aspiga utan väldigt självupptagna och själviska. Det funkar nog kanske om tjejen är den aspige, men sämre vice versa.
Citera
2015-06-19, 14:29
  #4
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Jag skulle säga att det är svårt. Aspisar brukar ju inte bara vara Aspiga utan väldigt självupptagna och själviska. Det funkar nog kanske om tjejen är den aspige, men sämre vice versa.

Och detta skiljer sig från vanliga tjejer hur?
Citera
2015-06-19, 14:54
  #5
Medlem
Nihennas avatar
Skrämmande att det finns så många människor som tror att AS är bluff och båg .
Ni vet om att det inte bara handlar om att vara socialt klumpig, va?
Stel "robotröst", svårt för ögonkontakt, samt att man går som om man skulle ha gips kring benen är typiska Aspergers-symptom också.

Hur som, vi kan definitivt ha relationer, i alla fall så länge våran AS inte är allt för grov.
Skulle ha svårt att se hur killen som var på gruppmötet jag var på, som mer eller mindre stirrade in i väggen hela tiden, även när han pratade, skulle ha någon större lycka om han inte förstärkte sitt sociala samspel, t ex.

Jag själv har en relativt mild form av AS, men det syns fortfarande såklart, men det har inte alltid varit så lätt alla gånger att träna på det sociala. Helvete vilken resa man har genomgått de senaste 6-7 åren .
Citera
2015-06-19, 17:04
  #6
Medlem
Det jag upplevt i kontakten med aspergers är att dessa inte klarar av resonemang innefattande känslomässig förståelse. Bara den saken torde göra det i praktiken omöjligt att ha fungerande nära relationer.
Citera
2015-06-19, 17:05
  #7
Medlem
FoxyCleopatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusovic
Exflickvännen har aspergers, så det finns minst 1 tjej.

Och här är är en till
Det var en förskolelärare som sa till mina föräldrar att hon misstänkte autism (då jag var 5)
Jag har haft assistent sedan 1:a klass i lågstadiet, sedan fick jag Aspergerdiagnos när jag var 12 år

Jag har tänkt ibland att diagnosen är "påhittad" eftersom jag oftast inte känner igen mig i alla beskrivningar/kriterier.
Men det är väl så att alla med diagnosen är olika? Jag vet inte, jag har i alla fall läkardiagnos

Jag har inga problem med relationer, vad skulle problemen vara?
Citera
2015-06-19, 17:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoxyCleopatra
Och här är är en till
Det var en förskolelärare som sa till mina föräldrar att hon misstänkte autism (då jag var 5)
Jag har haft assistent sedan 1:a klass i lågstadiet, sedan fick jag Aspergerdiagnos när jag var 12 år

Jag har tänkt ibland att diagnosen är "påhittad" eftersom jag oftast inte känner igen mig i alla beskrivningar/kriterier.
Men det är väl så att alla med diagnosen är olika? Jag vet inte, jag har i alla fall läkardiagnos

Jag har inga problem med relationer, vad skulle problemen vara?

Du får läsa på om din diagnos. Det finns säkert beskrivet vilka relationsproblem som kan uppstå. Så du har sådana problem. Det är vetenskapligt.
Citera
2015-06-19, 18:15
  #9
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceMonkey1
Ni som har Asperger/Autism eller drag av det, har ni någon flickvän? Hur fungerar det isåfall?


Jag har känt flera med asperger. De allra flesta är hopplösa att umgås med - ledsen att säga det, men så är det. Av dom jag har träffat är en person okej, men bara om han tar sin medicin.
Nej, hör jag att någon har asperger så undviker jag dem helst.
Citera
2015-06-19, 18:17
  #10
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Du får läsa på om din diagnos. Det finns säkert beskrivet vilka relationsproblem som kan uppstå. Så du har sådana problem. Det är vetenskapligt.

För alla aspiesar har exakt samma problem och svårigheter, precis som varje neurotypisk person är en kopia av en annan NT?

Alla med AS har inte samma problem, vissa kan hantera romantiska relationer utmärkt men faller totalt på t ex jobbrelationer.
Vi är lika olika som vem som helst...
Citera
2015-06-19, 19:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryotecher
Jag har känt flera med asperger. De allra flesta är hopplösa att umgås med
Jag törs lova att det där är ömsesidigt, så det är nog inte så stor förlust ;-)
Citera
2015-06-19, 19:28
  #12
Medlem
lucifersatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoxyCleopatra

Jag har inga problem med relationer, vad skulle problemen vara?

Du är tjej, ni lider inte i närheten av att ha asperger när det gäller att hitta en partner. En tjej behöver oftast inte ta initiativ. Att tjejen är lite blyg eller konstig spelar inte så stor roll, kan tillomed vara gulligt. En kille som inte kan det sociala är dock körd.


Citat:
Ursprungligen postat av stockholm7.2
du läste knappast hans inlägg. det finns fruktansvärt många som påstår att dom har aspergers/adhd/add helt utan belägg. 90% av fallen finns inte ens en utredning utan dom har läst en symptomlista på wikipedia och "känner igen sig", vilket alla gör då det är generella känslor som alla upplever men har man det på riktigt yttrar det sig mer frekvent. dessa människor vill bara känna sig speciella och hitta en ursäkt till att inte försöka i livet.

Jag förutsatte att man hade fått en riktig diagnos, har man inte gjort utredning så har man ingen diagnos. Oavsett problem så ska man kämpa.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Du har rätt i att det går att fixa vilken diagnos som helst genom att simulera. Psykiatrin är mycket kvacksalveri. Det du har fel med är att "spela dum" på iq-tester. Jag har god begåvning enligt två psykologer och två intelligenstest men jag fick diagnosen autism. Ja, autism och inte asperger.


Antar att du har högfungerande autism, vilket är samma som asperger. Vid riktig autism så har man begåvningshandikapp också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback