Citat:
Ursprungligen postat av
financialcenter
Lägg ner det där eviga terrorist- och kurdsnacket om allt var Assads fel, du borde efter 5 år klarat av att fatta att det pågår ett proxykrig mot Syrien. Vet inte hur många gånger det har tagits upp här tidigare men jag tar det igen. Att 40% eller någon annan siffra var fredliga demonstranter har ingen betydelse för utgången då det fanns element som var ute efter att skapa krig och kaos redan från första början. Poliser och statsanställda sköts ihjäl från början av de så kallade "fredliga demostrationerna". Assad genomförde reformer flera år tidigare innan demonstrationer, när oroligheterna bröt ut närmade han sig alla grupper i landet för att försöka få en politisk lösning, fler reformer erbjöds men allt avslogs, inkluderat av er kurder. Fanns inte mycket mer han kunde ha gjort som president.
Sen vet inte om du är seriös med att Bashar skulle gett er autonomi/självständigthet från första början för att som du säger "det skulle ha förändrat omvärldens syn på honom" men ifall du är det bara ett exempel på ert svaga tänk, ingen president i världen ger bort delar av sitt land som en eftergift, detsamma gäller Assad. Han erbjöd allt annat möjligt bl.a medborgarskap till flyktingar och mycket annat men ni valde att ge Syrien ryggen, istället valde många kurder att gå med i kannibal rebellerna i FSA som du pratade om tidigare.
Problemet med såna som dig är att ni kan inte skilja på de olika händelserna - ni ser allting i svart eller vit. Proxy kriget är inget hemlighet, det kom efter demonstrationerna. Demonstrationerna urartade sig för att regimen tog till övervåld, de gjorde de i början. Folket hälften av armén svarade med motvåld. Demonstrationerna var inte, som du verkar tro om jag har förstått rätt, första steget till civilkriget som USA eller Israel har startat. Demonstrationerna startades av Syriens folk på grund av att de var missnöjda med assads regim. Bland demonstranterna fanns nunnor.
Sen undrar jag varför du blir så förbannad för att det finns folk i tråden som kallar assad för en diktator som styr över en regim. Sluta ta det personligt så kanske dina påståenden tas på allvar av dina motdebattörer.
Det här med autonomi är inte det samma som självständighet. Om du inte visste vad autonomi är så borde du ha slagit upp. Det innebär att kurder bestämmer över vissa av sina inre angelägenheter utan att Syrien lägger sig i, men att man ändå är en del av Syrien. Grönland t ex är en autonomt land som tillhör Danmark.
Sen säger du att du är för ett Kurdistan om det inte jag citerar dig: "
så länge ni inte inkluderar ockuperat land" Märklig uttalande, för varje centimeter av Kurdistan anses av någon d v s araber turkar eller perser att vara ockuperad land. Utan "ockupation" finns ingen Kurdistan.