Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-18, 16:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Bara en tanke som slog mig, har bröderna någon mer bror?
Kan inte minnas att jag läst här om syskon i övrigt.
Bror vet jag inte, men minns jag rätt så uttalade sig en syster till bröderna i någon artikel.
2015-06-18, 16:16
Medlem
Theforeigners avatar
http://www.expressen.se/gt/sa-fortsatter-polisens-jakt-pa-garningsman/

– Man jobbar ju fortfarande brett med det här. Det kan komma analyssvar som gör att vi får upp något annat spår, säger polisens presstalesman Thomas Fuxborg.
2015-06-18, 16:17
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, det är nog bara du, advokaten kan inte lämna in ett överklagande utan att först diskutera med sin klient och då få uppdraget att överklaga av klienten.

Häktningen skedde sent och därav är det nog så enkelt som att advokaten idag gått igenom häktningen tillsammans med sin klient och rekommenderat överklagan.

Jag menade efter det att han fått uppdraget att överklaga. Såvitt jag förstod det fick han det redan igår.

"Jag har fått instruktioner om att överklaga häktningsbeslutet, sa den yngre broderns advokat Thomas Ört i går eftermiddag"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article20987999.ab
2015-06-18, 16:22
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Ok. Vet du varför polisen fick bryta sig in i byggnaden? Kunde de inte fått nycklar av litauerna? Eller tog man beslutet att bryta sig in för att det var brådskande?

Mvh
Enligt förklaring jag fick här igår så när man gripit personerna så behövs ingen husrannsakningsorder, det kan säkert andra med juridiskt kunnande här bekräfta eller dementera.
2015-06-18, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Kanske därför som garvade poliser och kriminaltekniker höll på att svimma av när de såg "hur kroppen behandlats" som det beskrevs i tidningar om hur poliserna reagerade. De måste ju hittat många döda personer förut och inte reagerat på det sättet.

Men när man undersökte ladan nära stenhuset där mgms bodde (då flera härinne sett polisens reaktioner på live tv:n) - efter detta begav de sig till gården där hon hittades. Hittades hon då som "svinmat" inne i stallet bland grisarna? Och vad hade boden med saken o göra? (den lille lite i utkanten) och hur kunde föräldrarna identifiera henne så lätt OM hon nu lagts ut som grismat...
2015-06-18, 16:24
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Bror vet jag inte, men minns jag rätt så uttalade sig en syster till bröderna i någon artikel.
Modern ska även ha tre adoptivbarn som bor hemma och som hon uttryckte oro för i och med hela detta spektaklet.
2015-06-18, 16:25
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Enligt förklaring jag fick här igår så när man gripit personerna så behövs ingen husrannsakningsorder, det kan säkert andra med juridiskt kunnande här bekräfta eller dementera.

Polis har rätt att företa en husrannsakan om det ligger fara för dröjsmål. Om nu Lisa inte hade hittats innan husrannsakan kan man utan tvekan säga att föra för dröjsmål förelåg.

28:4 RB Förordnande om husrannsakan meddelas, utom i fall som avses i tredje stycket, av undersökningsledaren, åklagaren eller rätten. Förordnande om husrannsakan för delgivning ska alltid meddelas av rätten. Kan i annat fall husrannsakan antas bli av stor omfattning eller medföra synnerlig olägenhet för den hos vilken åtgärden företas, bör, om det inte är fara i dröjsmål, åtgärden inte vidtas utan rättens förordnande

28:5 RB En polisman får företa husrannsakan utan förordnande enligt 4 §, om det är fara i dröjsmål.
2015-06-18, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotaredom
Kan detta vara en fjärde arbetet ska ? Titta inlägg nr 2 Isabel*

https://m.facebook.com/138910449570492/posts/697170380411160

Kan vara. Varför for hon tidigare? Med bil? Hämtade någon henne?

Förhoppningsvis har polisen gått igenom anställda + deras familjer.

Finns någon tidpunkt från att flickorna stängde dörren och Lisa försvann bakom knuten tills det att hon skickade sms ?

cafe stänger = 18.00

Flickorna låser och far= ??

Lisa skickar sms= 18.23

Telefon avstängd = 18.30

Hon måste ha träffat någon bakom knuten - fram tills 18.23. Var det 10 min? 15 min?

Var det nån hon kände?
Var det ens hon som skickade sms?

Om inte det var Lisa som skickade sms så hade gärningsmannen goda kuskaper i svenska och kände henne mycket väl!
2015-06-18, 16:28
Medlem
Tingsnotariens avatar
Även 28:2 RB

För eftersökande av den som skall gripas, anhållas eller häktas, hämtas till förhör eller till inställelse vid rätten eller underkastas kroppsvisitation eller kroppsbesiktning får husrannsakan företas hos honom, eller hos någon annan om det finns synnerlig anledning att anta att den sökte uppehåller sig där.

Kanske var den du menade?
2015-06-18, 16:31
Medlem
I dagens Expressen

"Hur mycket svar har ni fått?
– Jag vet inte det.
Men det borde väl – det har ju gått ett antal dagar nu?
– Jag vet att det kan ta jättelång tid. Det finns alltför många prioriterade fall. Det tar tid att få tag på spår. Tyvärr."

Många andra prioriterade fall? Jasså? Vilka då?

Källa: http://www.expressen.se/gt/sa-fortsatter-polisens-jakt-pa-garningsman/
Senast redigerad av Macca2013 2015-06-18 kl. 16:34.
2015-06-18, 16:31
Medlem
ThordOlavssons avatar
Det verkar som analyser dröjer och det är väl helt i linje med vad tråden antagit.

Citat:
Samtidigt arbetar polisen brett för att inte avfärda andra spår eller alternativa gärningsmän.

– I normalfallet kan det dyka upp flera misstänkta personer. Visst kan det göra det. Man jobbar fortfarande brett med det här. Det kan komma analyssvar som gör att vi får upp något annat spår, säger polisens presstalesman Thomas Fuxborg.

Du tänker på DNA-spår?

– Ja, eller annan typ av teknisk bevisning, som är på analys eller annan undersökning.

Hur mycket svar har ni fått?

– Jag vet inte det.

Men det borde väl – det har ju gått ett antal dagar nu?

– Jag vet att det kan ta jättelång tid. Det finns alltför många prioriterade fall. Det tar tid att få tag på spår. Tyvärr.
http://www.expressen.se/gt/sa-fortsatter-polisens-jakt-pa-garningsman/
2015-06-18, 16:32
Medlem
Det var i någon som sa i tråden att AJ och LH träffades genom café ägaren för första gången, nå, jag vet att ingen kommer tro mig, men kan det vara så att han frågade LH om det var hennes moped, då han har aldrig sett den förut, och kan det vara så möjligen att han var den sista som kan ha sett henne sist i livet.
Kan han ha kommit tillbaka till platsen för prata med henne och det händer något mellan dem, han kanske gör något dum och enda sättet att inte ha detta mot honom så lämnar han LH kropp där litauerna bor men innan kan hon vara någon annan stans då han vet sina gårdar och kan även ha lagt henne i hans bil. Fan vad allt är frustrerande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in