Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-19, 00:14
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Okej, jag erkänner, jag har ingen länk, jag förhastade mig där, utifrån min praktiska och teoretiska erfarenhet så antager jag att kriminalsökhund har använts, det är vanligt och ett av polisens viktigaste verktyg när man söker efter spår. Dock har jag faktiskt för mig att jag läste någonstans att polisen har använt kriminalsökhund, men det kan vara fel.

Jag har läst det mesta här i tråden, men det är ju också mycket strunt som skrivs här, inte lätt att hinna läsa absolut allt Inget roligt att få fråga om jag har "Alzheimer"?..

Jag skriver inte en massa i tråden som vissa andra gör här. Jag menar att när hon försvann, misstänktes ju brott direkt. Använde de hundar de första dygnen av letandet? För senare vet vi ju alla att hon hittas, men då har fem dygn gått.
2015-06-19, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Det var en från MP som sa att det sista fyndet som skedde stunden innan gripandet var just hjälmen eller jackan för dom visste direkt att det var Lisas, men sen undrar jag var det var som fick dom att gå ut och säga några dagar tidigare att dom visste att hon var kvar i området?

Äh... var det inte en sko de hittade?! Uppgiften finns i tråden. Någon från MP har sagt det var en sko och inget annat.
2015-06-19, 00:17
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Kanske fyndet är att bröderna e påväg till gården men backar när de ser mp?!

Detta tycker mp och polisen är skumt, som redan spanat in litauerna, och griper dem?

Men lite till måste väl till för att få grips ngn?

Nej, vid Martorp har Missing People haft någon form av kontakt med MGM och rapporterat deras agerande som underligt till polisen. Missing People har även funnit ett föremål som ansågs som så intressant att polisen beslöt sig för att undersöka byggnaderna på platsen invändigt. Detta som Missing People fann har senare bekräftats vara något som hörde till BO.

MGM har sökt sig tillbaka till sitt hem strax söder om Blomberg där polisen grep dem. BO blev funnen efter gripandet.
2015-06-19, 00:19
Medlem
Det är omöjligt att hinna läsa alla inlägg, men det sägs av någon mycket smart person strax efter inlägg 2000 att polisen får ett tips av MP som får dem att ila direkt mot bröderna och strax därefter finna Lisas kropp.

Enligt GT;

"– På fredagen gör Missing people ett fynd kopplat till en plats där polisen tillkallas. Där konstaterar vi att det finns personer i området som är intressanta för oss.
De intressanta personerna har då haft "någon typ av kontakt" med Missing people, och när polis anländer sätter man genast efter dem, innan man hunnit bekräfta att fyndet är av relevans för sökningsarbetet efter Lisa Holm."

MP tipsar länsman om ett fynd som är så avgörande att länsman drar iväg och haffar bröderna och frugan innan de ens kollat "fyndet" / "Observationen". Den häktade litauiska kvinnan ber grannen att ringa deras "arbetsgivare".

Vad hittar / observerar MP som kan få länsman att skita i fyndet / observationen och bara ila iväg och häkta de tre på momangen? En flygbiljett till Litauen limmad på Lisas hjälm? Ett rop ifrån bröderna "Look here! Look here!" - Your guess as good as mine.
2015-06-19, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag kan inte låta bli att göra en möjlig koppling till Helena fallet, om än svag.

AJ med söner borde kollas upp mot cold case gruppen. Jag ser det inte som helt omöjligt att någon/flera av dom kände igen Helena som försvann -92. Det borde i så fall vara åtminstone en något försvårande omständighet när nästa spårlöst försvunna flicka försvinner från deras mark för att dyka upp död och inlåst på ett helt annat ställe, men fortfarande på egen mark i någon form av ekonomibyggnad?

Det är troligtvis en ren tillfällighet, men inget man kan bortse ifrån.
Någon gång under deras livstid bodde de i Fägre utanför Mariestad. Var det fram till -96 eller tidigare?
Bodde någon son/sönerna kvar där om föräldrarna flyttat innan -92?
Det kan finnas en uppgift på att Helena var i Fägre på förfest samma kväll innan hon försvann på natten. Troligtvis av en förövare i en mindre ljus/vit bil.

Ingen vore gladare än jag om det går att utesluta, här och nu, då jag inte tycker detta var speciellt trevligt att skriva.

Håller med dig!

Han Arne sa också konstiga saker angående handsken de hittade, dessutom har man fått höra att hans son är dömd sexbrottsling (vet dock inte om det är sant). Är så fallet så kan de mycket väl mutat litauerna.
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ja man hittade tydligen ngt som tveklöst tillhörde Lisa..

Plus observationen av litauerna. Varför gick det så snabbt att hitta kroppen sen ?
Jag har svårt att tänka mig att man gjorde ett fynd som ledde polisen till säteriet där hon hittades.
Det är mer troligt att polisen redan var i området med hundar vid ungefär samma tidspunkt.
Medlem
Citat:
Man fattar ju verkligen inte varför ngn gm skulle låta jacka el hjälm ( eller annat föremål från Lisa ) ligga synligt utanför Martorp ladan?

Kan den ha synts genom fönstret till Boden?

Har gården varit bevakad innan så att gm inte kunnat gå dit och städa?
Men varför väljer de i så fall att göra det precis när mp är där?

Undrar också om den här öststats- bilen som åkt runt i området och frågat om vägen??
Är det kompisar till litauerna som de fått hjälpa ?

Har litauerna kvar sina mobiler så e det väl lätt att kolla var de har befunnit sig under söndagkvällen? Eller lämnade dem hemma? Förmodligen inte om attacken var spontan.
Jag tror inte att Litauerna visste att Lisa var där,inte heller hennes grejer, jag tror att dom blev ditskickade för att hämta något och att denne någon lagt ut dessa fynd ,det är ju bara Litauerna och godsägaren som har nyckel till denna byggnad, han ville att Litauerna skulle synas vid byggnaden, de fick syn på fyndet och stack därifrån och sen gick det precis som GM ville…tror jag ska väl tilläggas
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Han har eget lantbruk tillsamman med sin son. Jag har kollat upp honom och det finns inget som tyder på att han har med fallet att göra mer än att han var med när de hittade handsken.

Källa. Tack.
2015-06-19, 00:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Nej, vid Martorp har Missing People haft någon form av kontakt med MGM och rapporterat deras agerande som underligt till polisen. Missing People har även funnit ett föremål som ansågs som så intressant att polisen beslöt sig för att undersöka byggnaderna på platsen invändigt. Detta som Missing People fann har senare bekräftats vara något som hörde till BO.

MGM har sökt sig tillbaka till sitt hem strax söder om Blomberg där polisen grep dem. BO blev funnen efter gripandet.
Så Hans och Gretas brödsmulor sträckte sig ända till Martorp. Har man letat efter brödsmulor på vägen mellan säteriet och Martorp?
2015-06-19, 00:22
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Återigen: Detta går inte att svara på. Förundersökningssekretess råder, men av olika skäl kan förundersökningsledaren ändå välja att släppa ut viss information under utredningens gång.

I vilken utsträckning det sker varierar mellan olika fall. Sen finns naturligtvis också möjligheten att någon eller några läcker. Hittills har vi inte i den här utredningen sett några tendenser till det vad jag kan minnas och det talar för att det inte blir några läckor framöver heller.

Om advokaternas yppandeförbud hävs kan de naturligtvis välja att tala med pressen om de vill. Men jag tror inte att de har så stort intresse av det och det är inte jättetroligt att förbudet hävs nu heller.

OM utredningen kommer att leda till ett åtal mot en eller flera av de nu häktade personerna så blir förundersökningen offentlig i samband med åtalsbeslutet. Den kan då beställas hos tingsrätten dit den lämnas in av förundersökningsledaren. Dock är det så att det endast är de delar av förundersökningen som har betydelse för åtalet som ingår i det s.k. förundersökningsprotokollet. Övrigt material hamnar i den s.k. slasken och där verkar rättsläget vara sådant att man normalt inte kan få ut handlingar från den.

Enskilda delar i förundersökningsprotokollet kan också bli sekretessade. Efter att obduktionsbilder publicerats på nätet i tidigare rättsprocesser brukar man alltid sekretessa den typen av material idag. Likaså är eventuella psykundersökningar av de åtalade inför rättegången inte offentliga.
Och när det gäller läckor tror jag på denna teori.
GM no
Pol no
Åklagare nja
MP JA!
2015-06-19, 00:23
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Jag tror inte att Litauerna visste att Lisa var där,inte heller hennes grejer, jag tror att dom blev ditskickade för att hämta något och att denne någon lagt ut dessa fynd ,det är ju bara Litauerna och godsägaren som har nyckel till denna byggnad, han ville att Litauerna skulle synas vid byggnaden, de fick syn på fyndet och stack därifrån och sen gick det precis som GM ville…tror jag ska väl tilläggas

Om det finns djur på platsen och eftersom MGM arbetar på gården så är det inte så märkligt om de befinner sig vid Martorp med jämna mellanrum.
2015-06-19, 00:23
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson

Det är korrekt med undantag för att gm grips av den polis som skulle undersöka mps fynd (omdirigerade enligt polis), innan annan polis kom till martorp för att inspektera fynd och bryter sig in i byggnader, och senare återfinner lisa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in