Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-18, 16:09
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Tack, jag ser hur du sliter för att hålla kvalité på tråden.

Det är så många missförstånd i tråden om hur bra polisarbete ser ut, och hur rättsordningen fungerar, när allt görs rätt i tingsrätten.

Tack. Jo, som jag nämnde tidigare i förbifarten är det mitt, fjuttiga, sätt att försöka hedra hennes minne. Att hålla diskussionerna kring vad som hänt henne och vad som kan komma att hända gärningsmannen eller gärninsmännen osv. till en strukturerad nivå.
2015-06-18, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeppman
Frågan jag ställer mig är då varför hennes tillhörigheter fanns utspridda på åkrar och liknande. Har de burit henne över åkern och saker har ramlat av, har de bra kastarm eller har de kört bilen över åkern i panik och samtidigt slängt ut till synes slumpmässiga tillhörigheter genom rutan?

Ifall de har burit henne så är det ju väldigt riskfyllt med tanke på att det var hyfsat ljust fram till långt in på kvällen. Samtidigt, vågar man köra runt på en åker med en bil? Jag har ingen erfarenhet av det men det bör ju finnas risker som att tex köra fast och liknande.
Mördaren/mördarna har kört henne/hennes döda kropp över åkern i panik (och kanske för att det skulle inte att någon förbipasserande ser dem på vägen) annars skulle det bli väldigt riskfyllt att bära henne som du säger. De slängt ut Lisas små tillhörigheter på åkern och trodde inte att polisen skulle hitta dem.
2015-06-18, 16:10
Medlem
Sanchezest90s avatar
Jaha. Polisen går ut med att fler kan komma att bli misstänkta.. PC och Godsherren får se till att fira en ordentlig midsommar .. Nästa år kanske de bara får en silltallrik på en anstalt?
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, det kom nog in lite sent på dagen för att kunna avgöra idag. Men i övrigt, jag noterade att du tidigare reagerade på att överklagandet kom in sent (om jag text-tolkat rätt?)
Går det att så att säga,, dra några växlar på det?
Vad kan föranleda att ett överklagande kommer in sent på dagen, dagen efter beslut om överklagande tagits?
Eller är det helt olika och mönster/förklaringslöst?
Troligen att advokaten inte besökt dem och diskuterat saken tidigare på dagen.

Det är ju inte så att advokaterna sitter på en stol på häktet och väntar på att deras klienter skall vilja tala med dem. De har i princip alltid fler klienter än en och fler uppdrag att hantera parallellt.
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Nej drar inga växlar alls, var mest besviken att det innebar att vi nog inte får besked idag.

Att det kommer in sent betyder att försvararen nog ansåg att han behövde skriva en del för att kunna övertyga hovrätten. Hade jag varit försvarare och redan igår visste att jag skulle överklaga hade jag emellertid suttit uppe hela natten och lämnat in överklagandet på förmiddagen. Men det är bara jag.

Advokater är precis som vi andra, ibland gör vi sämre jobb ibland bättre.
Och ingen är på topp för jämnan oavsett om du är läkare, polis, präst eller städerska.
2015-06-18, 16:11
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Advokater är precis som vi andra, ibland gör vi sämre jobb ibland bättre.
Och ingen är på topp för jämnan oavsett om du är läkare, polis, präst eller städerska.

Det är sant.
2015-06-18, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
De ryktena har nog skapats av att nån i media skrev stall pga att det var första infon som gick ut. Har säkert varit både grisar hästar o nöt där de senaste hundra åren så beroende på vem de frågat har de fått olika svar.

Ingen kommentar på var kroppen hittades.
Ok. Vet du varför polisen fick bryta sig in i byggnaden? Kunde de inte fått nycklar av litauerna? Eller tog man beslutet att bryta sig in för att det var brådskande?

Mvh
2015-06-18, 16:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Nej drar inga växlar alls, var mest besviken över att det innebar att vi nog inte får besked idag.

Att det kommer in sent betyder antagligen att försvararen nog ansåg att han behövde skriva en del för att kunna övertyga hovrätten (samtidigt är det även hans skyldighet att lämna in ett gediget överklagande så det är väl inte så konstigt heller). Hade jag varit försvarare och redan igår visste att jag skulle överklaga hade jag emellertid suttit uppe hela natten och lämnat in överklagandet på förmiddagen. Men det är bara jag.
Ja, det är nog bara du, advokaten kan inte lämna in ett överklagande utan att först diskutera med sin klient och då få uppdraget att överklaga av klienten.

Häktningen skedde sent och därav är det nog så enkelt som att advokaten idag gått igenom häktningen tillsammans med sin klient och rekommenderat överklagan.
2015-06-18, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEchoz
Lisa ringde direkt till Rebecka efter att mamman hade hört av sig. Och orsaken till att Rebecka och lowa säger att Lisa ringde 21 och 21.30 kan va för att Lisa ringde igen, när Lisa stod utanför caféet dör att få mer info osv..även berätta att hon är försvunnen..

Lena menar du väl?
Medlem
MrEchozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solar47
Rebecka och Lowa svarade 21.30 respektive 21 tiden när reportern frågade vilken tid de fick höra om Lisas försvinnande.

Lena(ägare och chef) ringde 18 tiden och frågade om allt var ok. De svarade att de skulle stänga och börja åka hemåt. Så när Lisas mamma ringer 20.15 till Lena och frågar om lisa så hade det väl varit naturligt att hon kastat sig över telefonen och ringt både Lowa och Rebecka genast!

Lowa och Rebecka talade även om en fjärde person som slutat och gått 10 minuter innan, vem är den personen?

Jag tycker det är flera frågetecken och både anställda och chefen beter sig konstigt. Utöver ett normalt beteende när någon försvunnit från arbetsplatsen.

Ja, Lena ringde genast till Rebecka!! Lena säger själv att hon fick ett samtal av mamman som undrade när igentligen dom skulle sluta.. Så Lena säger att hon får återkomma, och sedan lägger Lena på för att ringa till Rebecka, väl där så säger rebecka att de såg Lisa gå mot mopeden ca 18.15. Då ringer Lena tillbaks för att informera det Rebecka hade sagt..

Sök i tråden så får du alla svar, då det har tagits upp 10000 ggr!
Medlem
Bara en tanke som slog mig, har bröderna någon mer bror?
Kan inte minnas att jag läst här om syskon i övrigt.
2015-06-18, 16:16
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, det är nog bara du, advokaten kan inte lämna in ett överklagande utan att först diskutera med sin klient och då få uppdraget att överklaga av klienten.

Häktningen skedde sent och därav är det nog så enkelt som att advokaten idag gått igenom häktningen tillsammans med sin klient och rekommenderat överklagan.

Jag menade efter det att han fått uppdraget att överklaga. Såvitt jag förstod det fick han det redan igår.

" Jag har fått instruktioner om att överklaga häktningsbeslutet, sa den yngre broderns advokat Thomas Ört i går eftermiddag"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in