Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-18, 17:29
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Vet att du menade anhållan, inte häktning.

Exakt. Anhållan och ingenting annat!
2015-06-18, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
De greps kl 22:00, och anhölls 00:40, 00:40 resp. 01:15. Läs häktningsframställningarna om du inte tror mig.

Expressens utsände står vid deras bostad när de grips och de åker iväg med alla 20.18. Står i alla tidningar så vad du inte förstår - förstår inte jag.

Gripande och förhör är inte samma sak som anhållan..
2015-06-18, 17:31
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Förhören inleddes då, om vi nu ska vara skitnödigt noggranna.

Man bör vara noggrann om man är seriös.
2015-06-18, 17:31
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Intressant är då att veta hur ofta de unga tjejerna stängde själva, och hur ofta ägarinnan stängde, om det var planerat att våldta en av tjejerna.

Ja precis nån visste, tror jag, på söndagskvällen vad som skulle ske vid stängning och hur Lisa skulle ta sig hem och gömde sig där, överfallet skedde ju omgående när Lisa var själv, det känns som det viktigaste, vem hade tillgång till denna information?
Senast redigerad av Mickeavensis 2015-06-18 kl. 17:37.
2015-06-18, 17:34
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Yngre brodern är troligen den som ensam bär ansvaret för LHs död.

Den äldre brodern blev inblandad efteråt då yngre brodern behöver hjälp.

Yngre brodern och LH har av en slump träffat på varandra bakom cafet och där har något gått snett.
Varför kan man ju bara spekulera i men jag håller det för osannolikt att båda bröderna i samförstånd har planerat ett överfall på LH.

Yngre brodern är säkert berusad, ensam och frustrerad. Då kan det hända att folk gör helt vansinniga saker som de aldrig skulle ha gjort nyktra.

Han har på vägen hem spridit ut LHs tillhörigheter
och sedan har den äldre brodern försökt att rädda situationen med att kanske flytta om eller försöka få bort tillhörigheterna. Men de har blivit överraskade av det snabba pådraget och därför inte kunnat göra annat än vänta.

Kvinnan tror jag de har hållit utanför men att hon fått stränga förmaningar av bröderna att hålla tyst.

Dock tror jag kvinnan är den som polisen knäcker först, sedan den äldre brodern som inte vill få livstid för vad den yngre gjort.

Bröderna är på sannolika skäl häktade för mord och det utan teknisk bevisning.

Tycker nog att ni som spekulerar om andra GM och anklagar vad det verkar helt oskyldiga personer ska ta och tänka ett varv till, speciellt ni som vill få det till att 79 årige AJ är aktiv GM
Det fetade rimmar dåligt: fingeravtryck på LHs tillhörigheter är väl teknisk bevisning? Men uppenbarligen har man inte funnit brödernas fingeravtryck på föremålen.
2015-06-18, 17:34
Medlem
MrEchozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camling
"Martin Fredman berättar att polisen som kom till ladan på något sätt uppfattade de misstänkta i närheten.

- Man åker ikapp och hittar dem 500 meter från fyndplatsen, säger Martin Fredman.

Det här var alltså någon gång vid 20-tiden på fredagskvällen, och polisen bestämde sig genast för att "säkra upp" de tre personerna som nu blivit intressanta för utredningen.

Enligt GT:s medarbetare, Alex Ljungdahl, som bevittnade hur polisen tog de tre misstänkta, var klockan nästan 20.20 då de fördes ut ur sin bostad."

När menar du då Rohna att han fiskade. Inte 19.30 i alla fall. Polisen ser de på Mantorp och åker efter och tar in de på förhör.

Dom kanske fiskade i ca 30 minuter när brodern kom?
Sedan så kanske man får tänka på tidsskillnaden. Mamman säger 19.30 va klockan när hon pratade med sonen, men i Sverige så är kl då 18.30.
2015-06-18, 17:35
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
https://www.google.se/maps/@58.547557,13.332802,3a,23y,324.08h,87.55t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAUhNspjH9te7NXU-wB3KxA!2e0!7i13312!8i6656
http://x.cdn-expressen.se/images/c9/ac/c9acc77b27814fc294b7e58a64d05921/16x9/645@70.jpg

Är det den här utbyggnaden som poliserna har intresserat sig för, fast från andra sidan. Går det att se in från någon vinkel vad för typ av byggnad det rör sig om?

Den som är påbyggd på en röd tegelbyggnad kan gott tänkas vara ett mjölkrum. Beroende på var mjölktanken står så kan dubbeldörr vara nödvändigt när mjölkbilen kommer och tömmer den.

Är det inga mjölkdjur där längre så är tanken antagligen såld liksom övrig mjölkutrustning.
Senast redigerad av Beatas 2015-06-18 kl. 17:37.
2015-06-18, 17:36
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Ja precis nån visste, tror jag, på söndagskvällen vad som skulle ske vid stängning och hur Lisa skulle ta sig hem och gömde sig där, överfallet skedde ju omgående när Lisa var själv, det känns som det viktigaste, vem har tillgång till denna information?

Utan tvekan hade ju bröderna tillgång till den infon.

Kanske den yngre som var frustrerad av att inte ha sin kvinna nära inte längre kunde hålla sig?

Full, kåt och tror sig ha en möjlighet när en ensam tjej är kvar....
2015-06-18, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenkeEdge
Tankarna började rulla rejält för mig då jag läste vad du skrev. Fick såna jäkla "flashbacks" ifrån då en av mina nära kompisar omkom i en trafikolycka när vi var i yngre 20års-åldern. Var jag och en till kompis som meddelade hans föräldrar att något hade hänt och att han hämtats med helikopter.

Fan, bröt ihop helt i flera minuter här nyss.

Förstår exakt hur hennes vänner/familj har det nu även om det är ännu värre i och med att det är ett brott med i bilden. Det är ledsamt/tragiskt när tex en äldre släkting/familjemedlem går bort naturligt men det är ju på ett sätt förklarligt.

När ens nära går bort som är yngre så ja som du skrev något kommer för alltid att saknas en.

Skulle ge vad som helst för att min vän skulle vara i livet idag och om man tror på något efterliv så skulle min vän Marcus vara den bästa storebrorsan i världen om Lisa behöver en.

Ursäktar om detta inte har något med topic att göra. Glad midsommar den som kan.

Mord sker varje dag detta är inget speciellt fall.. Sen att hon va så ung kanske gör saken värre
2015-06-18, 17:38
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Förutom den betydande delen av allmänheten som kommer spricka ut i danser och jubla "vad var det jag sa! Dom e skyldiga!" alt. "Vad var det jag sa! Dom är oskyldiga!" :/

Är så fallet är det naturligtvis inget att jubla över men det är i vart fall mer rättssäkerhet att ha två instanser pröva en fråga än en.
2015-06-18, 17:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag menade efter det att han fått uppdraget att överklaga. Såvitt jag förstod det fick han det redan igår.

"Jag har fått instruktioner om att överklaga häktningsbeslutet, sa den yngre broderns advokat Thomas Ört i går eftermiddag"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article20987999.ab
Ok, missade det.
2015-06-18, 17:40
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Om du läser mitt inlägg på nytt så kan du konstatera att jag enbart skriver om överklagandet, ingenting annat. Varför? För att väderbörande gjorde ett påstående med hänvisning till överklagandet som jag inte anser är korrekt. Juridiskt sett.

Huruvida Göta HovR. kommer att agera si eller så är inte jag rådig att uttala mig om. Och inte någon annan som inte har tilldelats ärendet heller för övrigt.

Jo, men jag tror den föregående talaren endast framhävde det positiva med att det är bra om någon överklagar eftersom inte bara en instans får chans att göra en bedömning utan två, inte att det är bra att ett tingsrättsbeslut är så ihåligt att det finns grund för att överklaga det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in