Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-18, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Nej jag såg också det. Men är osäker på om det var just dom. För enligt reportern så kollade man id på alla som rörde si i området.
Det kan ju vara reporterns intryck av det hela. Att man "nu även" börjat id-kontrollera alla. Eftersom just detta stoppandet skedde nån timme innan det blev känt att MP hade haft nån form av konfrontation med någon och polisen dirigerades om från fyndplats till männen.
Som senare hämtades i bostaden.
2015-06-18, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Vad är viktigt med det, menar du?

Svarade på ett annat inlägg om ifall det finns inspelningar från livesändningen.
Just det är inte så noga, min undran är vad hundarna markerade på utanför bostaden.
2015-06-18, 11:58
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är rätt få häktningar som ändras av hovrätten. Det har t ex inte hänt i något av de fall som har uppmärksammats på forumet mer ingående. Däremot upphävde åklagaren i "barnläkarfallet" häktningen på eget bevåg efter att den överklagats, men innan överklagandet prövats av hovrätten.

Absolut, jag menar bara inte att det är något anmärkningsvärt med att en advokat lämnar in en överklagandeansökan utan att hävda att tingsrätten gjort fel.

Det är dock intressant att de flesta överklagandena inte ändras, men detta talar för att tingsrätten och dess rådmän inte är så inkompetenta som vissa i denna tråd antyder. Oavsett det så kommer häktningarna nu gå igenom ytterligare en instans och det kan aldrig vara negativt.
2015-06-18, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
PC bor på en prästgård ca 1 mil från fyndplatsen. Han är utbildad inom maskinteknik och har en förkärlek för motorer. Han är runt 20 år gammal.

Det som väckt intresse är att han redan första kvällen var ute och letade efter LH på sin 4-hjuling. Finns artikel om honom i Skövdes lokala tidning tror jag.

Enligt artikeln så förstod PC att det skulle vara ett himla liv där och begav sig därför dit och letade med sin 4hjuling. Hur han förstod det redan samma kväll när han bor 1 mil därifrån är oklart. Kanske var det andra kvällen han var ute och letade? Men då är frågan hur mång som visste om fallet då.

Han har kunskaper om maskiner uppenbarligen och kan ha jobbat för AJ. Han bor iaf i området och känner nog till det väl. Har han varit på fiket? Inte alls orimligt.

PC är intressant eftersom han är i samma ålder som LH och har inte betett sig helt rationellt med tanke på att han redan var där samma kväll och åkte runt med sin 4-hjuling. Dom som känns som rimliga eftersökare är pappan, pappans vänner och polisen första kvällen och inte PC.

Teorin är att LH råkat ut för något och transporterats över fältet med 4-hjulingen. Saker har ramlat ur LHs fickor under skumpiga färden därav alla fynd. Det verkar ju inte heller som att det är första gångn PC åker runt med sin 4-hjuling i dessa trakter. PC får lite panik när han inser att folk letar och kanske hittar alla saker och kan dra slutsatsen att LH inte förts bort i bil utan transporterats över åkern. Alltså är LH kvar i området och det var väl den slutsatsen polisen drog.

Samt att det är ok alibi för PC att påstå att han letar efter LH om polisen skulle visiterat honom och hittat saker som tillhör LH.

En vän till PC var inne i teåden här och sa att PC är en fin kille. Men det hjälper inte till så mycket. Jag vikl veta vad han gjorde den tiden LH försvann. Kanske höra från någon mer neutral källa om hur PC uppfattas utifrån. Vore fint om PC själv dök upp i tråden men enligt hans vän så var PC en alldeles för bra person för att hänga på flashback.

Tack för den.
Det ska ha varit första kvällen han va ute.
Han är helt klart intressant. Kanske en toppenkille som bara ville hjälpa till.
Om det spricker med bröderna så hoppas jag polisen kollar upp honom.
Han kan ju redan vara avförd, vad vet vi.
2015-06-18, 12:00
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Gw hånas av polisen. Med all rätt tycker jag. Gubben har legat på sjukhus och är inte ett dugg insatt. Många i denna tråd som är betydligt mer insatt än vad GW är.

- Varför detta ständiga behov av bekräftelse?

http://www.expressen.se/nyheter/polisen-hur-insatt-ar-gw-i-arendet/

Det är nog inte så farligt med det. Poliserna vet naturligtvis att journalisterna har gått på GW med de mest orimliga frågor, och så har han svarat. Detta svar har man sedan skalat av alla reservationer från, fått ett citat och så har man publicerat.

Rent hypotetiskt:

Pressen: "Är du säker på att polisen gripit rätt personer?"
GW "Säker kan man inte vara. Det vanliga är att det handlar om en jämnårig som offret känner, och det verkar det inte vara frågan om här"?

I tidningen: "GW säger att han inte är säker på att polisen gripit rätt personer. Han anser att det bör vara en yngre person som LH känner"...
2015-06-18, 12:00
Medlem
eagless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
(...) i Litauen är de samt deras familjer uthängde av media och folkmobb, vart fan ska de ta vägen när och om de släpps

Vad stärker detta utalande?
2015-06-18, 12:02
Medlem
Forever Winters avatar
+30 000 inlägg på 10 dagar. I snitt 125 inlägg i timmen. Den här tråden måste vara FB-rekord.

On Topic:
Om det inte finns teknisk bevisning så kan vi utesluta våldtäkt/sexualbrott. Hade det rört sig om en klassisk våldtäkt/mord-historia hade polisen redan gått ut med de uppgifterna med tanke på att MGM är i häkte.

Det kan också vara så att polisen inte går ut med detaljer just för att man är osäker om MGM är rätt personer.
Medlem
DennyCranes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Nej inget stall heller. Du kan ha sett hopklipp eller bildväxlingar från olika platser.

Jag håller med Julusa. Jag såg det också. Dom gick från ett inslag direkt till platsen, det var utanför de misstänktas bostad. Reporten halvskriker "nu händer det något här" och börjar springa mot ett hus/lada. Sedan blir han stoppad av en kvinnlig polis som snabbt drar upp avspärrning och inte vill kommentera.

Detta var innan Mantorp.
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Jag önskar att någon hade gjort det, för jag verkar också vara den enda dom såg i livesändning när de id-kontrollerade två män på väg från den avgörande fyndplatsen. Det rapporterades även att en bil hade stoppats och kontrollerats.
Männen tilläts efter fotografering gå därifrån. Nån timme senare hämtades de misstänkta från sin bostad. Jag är tämligen övertygad att det var MGM som id-kontrollerades, gick hem, och hämtades i bostaden.
De som nu är häktade hördes och id-kontrollerades ganska nära Martorp, någon kilometer från den plats där deras bostad är i Mejeribyggnaden nära Blombergs säteri. Själva säteriet är närmaste byggnaden på ansdra sidan vägen.

Id-kontrollen gjordes för att MSP rapporterat om deras närvaro och uppträdande nära den plats där något just upphittats som gjorde polisen säker på att kroppen fanns i närheten.
2015-06-18, 12:08
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det är direkt felaktigt att säga att en lång förhandling indikerar att åklagare och domstol är ute på tunn is. Det finns mängder av förklaringar till en lång förhandling vid sidan av det nyss angivna, felaktiga, antagandet.

- Tolkning
- Att åklagaren hade mycket på fötterna som allt skulle gås igenom
- Förhören med de misstänkta blev långvariga
- Advokaterna kämpade på bra i sin argumentation.

Det som däremot talar för det motsatta, dvs. att åklagaren har en del på fötterna, är att rådmannen beträffande männen sammanlagt överlade i 7 minuter, att jämföras med att överläggningen beträffande kvinnan tog 17 minuter bara den.

Om den tidningsartikel du hänvisade till påstår att en lång förhandling, dvs. inte överläggning, talar för att åklagare och domstol är ute på tunn is bör den journalisten se sig om efter ett nytt jobb imorgon.

Hela ditt inlägg är ett mycket bra påpekande, som uppenbarligen inte skadar att repetera.
Speciellt delen:
"Det som däremot talar för det motsatta, dvs. att åklagaren har en del på fötterna, är att rådmannen beträffande männen sammanlagt överlade i 7 minuter, att jämföras med att överläggningen beträffande kvinnan tog 17 minuter bara den."

För oss, den breda massan som har okunskap om utredningen och bevistema, är det mest kring denna delen om de korta besluts-tiderna för bröderna, man kan utläsa något med i vilket fall, lite substans.
Det är inte grundat på statistik, utan enklare än så. Kort beslutsperiod som resulterar i häktning på sannolika skäl för mord/delaktighet i mord = inga större tvivel om åklagarens material.
Det är i alla fall så det bör tolkas/läsas, förutsatt att rådmannen i TR bedömt korrekt.
2015-06-18, 12:09
Medlem
Kolla caféets fb sida så har de kommit ut med information om att de har öppet, tillåtelse från Lisas föräldrar. De hade stängt 1 dag tror jag efter försvinnandet. Annars har de hadt öppet som vanligt.
2015-06-18, 12:10
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valentynvozny
Och varför skulle utländsk media sitta med andra uppgifter än de svenska?
Skulle det kunna vara att svensk media är PK, utländsk inte

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in