2015-06-17, 23:19
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Om du sökt arbetskraft och jag anmäler mig så har jag nog ett rätt bra case. Om jag däremot vore din frisör, hantverkare eller turnémusiker så är mina chanser betydligt sämre.

Vad är skillnaden där menar du, om jag söker arbetskraft eller om jag som musiker söker arbetskraft?

Som sagt DO är ett stort jävla skämt och hela din ideologi som försvara detta, fast samtidigt tycker detta är helt fel när det drabbar en kvinna.
Citera
2015-06-18, 08:42
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Så om jag byter ut den kvinnliga frisör jag brukar anlita mot en manlig för att jag vill göra ett statement om att det behövs fler manliga frisörer - då har hon ett solitt case för att anmäla mig för diskriminering?

Men som sagt nu är ju inte musikerna någon privatperson. Men visst jag håller med om att det ska vara samma princip även för företagare, att staten inte ska ha något med vad de spendera sina pengar på. Men hela grejen är ju att du inte tycker det. Du hade ju reagerat om ett företag hade sparkat eller låtit bli att anlita en kvinna, invandrare eller homosexuell (de grupper som har något värde i dagens samhälle) om det hade varit p.g.a deras grupptillhörighet. Så dina argument visar bara vilken hycklare du är.
Senast redigerad av ulvvf 2015-06-18 kl. 09:40.
Citera
2015-06-18, 11:45
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Men som sagt nu är ju inte musikerna någon privatperson. Men visst jag håller med om att det ska vara samma princip även för företagare, att staten inte ska ha något med vad de spendera sina pengar på. Men hela grejen är ju att du inte tycker det. Du hade ju reagerat om ett företag hade sparkat eller låtit bli att anlita en kvinna, invandrare eller homosexuell (de grupper som har något värde i dagens samhälle) om det hade varit p.g.a deras grupptillhörighet. Så dina argument visar bara vilken hycklare du är.
För mig verkar det som om infödda män har ett rätt högt värde åtminstone inom musiklivet eftersom de så totalt dominerar branschen. Hyckleri är att bli upprörd åt att en ynka liten mariginell artist medvetet anlitar kvinnor. 95% män blir 94,9999% och det är skandal även om artister hela tiden låter bli att anlita kvinnor utan att basunera ut det i media - det är hyckleri.
Citera
2015-06-18, 12:22
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
För mig verkar det som om infödda män har ett rätt högt värde åtminstone inom musiklivet eftersom de så totalt dominerar branschen. Hyckleri är att bli upprörd åt att en ynka liten mariginell artist medvetet anlitar kvinnor. 95% män blir 94,9999% och det är skandal även om artister hela tiden låter bli att anlita kvinnor utan att basunera ut det i media - det är hyckleri.

Med det synsättet så ger du nazister och liknade också rätt, för judar Var/är överrepresenterade inom maktpositioner och dylik också. Framgång är inte lika med en konspiration. En grupp måste tillåtas nå framgång utan att sådana som du ska komma och skrika konspiration och införa kompensations diskriminering emot dem.

Du basera din teori på en tro om att de inte anlitar kvinnor för att de är kvinnor, här vet vi att Molly inte alitar män för att de är män, en ganska så stor skillnaden redan där. Sedan som sagt, även om det skulle vara så att de inte anlitar kvinnor för att de är kvinnor, hur gör det vad Molly gör mer rätt? Alla är vi individer i slutändan, så samma regler ska gälla alla grupper. Du försvara Molly, men tycker det är en skandal om det skulle drabba en kvinna.
Citera
2015-06-18, 21:42
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Med det synsättet så ger du nazister och liknade också rätt, för judar Var/är överrepresenterade inom maktpositioner och dylik också. Framgång är inte lika med en konspiration. En grupp måste tillåtas nå framgång utan att sådana som du ska komma och skrika konspiration och införa kompensations diskriminering emot dem.
Nazister massmördade judar i gaskamrar. Det är inte ens i nån slags twistad princips namn jämförbart med att Molly Sanden anlitar kvinnliga musiker.

Jag har inte talat om någon konspiration. Du förstår säkert likaväl som jag att man i såna här branscher oftast får jobb genom kontakter, nätverk, kompiskretsar och rykte. Det är inte så att artister lägger in platsannonser eller söker folk via arbetsförmedlingen. Om musiker X får plats i en artists turnéband så var det inte 50 andra som stod i kö eller hördes på anställningsintervju.
Den i detta fallet manliga dominansen tenderar alltså att reproducera sig själv så att säga.
Citera
2015-06-18, 22:18
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Nazister massmördade judar i gaskamrar. Det är inte ens i nån slags twistad princips namn jämförbart med att Molly Sanden anlitar kvinnliga musiker.

Jag har inte talat om någon konspiration. Du förstår säkert likaväl som jag att man i såna här branscher oftast får jobb genom kontakter, nätverk, kompiskretsar och rykte. Det är inte så att artister lägger in platsannonser eller söker folk via arbetsförmedlingen. Om musiker X får plats i en artists turnéband så var det inte 50 andra som stod i kö eller hördes på anställningsintervju.
Den i detta fallet manliga dominansen tenderar alltså att reproducera sig själv så att säga.

Haha vart ett jäkla liv på er feminister när festival arrangörer inte vill ha kvinnliga artister men då är det förstås en helt annan femma va?
Citera
2015-06-18, 22:30
Medlem
Har inte Molly Sanden fattat att hon är en halvful tjockis vid det här laget, vad hände med den gulliga tjejen hon var förr i tiden, verkar vara totalt hjärnsläpp på henne nuförtiden, psyket nästa.

:/
Citera
2015-06-20, 13:22
Medlem
Zaedrewss avatar
Tjena DO! Men antar att det bara är en grej för att få lite media. Ligger ju så att säga rätt i tiden. Rent kvalitétsmässigt lär det dock inte bli någon höjdare då det finns väldigt många fler män som kan detta med musik än kvinnor. Handlar ju om detta med musikskolan och skapa eget band från tidig ålder.
Citera
2015-06-20, 14:19
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Vilket du själv alltså inte alls gör då du ovan slår fast att "de bästa i branschen är och förblir män".

den som är mest hysterisk och sekteristisk här är ju du, som i varje inlägg tjatar om hur mycket bättre och mer värdefulla just gruppen män är.

I min värld är klart många kvinnliga artister och singer song writers tusen ggr bättre än massor av manliga musiker… könet är alltså oväsentligt.
Det fjärde mest sålda albumet i världen är Whitney Huston. Hon är enligt mig klart en kvinnlig artist.
Med förmodligen en av den mest skickliga sångrösten. Skulle tro hon typ slår Magnus Uggla i begåvning och sålda album. Faktiskt.

Om Molly fått spunk och tröttnat på musiker typer med ev. samma unkna inställning som dig och vill dra sitt strå till stacken att jämna ut musikvärlden så är det ju hennes ensak.
Om fler tjejer gör detta och kickar männen som män så länge ignorerar kvinnor så kanske det skulle börja hända något.

Det kan han väl göra. Påståendet är ju fakta.
Citera
2015-06-21, 07:05
Medlem
Molly Sandén sågar mansdominansen i ”Sommarkrysset”

Citat:
Under lördagens premiär var två tredjedelar av artisterna som uppträdde män.

– Fan, vi måste lyfta fram tjejerna, säger Molly Sandén
Citat:
Molly Sandén säger att hon jobbar hårt på att försöka få fler att lyfta fram kvinnor.

– Det känns som att många tycker att det är självklart att alltid välja killmusiker. Men nej, man måste våga byta och lyfta fram tjejerna

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article20998911.ab
Citera
2015-06-21, 12:19
Medlem
Griseknoen123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discofreak
Molly Sandén sågar mansdominansen i ”Sommarkrysset”

[QUOTEUnder lördagens premiär var två tredjedelar av artisterna som uppträdde män.

– Fan, vi måste lyfta fram tjejerna, säger Molly Sandén]

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article20998911.ab[/quote]

Om kvinnor utgjorde 33% av artisterna var de överrepresenterade.

När man tittar på könsfördelningen inom Musikerförbundet och Låtskrivarförbundet ser man att ca. 80% av musikerna är män. Med andra ord skulle det var ännu fler män för att uppnå jämställdhet.
Citera
2015-06-21, 15:35
Medlem
BurkHanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Griseknoen123
Om kvinnor utgjorde 33% av artisterna var de överrepresenterade.

När man tittar på könsfördelningen inom Musikerförbundet och Låtskrivarförbundet ser man att ca. 80% av musikerna är män. Med andra ord skulle det var ännu fler män för att uppnå jämställdhet.
Och att döma av låten som Molly framförde, så är hon i utförsbacken. Är detta konsekvensen av hennes mansbojkott? Tja, då är hon illa ute....

Misstänker att detta genialiska "schackdrag" - att planka Zara Larssons kvasifeministiska och tokupphaussade pubertsinlägg för att få publicitet när musiken inte lockar fansen längre - blir sista krampaktiga försöket innan hon tvingas inse fakta. Nämligen att inte bara LA inte "lever upp" till Mollys förväntningar, utan även att ankdammen Sverige nog inte heller förstår sig på Mollys genialitet tillräckligt för att "leva upp" till damens förväntningar....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in