Citat:
Ursprungligen postat av
vasilisacat
Självklart får du slå mig om du vill jag kan inte hindra dig. Folk dödar ju varandra för man har olika åsikter så en box är ju inget större fara.

NEJ! Jag får inte slå dig! Det är inte MIN RÄTT att slå dig såvida du inte anfaller mig först. Våld startas av den som initierar våldet. Försvar initieras av den som blir anfallen. Det är två olika saker: Anfall är en sak. Försvar är en annan.
Får du slita av byxorna på en riktig het brud som har riktigt tajta jeans på sig på stan en sen kväll? Svaret är nej! Du får inte gör det eftersom tjejen har rätt till att själv välja vem hon har sex med. Om du har sex med henne mot hennes vilja för att du är fysiskt starkare så är det våldtäkt.
I det fallet tjejen blir överfallen och inser att en våldtäkt är på väg att äga rum så får hon ta fram en pistol och skjuta (i en frisk värld). Men världen är inte frisk på grund av demokrati och/eller diktatur. I dessa samhällsformer så får man inte försvara sig eftersom man måste vara psykiskt svag så att en övre klass ska få erhålla och behålla sin plats.
Nu har du lärt dig lite om sann skillnad mellan rätt och fel.