2015-06-18, 21:06
Medlem
Hizirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitful
Det är väl ganska uppenbart att de halvhjärtade flygbombningarna mer görs för att fösa IS i en viss riktning... USA kan lätt slå ut IS, men varför skulle USA göra det när IS är användbara som proxyarmé mot Syriens regering? Ett billigt och enkelt sätt att försvaga Iran.

Jag håller med dig, jag ville uppmärksamma kurderna här, så fort tillfället ges beskyller dom enbart Turkiet för allt smutsigheter som händer där men vill inte nämna något alls om USAs roll i det, dom största förädarna och största faran i Mellanöstern är inte IS, jag lovar det är kurder utan tvekan!
Citera
2015-06-18, 22:49
Medlem
bernad_laws avatar
Fokusera på händelseförloppet. /Mod
Citera
2015-06-18, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hizir
Jag håller med dig, jag ville uppmärksamma kurderna här, så fort tillfället ges beskyller dom enbart Turkiet för allt smutsigheter som händer där men vill inte nämna något alls om USAs roll i det, dom största förädarna och största faran i Mellanöstern är inte IS, jag lovar det är kurder utan tvekan!

Fast Turkarna har ju gått ut och beklagat att USA bombar ISIL och inte kurderna.
Turkiet har inte lyft ett finger mot ISIL, snarare tvärtom.
Citera
2015-06-19, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Nästa slag hezbollah kommer leda är mot Qunaitira, man behöver täppa till den stödlinjen från Israel.

Då blir frågan hur Israel reagerar. Kommer de att låta Hizbollah operera så nära golanhöjderna utan att ingripa? De har ju anfallit mål i Syrien från luften tidigare.
Citera
2015-06-19, 02:14
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Den senaste nyheten är att KRG ska INTE alls blanda in Irak i det utan vara helt självförsörjanade av olja, du påstod att du var bättre insatt eftersom det är ditt land och jag inte kunde mer än dig om det för du har ensamrätten att veta bättre en mig. Vem köper oljan av er?

Här är ett annat plagg jag gillar, kurdisk design rakt igenom

http://www.radikal.com.tr/dunya/erkeklerden_kurt_kadini_kiyafetiyle_protesto-1130488

Det var innan det nya avtalet.
Nu är det avtalet med Abadi som gäller.

Citat:
The KRG remains fully committed to the oil deal with the federal government and will abide by the Budget law of 2015

Här står det detaljerat:
http://mnr.krg.org/index.php/en/press-releases/443-krg-is-on-target-with-oil-supply-commitment-to-the-federal-government-as-agreed-in-the-2015-fede ral-budget

Sluta lek dum och mer vetande i detta.

Tyvärr behåller jag den ensamrätten du pratar om ett tag till som det ser ut.
Citera
2015-06-19, 02:19
Medlem
bernad_laws avatar
Nu är jag trött på det eviga sekteristiska tjafsandet i tråden, diskutera konflikten i Syrien eller räkna med att få en spark i röven. /Mod
Citera
2015-06-19, 02:25
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:

USA bombar IS, Turkiet göder IS med vapen, nya rekryter, sjukvård och fängslande av kurder som försöker ta sig till Syrien för att bekämpa IS.

NATO Turkiet tillät inte NATO USA att använda flygbaserna
I Turkiet ens bara för att skydda IS.

Stor skillnad på USA och Turkiet i den här konflikten.
Man ville inte ens klassa IS som en terrorist organisation, man stretade emot att IS skulle bli terror stämplade
Senast redigerad av tigersaid86 2015-06-19 kl. 02:32.
Citera
2015-06-19, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Du du säger hela tiden kurder hit och Israel ditt men du tänker aldrig att det kanske var Assads fel, han var trots allt ledaren för landet.

En allians mellan Assad och kurder kommer inte att funka, för kurder riskerar att tappa koalitionens hjälp. Assad kunde ha gett kurderna autonomi rätt tidigt i kriget och därmed fått de på sin sida på det viset. Ett sånt drag hade förändrat omvärldens syn på han också. Eller vad säger du?

Lägg ner det där eviga terrorist- och kurdsnacket om allt var Assads fel, du borde efter 5 år klarat av att fatta att det pågår ett proxykrig mot Syrien. Vet inte hur många gånger det har tagits upp här tidigare men jag tar det igen. Att 40% eller någon annan siffra var fredliga demonstranter har ingen betydelse för utgången då det fanns element som var ute efter att skapa krig och kaos redan från första början. Poliser och statsanställda sköts ihjäl från början av de så kallade "fredliga demostrationerna". Assad genomförde reformer flera år tidigare innan demonstrationer, när oroligheterna bröt ut närmade han sig alla grupper i landet för att försöka få en politisk lösning, fler reformer erbjöds men allt avslogs, inkluderat av er kurder. Fanns inte mycket mer han kunde ha gjort som president.

Sen vet inte om du är seriös med att Bashar skulle gett er autonomi/självständigthet från första början för att som du säger "det skulle ha förändrat omvärldens syn på honom" men ifall du är det bara ett exempel på ert svaga tänk, ingen president i världen ger bort delar av sitt land som en eftergift, detsamma gäller Assad. Han erbjöd allt annat möjligt bl.a medborgarskap till flyktingar och mycket annat men ni valde att ge Syrien ryggen, istället valde många kurder att gå med i kannibal rebellerna i FSA som du pratade om tidigare.
Senast redigerad av financialcenter 2015-06-19 kl. 04:24.
Citera
2015-06-19, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av financialcenter
Lägg ner det där eviga terrorist- och kurdsnacket om allt var Assads fel, du borde efter 5 år klarat av att fatta att det pågår ett proxykrig mot Syrien. Vet inte hur många gånger det har tagits upp här tidigare men jag tar det igen. Att 40% eller någon annan siffra var fredliga demonstranter har ingen betydelse för utgången då det fanns element som var ute efter att skapa krig och kaos redan från första början. Poliser och statsanställda sköts ihjäl från början av de så kallade "fredliga demostrationerna". Assad genomförde reformer flera år tidigare innan demonstrationer, när oroligheterna bröt ut närmade han sig alla grupper i landet för att försöka få en politisk lösning, fler reformer erbjöds men allt avslogs, inkluderat av er kurder. Fanns inte mycket mer han kunde ha gjort som president.

Sen vet inte om du är seriös med att Bashar skulle gett er autonomi/självständigthet från första början för att som du säger "det skulle ha förändrat omvärldens syn på honom" men ifall du är det bara ett exempel på ert svaga tänk, ingen president i världen ger bort delar av sitt land som en eftergift, detsamma gäller Assad. Han erbjöd allt annat möjligt bl.a medborgarskap till flyktingar och mycket annat men ni valde att ge Syrien ryggen, istället valde många kurder att gå med i kannibal rebellerna i FSA som du pratade om tidigare.
Problemet med såna som dig är att ni kan inte skilja på de olika händelserna - ni ser allting i svart eller vit. Proxy kriget är inget hemlighet, det kom efter demonstrationerna. Demonstrationerna urartade sig för att regimen tog till övervåld, de gjorde de i början. Folket hälften av armén svarade med motvåld. Demonstrationerna var inte, som du verkar tro om jag har förstått rätt, första steget till civilkriget som USA eller Israel har startat. Demonstrationerna startades av Syriens folk på grund av att de var missnöjda med assads regim. Bland demonstranterna fanns nunnor.

Sen undrar jag varför du blir så förbannad för att det finns folk i tråden som kallar assad för en diktator som styr över en regim. Sluta ta det personligt så kanske dina påståenden tas på allvar av dina motdebattörer.

Det här med autonomi är inte det samma som självständighet. Om du inte visste vad autonomi är så borde du ha slagit upp. Det innebär att kurder bestämmer över vissa av sina inre angelägenheter utan att Syrien lägger sig i, men att man ändå är en del av Syrien. Grönland t ex är en autonomt land som tillhör Danmark.

Sen säger du att du är för ett Kurdistan om det inte jag citerar dig: "så länge ni inte inkluderar ockuperat land" Märklig uttalande, för varje centimeter av Kurdistan anses av någon d v s araber turkar eller perser att vara ockuperad land. Utan "ockupation" finns ingen Kurdistan.
Senast redigerad av Kohen 2015-06-19 kl. 05:06.
Citera
2015-06-19, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Problemet med såna som dig är att ni kan inte skilja på de olika händelserna - ni ser allting i svart eller vit. Proxy kriget är inget hemlighet, det kom efter demonstrationerna. Demonstrationerna urartade sig för att regimen tog till övervåld, de gjorde de i början. Folket hälften av armén svarade med motvåld. Demonstrationerna var inte, som du verkar tro om jag har förstått rätt, första steget till civilkriget som USA eller Israel har startat. Demonstrationerna startades av Syriens folk på grund av att de var missnöjda med assads regim. Bland demonstranterna fanns nunnor.

Vad som hände ingentligen hände under demonstrationerna har du ingen aning om, detsamma gäller mig, det råder helt olika meningar om vad som ledde till att det utvecklades från "fredliga demonstrationer" till ett storkrig med ett 40-50 tal länder inblande på båda sidorna på en väldigt kort tid. Om man frågar FSA-supportar säger det en sak eller pro-regerings något annat, så du kan lämna det där för du kommer inte komma någon vart.
Vad jag vänder mig mot är att just ni ser allt i svart och vitt och försöker hela tiden sprida er bild som gynnar er agenda, dvs "Hela konflikten är Assads fel för han attackerade oprovocerat fredliga demonstranter", den bilden du ger är på inga sätt objektiv. På inget sätt heller förnekat jag att det fanns fredliga demonstranter bland folket som gick ut för att protestera. Men om du vill tro att orsaken till att det råder ett proxykrig i Syrien/Mellanöstern med ett 40-50 tal länder inblandade är för att "Assad skulle ha attackerat fredliga demonstranter" så visst gör det, har jag inget emot. Förväntar mig inget mer av dig eller dina gelikar.
Senast redigerad av financialcenter 2015-06-19 kl. 06:12.
Citera
2015-06-19, 10:03
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Fast Turkarna har ju gått ut och beklagat att USA bombar ISIL och inte kurderna.
Turkiet har inte lyft ett finger mot ISIL, snarare tvärtom.

7000 ISIL rekryter utvisades ur landet förra året. De tre svenskarna är bra exempel, de blev utvisade två gånger från Turkiet, tredje gången kunde de nå Syrien via Turkiet.

Felet blir naturligtvis Turkiets för att de lyckas tredje gången, ingen frågar om vad Sverige har gjort i det här fallet.
Citera
2015-06-19, 10:10
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
USA bombar IS, Turkiet göder IS med vapen, nya rekryter, sjukvård och fängslande av kurder som försöker ta sig till Syrien för att bekämpa IS.

Båda PKKurder och ISIS tas hand om i turkiska sjukhus, det gäller alla andra grupper också. Turkiet tar hand om sårade oavsett. Tom PKK terrorister som skjuter och dödar turkiska soldater och poliser tas hand om i turkiska sjukhus när de är sårade.

Citat:
NATO Turkiet tillät inte NATO USA att använda flygbaserna
I Turkiet ens bara för att skydda IS.

Det är för att Turkiet kräver en komplett lösning, dvs att även Assad ska bort som villkor. Det vill inte amerikanerna, det passar de att Syrien är i inbördeskrig verkar det som.

Citat:
Stor skillnad på USA och Turkiet i den här konflikten.
Man ville inte ens klassa IS som en terrorist organisation, man stretade emot att IS skulle bli terror stämplade

Turkiet stämplade ISIS som terroristorganisation 2013, långt före några andra länder.

Kurderiet här och andra medier har endast ett ända ändamål, ljuga så mycket som möjligt att Turkiet stödjer ISIS så att turkarna blir paralyserade i norra Syrier medan PYD/PKK utför etniska rensningar av araber och turkmener. Vi får se hur framgångsrik propagandakriget från PKK kommer att vara i det här fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av AdrianCosic
Ni som inte vet, dessa "turkmen" placerades för att styra över andra muslimer och kafirer under de ottomanska riket. Att de är shiiter/sunniter är för att turken ville lättare använda sig av religionen som ett verktyg för att styra andra muslimer. Vart hör de hemma? I Turkiet så klart, varför? För Turkiet ger alla turkar medborgarskap för att rensa bort de få kristna som finns kvar och kurder m.m:

Bra exempel på mentaliteten hos PYD/PKK, demonisera en hel folkgrupp så att man lättare kan motivera en etnisk rensning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in