Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-18, 11:46
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Jag önskar att någon hade gjort det, för jag verkar också vara den enda dom såg i livesändning när de id-kontrollerade två män på väg från den avgörande fyndplatsen. Det rapporterades även att en bil hade stoppats och kontrollerats.
Männen tilläts efter fotografering gå därifrån. Nån timme senare hämtades de misstänkta från sin bostad. Jag är tämligen övertygad att det var MGM som id-kontrollerades, gick hem, och hämtades i bostaden.

Nej jag såg också det. Men är osäker på om det var just dom. För enligt reportern så kollade man id på alla som rörde si i området.
2015-06-18, 11:47
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spiritus72
Varför skulle dom fly till Litauen? Dom verkade ju ha gott om pengar om det stämmer att dom tjänade 20 k i månaden, alla litauer jag jobbat med i byggsvängen sparar merparten och skickar hem till familjen.

Med ett sådant sparkapital man lyckas med på 6 år, hade dom nog kunnat dra till vilket land som helst utan utlämningsavtal till Sverige eller Litauen.
2k före skatt och kan fly till vilket land som helst? Cigg, sprit, mat, hemresor då och då m.m.
Lägg på en nolla så kanske de kunnat spara ihop tillräckligt för att ha råd att hålla sig undan.
2015-06-18, 11:50
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Det verkar som om både åklagare och domstol är ute på tunn is. Den ovanligt långa häktesförhandlingen indikerade att domstolen inte tyckte att åklagaren hade på fötter för sannolika skäl men ändå föll till föga. Mycket pga den stora uppståndelse som varit och är kring fallet, de som är domare är också bara människor som är påverkbara. Sannolikt har också flyktrisk vägts in eftersom de tilltalade kommer från annat land.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/broder-misstankta-for-mordet-pa-lisa-holm-overklagar-haktningen/

Man får verkligen hoppas att det inte slutar i ett anti-klimax om en vecka då omförhandling ska ske. Kan vi hoppas på att undvika ännu en kalle anka-handläggning av fallet som varit alltför vanlig inom svenskt rättsväsende de senaste åren?

Det är direkt felaktigt att säga att en lång förhandling indikerar att åklagare och domstol är ute på tunn is. Det finns mängder av förklaringar till en lång förhandling vid sidan av det nyss angivna, felaktiga, antagandet.

- Tolkning
- Att åklagaren hade mycket på fötterna som allt skulle gås igenom
- Förhören med de misstänkta blev långvariga
- Advokaterna kämpade på bra i sin argumentation.

Det som däremot talar för det motsatta, dvs. att åklagaren har en del på fötterna, är att rådmannen beträffande männen sammanlagt överlade i 7 minuter, att jämföras med att överläggningen beträffande kvinnan tog 17 minuter bara den.

Om den tidningsartikel du hänvisade till påstår att en lång förhandling, dvs. inte överläggning, talar för att åklagare och domstol är ute på tunn is bör den journalisten se sig om efter ett nytt jobb imorgon.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Om gm slängt ut delar av mobilen som villospår kan fingeravtryck antas vara noggrant borttorkade, vilket skulle vara avslöjande. Om bara LHs avtryck finns på måste de ha tappats eller spridits ut av henne. Polisen vet säkert hur det förhåller sig.
Hade haft brödernas fingeravtryck på mobildelarna etc hade man nog hävdat att man haft teknisk bevisning.
Om bröderna är GM så hade det troligen varit bättre att slänga delarna i vad som förmodligen är det gamla kalkbrottet i skogen intill, troligen vattnet som syns på satellit/flygbilderna.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oocean
Varför skulle det vara olämpligt? Hade inte du velat leta din dotter om hon hade försvunnit? Personligen hade jag tyckt det vore värre att sitta hemma och inte göra ett skit. På det viset känner man ju iaf att man gör någon nytta.
Det var egentligen off-topic och jag vill inte bidra till att dra igång en rad övertolkande konspirationsteorier. Självklart har du rätt i att man gör allt för att hitta sin dotter. Det var inte där olämpligheten ligger...
2015-06-18, 11:51
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu

Sen har vi detaljen med hur snabbt militären kom ut, fanns det en hotbild mot familjen sen tidigare om vi ser till farsans bakgrund.

OM det stämmer att pappan hade en bakgrund i något av de mer handlingskraftiga förbanden i trakten, så kan jag meddela att ställtiden för att ge sig ut i terrängen för att leta är kort och kollegial medverkan är mycket lätt att få.

Det handlade heller inte om en fritagningsexpedition, utan om ett eftersök.
2015-06-18, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Brukade folk i trakten id-kontrolleras, är det ngt vi känner till?
Och varför greps de inte direkt utan tilläts gå hem?
Polisen gick tillbaks till Marstorp och hittade vad (?) som gjorde att de jagade efter litauerna direkt..

Hur såg det ut i live-tv när de två männen id-kontrollerades?
Sa reportern ngt eller du såg det själv helt enkelt?

Reportern kommenterade och filmade och berättade samtidigt om bilen som hade stoppats. Har skrivit om det tidigare så kolla mina andra inlägg.
2015-06-18, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det är Lisas familj som uppmanat caféet att ha öppet. Ägarinnan är vän till familjen. Har ingen länk till detta men är säkert fler än jag i tråden som läst detta.

Ja, det står på caféets facebooksida. Hela Kinnekulle är ett populärt område och caféet var välbesökt innan. Om nu folk väljer att åka dit och fika eller köpa bröd för första gången för att en flicka blivit mördad i närheten så är det fel på folk, inte på ägarinnan till caféet som några här inne försöker få det till. De kommer ju inte göra business på detta och sälja någon Lisa Holm-limpa precis..
2015-06-18, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Reportern kommenterade och filmade och berättade samtidigt om bilen som hade stoppats. Har skrivit om det tidigare så kolla mina andra inlägg.

Vad är viktigt med det, menar du?
2015-06-18, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Källa?
https://www.flashback.org/sp53724929

Mvh
2015-06-18, 11:54
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Säg den advokat som vid ett överklagande säger "vi tror egentligen tingsrätten gjort rätt som häktade på sannolika skäl men vi prövar ändå", det som advokaterna säger nu är inget ovanligt enligt min mening. Däremot är det för den skull inte sagt att hovrätten likväl kan komma att släppa männen, jag vet för lite om vad åklagaren har för bevisning för att uttala mig i frågan.
Det är rätt få häktningar som ändras av hovrätten. Det har t ex inte hänt i något av de fall som har uppmärksammats på forumet mer ingående. Däremot upphävde åklagaren i "barnläkarfallet" häktningen på eget bevåg efter att den överklagats, men innan överklagandet prövats av hovrätten.
2015-06-18, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Det verkar som om både åklagare och domstol är ute på tunn is. Den ovanligt långa häktesförhandlingen indikerade att domstolen inte tyckte att åklagaren hade på fötter för sannolika skäl men ändå föll till föga. Mycket pga den stora uppståndelse som varit och är kring fallet, de som är domare är också bara människor som är påverkbara. Sannolikt har också flyktrisk vägts in eftersom de tilltalade kommer från annat land.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/broder-misstankta-for-mordet-pa-lisa-holm-overklagar-haktningen/

Man får verkligen hoppas att det inte slutar i ett anti-klimax om en vecka då omförhandling ska ske. Kan vi hoppas på att undvika ännu en kalle anka-handläggning av fallet som varit alltför vanlig inom svenskt rättsväsende de senaste åren?
Vad pratar du om? Det gick väldigt snabbt. Det var häktningsframställan eller vad det nu kan tänkas heta på juridisk fikonspråk som tog tid, alltså när åklagaren lade fram sina belägg. Överläggningen gick väldigt snabbt. Precis som Tingsnotarien och andra påpekat och så tydligt förklarat i tråden så tyder lång framställan och kort beslutstid på att åklagaren har på fötterna. Häktesförhandlingen visar med andra ord precis tvärt emot vad du tror att den visar...

Att de häktade överklagar häktningen är en lågoddsare. Precis som också har framkommit i tråden finns absolut ingenting att förlora på att överklaga. Oavsett vilket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in