Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-18, 16:32
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Kan hålla med till viss del. Rhona har inte kommit med mycket matnyttigt egentligen. Det är mest "inga kommentarer". Som du säger, kanske lika bra att ge fan i att skriva istället.
Jag tycker att Rhona har kunnat bidra med ganska mycket fakta rörande platser och i viss mån omständigheter kring gripandet. Jag kan inte se något skäl till att hen ska behöva avstå helt från att skriva i tråden bara därför att hen är förhindrad att lämna detaljerade uppgifter kring fyndet av Lisas kropp, gripandet av de misstänkta bröderna etc. Om "matnyttiga uppgifter" skulle utgöra villkoret för att skriva i tråden så torde den bli ganska mager eftersom det mesta som skrivs här av naturliga skäl är gissningar och spekulationer. I jämförelse är väl Rhonas inlägg de mest välunderbyggda.
2015-06-18, 16:36
Medlem
Kollaanristis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
I dagens Expressen

"Hur mycket svar har ni fått?
– Jag vet inte det.
Men det borde väl – det har ju gått ett antal dagar nu?
– Jag vet att det kan ta jättelång tid. Det finns alltför många prioriterade fall. Det tar tid att få tag på spår. Tyvärr."

Många andra prioriterade fall? Jasså? Vilka då?

Källa: http://www.expressen.se/gt/sa-fortsatter-polisens-jakt-pa-garningsman/
Ja det undrade även jag vid läsandet av artikeln. Det kan ju inte vara så många.
2015-06-18, 16:37
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Lite OT kanske men: hade allt detta hänt om det var "kajsa" eller ägarinnan som var sist kvar? Jag försöker se ett motiv. Om det hänt oavsett vem som blev kvar sist så tyder det på slumpen. Hade litauerna mördat helt random? Ställer mig lite tveksam till det. Om det nu inte är sexrelaterat eller dylikt.

Men tänk på det, finns ett motiv eller är det slumpen som gjorde att det just hände Lisa?
Jag tror att LH stannade kvar bakom byggnaden i några minuter för att chilla (som det visst heter) och för att skicka sms till pappan, men att någon dök upp där när hon satt på mopeden och just skulle åka. Nyckeln i tändningen och den saknade hjälmen tyder på det. Sms-et skickades några minuter innan mobilen slocknade och jag antar att det var gm som stampade på den eller något liknande.

Om inte gm smög på henne och bestämde sig precis när hon skulle åka (osannolikt eftersom hon skulle ha kunnat hinna köra iväg) så är det en grym tillfällighet att de möttes där strax för 18.30. Min gissning är att den blivande gm trodde att alla hade lämnat platsen, blev mycket överraskad och kände att LH hade bevittnat något som var en fara för denne. Därför gick hen till angrepp.

Men hur kunde hen plötsligt röva bort LH från platsen, med hjälm och allt och nyckeln kvar i mopeden, utan att någon såg något? Om gm hade bil, varför förde hen inte LH mycket längre bort? Fyndplatsen tyder på att gm var bekant med platsen och kanske ansåg att hen hade större möjligheter att gömma LH just i närheten?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Enligt förklaring jag fick här igår så när man gripit personerna så behövs ingen husrannsakningsorder, det kan säkert andra med juridiskt kunnande här bekräfta eller dementera.

Det ska noteras att godsägaren gav polisen fritt tillträde till all mark, lador och byggnader. Det ger polisen rätt att söka direkt på all egendom som inte är folks bostäder.

När det finns vissa omständigheter som tyder på att ett konkret brott verkligen har begåtts får en husrannsakan genomföras. Det krävs att fängelse finns i straffskalan för det brott som man misstänker har begåtts. Det är ofta förundersökningsledaren som bestämmer, om husrannsakan ska genomföras och vad de behöver utredningsmässigt. Det är inte som i USA, att bevisning måste inhämtas med beaktande av särskilda regler för att bevisningen ska bli giltig i domstol.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
http://www.expressen.se/gt/sa-fortsatter-polisens-jakt-pa-garningsman/

– Man jobbar ju fortfarande brett med det här. Det kan komma analyssvar som gör att vi får upp något annat spår, säger polisens presstalesman Thomas Fuxborg.

Allt är i sin ordning med andra ord. Det vore ju väldigt konstigt ifall polisen såhär tidigt endast snöar in på bröderna innan svar från NFC kommit
Medlem
MrEchozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Lena menar du väl?

Hehe..jo det skall va Lena!
2015-06-18, 16:39
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Nej drar inga växlar alls, var mest besviken över att det innebar att vi nog inte får besked idag.

Att det kommer in sent betyder antagligen att försvararen nog ansåg att han behövde skriva en del för att kunna övertyga hovrätten (samtidigt är det även hans skyldighet att lämna in ett gediget överklagande så det är väl inte så konstigt heller). Hade jag varit försvarare och redan igår visste att jag skulle överklaga hade jag emellertid suttit uppe hela natten och lämnat in överklagandet på förmiddagen. Men det är bara jag.

Tack, då begriper jag hur du menade med "Aj då" Även en Tingsnotarie ska allt få vara nyfiken

Anledningen till "sent" in-skickande av yngre broderns (igår beslutade) överklagande, kan alltså i första hand bestå i vilken eller ingen förklaring som helst. Allt beroende på försvarsadvokatens övriga förehavanden. Det är väl denna förklaring jag tycker är rimligast.

Bara en tanke..
Jag kan för mig själv, subjektivt påstå att det finns små indikationer på att det kan ha varit ett väl ihopsatt överklagande, dubbelkollat 2ggr om. (av en människa)
Med detta i beaktande kan Göta HR´s utslag vara baserat på ett överklagande helt utan sprickor eller missar.

På ett vis är det ändå glädjande att det skickades in "sent" vilken anledning det än har.
2015-06-18, 16:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
I dagens Expressen

– Jag vet inte det.
– Jag vet att det kan ta jättelång tid. Det finns alltför många prioriterade fall. Det tar tid att få tag på spår. Tyvärr."

I samma artikel kan vi läsa att polisen intresserar sig för en utbyggnad på en lada, innanför fönstret syns en kaklad vägg samt en arbetsbänk i metall. Ska vi gissa på att det är där veterinären undersöker djur?

Hur som helst, när jag läser kaklad vägg tänker jag våtutrymme, förvåna er inte om gärningspersonen har styckat kroppen.
Senast redigerad av OY 2015-06-18 kl. 16:42.
2015-06-18, 16:41
Medlem
MortalDiseases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Det var i någon som sa i tråden att AJ och LH träffades genom café ägaren för första gången, nå, jag vet att ingen kommer tro mig, men kan det vara så att han frågade LH om det var hennes moped, då han har aldrig sett den förut, och kan det vara så möjligen att han var den sista som kan ha sett henne sist i livet.
Kan han ha kommit tillbaka till platsen för prata med henne och det händer något mellan dem, han kanske gör något dum och enda sättet att inte ha detta mot honom så lämnar han LH kropp där litauerna bor men innan kan hon vara någon annan stans då han vet sina gårdar och kan även ha lagt henne i hans bil. Fan vad allt är frustrerande.

Mycket möjligt, inget som går att utesluta, man får hoppas att polisen har ett par ess i rockärmen då det gäller mgm.
2015-06-18, 16:41
Medlem
Iseliljas avatar
Citat:
I dagens Expressen

– Jag vet inte det.

Det är ju inte bara spektakulära mord som leder till obduktion. Även tillsynes oförklarliga dödsfall, och det är ju inget som hamnar i tidningen. En kollega till mig blev obducerad när hon föll ihop med hjärtsvikt i en busslomma som 35-åring.
2015-06-18, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Jag tycker att Rhona har kunnat bidra med ganska mycket fakta rörande platser och i viss mån omständigheter kring gripandet. Jag kan inte se något skäl till att hen ska behöva avstå helt från att skriva i tråden bara därför att hen är förhindrad att lämna detaljerade uppgifter kring fyndet av Lisas kropp, gripandet av de misstänkta bröderna etc. Om "matnyttiga uppgifter" skulle utgöra villkoret för att skriva i tråden så torde den bli ganska mager eftersom det mesta som skrivs här av naturliga skäl är gissningar och spekulationer. I jämförelse är väl Rhonas inlägg de mest välunderbyggda.

Tvärtom snarare. Först vet vederbörande ganska mycket om allt som hen gärna redovisar här i tråden utan att ge fler kommentarer. Sen TROR hen mycket. Bättre att inte skriva nåt istället för att mata alla oss med A utan att säga B. Ingen risk att hen blir outad...
2015-06-18, 16:42
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lahaina
Jag vill inte på något vis förefalla respektlös och jag lider väldigt med familjen. Ett fruktansvärt öde. Dock håller jag inte riktigt med om att det är "helt normalt" beteende med en 17-årig dotter att förvänta sig ett sms innan hemfärd och sedan åka och leta efter henne på momangen. Jag har två döttrar, bor mitt i centrala Sthlm och är tveksam om jag skulle bete mig så. Och då är jag känd som den försiktige pappan…
Vi talar ändå om Skövde och Kinnekulle - en idyll och bullerbymiljö. Vem förväntar sig att något illa skulle kunna hända där? Det förväntade är väl motorstopp, oladdad mobil, hem till kompis el dyl?

Tjejer brukar för det mesta uppdatera sin status och i det här fallet var det nog extra viktigt eftersom det var första gången hon åkte de 4-5 milen själv på mopeden,mest genom skog,så föräldrarna var nog lite extra uppmärksamma för att det inte skulle hända något.De hade säkert kommit överens om att hon skulle skicka ett SMS innan hon åkte hemåt.
Det finns tusentals spekulationer hittills men det finns bara EN sak som är säker.NÅGON har gjort det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in