Citat:
Ursprungligen postat av Kobollen
Köpte en bil av dessa klåpare för en månad sedan ungefär! Sjukt missnöjd! Som 19åring och ivrig att få första bilen så brydde jag mig inte om så mycket att när jag hämtade den så låg det plastglas och en ruttig tomat på passagerargolvet (!!!). Dagen efter att jag hämtat den när jag kör till jobbet så noterar jag ett klonkande i framvagnen! Googlar och märker att jag har dålig fjäderbenslagring! Ringer till Riddermark bil och förklarar läget! "Inget vi kan ta ansvar för" får jag till svar. Här har JAG gjort en stor miss! Kollade nämligen inte igenom papprerna jag fick när jag hämtade bilen och när jag väl gjorde det har jag inte fått något papper på garanti, avbetalning (har bilen på finansiering hos dem) eller varudeklarationen. Kände mig dum som fan.. Har fortfarande inte fått svar på mailet jag skickade dem angående dessa papper (det var för tre veckor sedan).
Idag blev det ännu bättre när jag skulle byta till sommardäck! Två av sommardäcken är helt slut och blanka, bara åka och köpa nya! Där fick man för att man var snäll och trodde på försäljaren när han sa att fyra fullt fungerade sommardäck följde med bilen.
HÅLL ER BORTA FRÅN RIDDERMARK BIL! RIKTIGA IDIOTER SOM GÖR ALLT FÖR ATT LURA ER.
De är skyldiga att åtgärda fel som är ursprungliga oavsett vad de säger till dig. Stå på dig och anmäl dem till KO om de inte tar sitt ansvar.
Vad det gäller däcken, helt ditt eget ansvar, tyvärr. Är du så blåögd att du tror att en säljare har full koll på alla begbilars däckstatus är det bara att beklaga och se som en läropeng. Däck ska man alltid inspektera själv.
Undantaget är ju om det står i varudeklarationen att det ska medfölja två uppsättnignar godkända däck, isf. är det samma sak där, du har rätt att få godkända däck med samma mönsterdjup som står i deklarationen.
Ett hett tips i fortsättningen är väl att du endast köper bilar där du får se varudeklarationen innan köp.
Men låt mig gissa, de hade bra pris jämfört med motsvarande bilar hos andra firmor?
Jag är definitivt för att alla firmor ska följa branschrekommendationer, missförstå mig inte där, så jag tycker att du ska läsa på och ställa krav på det du har rätt till.
Samtidigt tycker jag ju att man som konsument har ett visst eget ansvar från början, är en bil billigare än motsvarande på andra ställen och det saknas varudeklaration, man får inte se sommardäcken innan köp osv... Då bör varningsklockor ringa i huvudet.