Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-18, 17:21
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camling
Nja... de fördes till polisstationen 20.18. Står i aftonbladet att de anhölls 01.00.

De greps ju 19.45 för förhör....betyder inte att man då gjort en anhållan än

Av häktningsframställan framgår det att anhållan skedde 00.40 (natten mot lördagen).

Edit: typo angående häktning/anhållan.
Senast redigerad av TheFortress 2015-06-18 kl. 17:35.
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newflash31
Gör dom säkert med dom är inne på fel spår det är fel personer dom har det är jag säker på.. Framtiden kommer bevisa det tro mig
Ring polisen då och säg att de är fel på det och att de genast släpper de misstänkta. För det kan ju omöjligt vara så att de har information som du inte känner till och gör att det finns skäl att hålla de häktade?
Medlem
SR live rapportering från häktningsförhandlingarna:
"häktad för delaktighet i mord. Det är en viss gradskillnad, förklarar lagman Anna-Karin Lundberg vid tingsrätten."
(Lagman är titeln på den domare som är chef för en tingsrätt)

"Åklagaren säger nu till oss att ordet delaktighet bara är en formulering. Han ser ingen skillnad på det."

Expressen onsdag:
"Domare Björn Danielsson, vid Skaraborgs tingsrätt, medger på onsdagen för TT att formuleringen var en miss.
Det var mitt sätt att uttrycka mig. Jag såg sedan att det föranledde vissa spekulationer. Det finns ju ingen sådan brottsrubricering, säger Danielsson
"

"– Vi hade först en telefontolk och det tog väldig tid. Sedan försökte domstolen få hit en tolk och då körde hon fel och det tog mycket längre tid än beräknat."

"– Vi har mycket saker på analys men har inte fått några resultat som kan användas i utredningen ännu. Inte några bindande tekniska bevis, förklarade åklagaren"

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6190915
http://www.expressen.se/gt/bevisen-mot-de-mordmisstankta/

Mord är en ganska allvarlig sak, varför hade man inte prioriterat att få dit tolk, borde vara av stor vikt för både domstolen och de anklagade att dessa kan kommunicera. Likaså kan man tycka att de rättslärda juristerna skulle förstå vikten av att uttrycka sig korrekt och inte hitta på egna brottsrubriceringar.
Hur "proffsiga" är man på Skaraborgs tingsrätt i Skövde?

Kan man tolka åklagaren som att det de fått in av det tekniska inte gett något?
Senast redigerad av softboll 2015-06-18 kl. 17:26.
2015-06-18, 17:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Bra frågor, grunnar säkert polis på med, passar ihop med min teori att NÅN visste mycket väl vad som händer på stället just den söndagskvällen, visst kan vara en slump nån som går förbi etc men jag tror nån planerat detta och att det inte var nåt brott i stundens hetta eller ingivelse

Intressant är då att veta hur ofta de unga tjejerna stängde själva, och hur ofta ägarinnan stängde, om det var planerat att våldta en av tjejerna.
2015-06-18, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Sen är problemet detsamma även med hovrättens beslut, vi kommer inte få veta de exakta omständigheterna bakom domstolens bedömning men i vart fall kan vi veta att målet prövats av två instanser, och det kan aldrig vara skadligt för allmänheten.

Förutom den betydande delen av allmänheten som kommer spricka ut i danser och jubla "vad var det jag sa! Dom e skyldiga!" alt. "Vad var det jag sa! Dom är oskyldiga!" :/
2015-06-18, 17:23
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Av häktningsframställan framgår det att häktning skedde 00.40 (natten mot lördagen).

Vet att du menade anhållan, inte häktning.
2015-06-18, 17:24
Medlem
Troligaste scenario är väl ändå den att en kille varit intressead utav Lisa en längre tid men fått nobben. Han har kanske en Adhd eller annan diagnos som gör att empati rätt o fel inte existerar. Annan möjlighet är en tjej som hyste agg utav svartsjuka eller känt sig försmådd utav Lisa på något vis. Mindre troligt är att en seriemördare från trakten slagit till igen med sina eventuella gamla kumpaner. Men tror i alla fall Gm är från trakten men blivit låst i sitt handlande och fick planera om sitt tänkande p g a den stora oförutsedda uppståndelsen..
2015-06-18, 17:25
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
...........
Men.....vid upptäckten av offret så "satte sig en polis och grät så han skakade,en hundförare borrade in huvudet i hundens päls och grät och en kriminaltekniker stirrade tomt framför sig".Varför? Under sitt polisarbete så måste de ha tagit hand om många döda på det ena eller andra sättet och inte reagerat så dramatiskt,så något utöver det vanliga var det.

Enligt uppgifter i tråden skulle den byggnad där kroppen hittades ha stora lager av myrsyra som används flitigt av storbönder, detta är dock ett rykte, men har man slabbat med myrsyra på ett lik blir det otrevligt.....
2015-06-18, 17:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Trion greps 22:00. Källa: Häktningsframställningar
Förhören inleddes då, om vi nu ska vara skitnödigt noggranna.
2015-06-18, 17:26
Medlem
goofers avatar
Yngre brodern är troligen den som ensam bär ansvaret för LHs död.

Den äldre brodern blev inblandad efteråt då yngre brodern behöver hjälp.

Yngre brodern och LH har av en slump träffat på varandra bakom cafet och där har något gått snett.
Varför kan man ju bara spekulera i men jag håller det för osannolikt att båda bröderna i samförstånd har planerat ett överfall på LH.

Yngre brodern är säkert berusad, ensam och frustrerad. Då kan det hända att folk gör helt vansinniga saker som de aldrig skulle ha gjort nyktra.

Han har på vägen hem spridit ut LHs tillhörigheter och sedan har den äldre brodern försökt att rädda situationen med att kanske flytta om eller försöka få bort tillhörigheterna. Men de har blivit överraskade av det snabba pådraget och därför inte kunnat göra annat än vänta.

Kvinnan tror jag de har hållit utanför men att hon fått stränga förmaningar av bröderna att hålla tyst.

Dock tror jag kvinnan är den som polisen knäcker först, sedan den äldre brodern som inte vill få livstid för vad den yngre gjort.

Bröderna är på sannolika skäl häktade för mord och det utan teknisk bevisning.

Tycker nog att ni som spekulerar om andra GM och anklagar vad det verkar helt oskyldiga personer ska ta och tänka ett varv till, speciellt ni som vill få det till att 79 årige AJ är aktiv GM
2015-06-18, 17:27
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Själva överklagandet må möjligen indikera att det går att ifrågasätta tingsrättens beslut men skillnaden mot de flesta av tingsrättens beslut är skälen för detta beslut eller omständigheterna för beslutet är offentliga. Vi således kan inte avgöra om det är berättigat att ifrågasätta det eller inte. Vidare ska det stå klart att många beslut överklagas trots att det inte finns skäl att ifrågasätta dem.

Det viktiga är emellertid inte det ovanstående utan att en till instans får chans att gå igenom materialet. Ett beslut som sedermera kommer från hovrätten har alltså gått igenom två instanser och det bör stärka allmänhetens förtroende för att det är riktigt. Sen är problemet detsamma även med hovrättens beslut, vi kommer inte få veta de exakta omständigheterna bakom domstolens bedömning men i vart fall kan vi veta att målet prövats av två instanser, och det kan aldrig vara skadligt för allmänheten.

Om du läser mitt inlägg på nytt så kan du konstatera att jag enbart skriver om överklagandet, ingenting annat. Varför? För att väderbörande gjorde ett påstående med hänvisning till överklagandet som jag inte anser är korrekt. Juridiskt sett.

Huruvida Göta HovR. kommer att agera si eller så är inte jag rådig att uttala mig om. Och inte någon annan som inte har tilldelats ärendet heller för övrigt.
2015-06-18, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Finns det någon verkstad nära Martorp? Och finns det något vattendrag att fiska i nära Martorp?

"Martin Fredman berättar att polisen som kom till ladan på något sätt uppfattade de misstänkta i närheten.

- Man åker ikapp och hittar dem 500 meter från fyndplatsen, säger Martin Fredman.

Det här var alltså någon gång vid 20-tiden på fredagskvällen, och polisen bestämde sig genast för att "säkra upp" de tre personerna som nu blivit intressanta för utredningen.

Enligt GT:s medarbetare, Alex Ljungdahl, som bevittnade hur polisen tog de tre misstänkta, var klockan nästan 20.20 då de fördes ut ur sin bostad."

När menar du då Rohna att han fiskade. Inte 19.30 i alla fall. Polisen ser de på Mantorp och åker efter och tar in de på förhör.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in