Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-18, 17:53
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Absolut. Bra att detta komplexa mordfall kommer att bli prövat av två rättsinstanser.

Hur hovrätten kommer att se på saken tar väl vanligtvis ett par dagar. Kanske vi har ett svar på hur de ser på detta nu på måndag den 22 juni? Eller finns det någon som arbetar på hovrätten under midsommarhelgen?

Detta är ett s.k. förtursmål som ska avgöras i regel samma dag som det kommer in. Det kan dock bli svårt idag och då uppstår frågan när avgörandet kommer. Imorgon eller på måndag? Jag vet inte hur det fungerar på hovrätten men vi på tingsrätten hade en häktningsjourdomstol på helgdagar och jag antar att något liknande finns vid hovrätten. Mot bakgrund härav bör beslut kunna komma under morgondagen, trots att det är midsommarafton.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Javisst! Litauen ligger en timme efter Sverige. Vilket betyder att 18.15 på söndagen, när männen ska ha suttit och fikat på sin veranda, kan vara 17.15.

Litauen ligger 1 timme före Sverige...
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Om det handlar om våldtäkt, då undrar jag: om Lisa blivit körd varje dag till och från cafét, hur kan GM veta att just olycksdagen blir hon inte hämtad? Och hur vet GM att mopeden tillhör Lisa och inte en av de andra tjejerna?
Därför att hon samtalat med någon via nätet(chat) en tid innan,hon samtalade även med denna person dagen innan och GM frågar LH vad hon ska göra i morgon? Jobba vid cafeét!, vilken tid börjar och slutar du? Hur kommer du dit? moppe!
GM åker dit en stund innan och gömmer sig vid lämplig plats och slår till när LH är på väg där ifrån.

Ungefär så är känslan att det till.
2015-06-18, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Ja jag ser ju inte det rätta incitamentet för att den äldre brodern ska vara ute och leta offer för att kunna våldta/mörda. Jag menar han bor ju med sin fru 300 meter från cafet.

Däremot verkar det ju som att den yngre broder själv är iväg och fiskar och tar sig ut på egen hand, vem vet vad för tankar som snurrar i hans huvud?

Ja. Dock, ska sägas, så skulle jag inte bli det minsta förvånad ifall även den andre brodern "deltagit", och det på alla möjliga vis. Sjukare saker har hänt och kommer fortsätta hända.
2015-06-18, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Hon kanske satt på trappan och rökte och surfade lite innan avfärd?
Enligt någon som gjort en bra tidslinje här i tråden så var klockan 18:10 när de andra två lämnad LH vid kaféet. 13 min tills pappan får SMS eller när hon skickade?
Hon kan ha kolat inkomna SMS, epost mm, satt på sig hjälmen, plockat och fixat med klödseln ingför färden satt sig ner några minuter trött efter en lång dag på nytt jobb.
2015-06-18, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Det håller jag inte med om, tyvärr. Ett överklagande indikerar enkom att det går att ifrågasätta TR:ns beslut om häktning på sannolika skäl.

Man bör iaktta försiktighet med påståenden som det citerade.

Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Det skall vara väldigt svårt för en 79-årig gubbe att döda en tjej och dumpa kroppen annanstans utan hjälp an någon annan. Nej, vi kan glömma den teorin! Mördaren är en kille eller flera killar som hade väldigt lokalkännedom i det där området och kunde röra sig fritt mellan byggnader utan att väcka uppmärksamhet. Den gubben hade ingen motiv (sexuellt eller ekonomiskt) för att döda en 17-årig tjej släpp det!

Enligt vem då?
2015-06-18, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Newflash31
Du har inte tänkt på att man måste se det i ett brett perspektiv ?? Vad gör vi om dessa herrar är oskyldiga vad har vi att gå på ??? Alla som vistades i närheten på platsen eller har tillgång till gården är potentiella Gärningsmän för tillfället..
Jag tycker du verkar vara en potentiell gärningsman till något mycket otäckt efter att ha läst dina mörka fantasier...jävla fåne.
Personligen önskar jag allt vore så enkelt som två rattfulla litauer, en krock och LH aldrig märkte att hon dog.

Mvh
Medlem
Bastanizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
På vilket sätt kom du fram till detta genom att vara på platsen?

Jag iakttog stället, gatan och ladan och samt där GM bor.
I Det området är det bara bönder som bor och ingen är dum att åka ut och mörda Lisa när alla känner alla därborta.
Någon har iakttagit henne. Och det är bilister som åker mellan cafet och ladan. Ingen kan släpa med henne och skulle hon skrika hade grannen/grannarna kommit ut.
Ngn har sett henne och fört henne till ladan där hon troligtvis har blivit våldtagen och drf är stället fortfarande spärrad
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Javisst! Litauen ligger en timme efter Sverige. Vilket betyder att 18.15 på söndagen, när männen ska ha suttit och fikat på sin veranda, kan vara 17.15.

Hon pratade med den äldre sonen på fredagen samma kväll de blev gripna. Då var den yngre sonen ute och fiskade. På söndagen då Lisa försvann talade inte litauernas mamma med sina söner. Däremot hävdar hon att personer som känner hennes pojkar sett dem dricka kaffe utanför huset kl 18.15.

Det börjar bli en trådsanning att mamman pratade med sönerna på söndagen just innan som Lisa försvann. Men det är helt fel. Däremot pratade hon alltså med sina söner samma dag de greps, alltså på fredagen. Jag kan länka till artikeln om ni vill.
2015-06-18, 17:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Ja precis nån visste, tror jag, på söndagskvällen vad som skulle ske vid stängning och hur Lisa skulle ta sig hem och gömde sig där, överfallet skedde ju omgående när Lisa var själv, det känns som det viktigaste, vem hade tillgång till denna information?

Den enda med access till Martorp som vi med säkerhet känner till och som har varit på caféet och dessutom samtalat med Lisa är ju AJ, behöver inte alls betyda något.
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Utan tvekan hade ju bröderna tillgång till den infon.

Kanske den yngre som var frustrerad av att inte ha sin kvinna nära inte längre kunde hålla sig?

Full, kåt och tror sig ha en möjlighet när en ensam tjej är kvar....

Absolut kan det vara så men. men väldigt väldigt osannolikt med tanke på hur skötsamma dom varit Litauerna
Medlem
Jag kollade lite på häktningsframställan. Där står ju inget om bevisläget/indicieläget och det är säkert som det ska, men det ser konstigt ut att de bockat i det här:
"Det finns risk för att den misstänkte fortsätter sin
brottsliga verksamhet".
Det gör det väl knappast, bröderna är inte dömda tidigare.
Kanske en ren miss?
De har konstigt nog inte bockat i nummer ett:
"Det finns risk för att den misstänkte avviker eller på något annat sätt undandrar sig lagföring eller straff". Det tycker man skulle kunna vara en anledning till häktning med tanke på att de skulle åka hem igen ganska snart.
http://www.fildirekt.se/dl/1434532505.pdf
Ja det är en detalj det här, tyder eventuellt på klåfingrighet ā la van der Kwast - eller på att det finns något som bara polis och åklagare vet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in