2015-06-18, 10:31
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kicksome
Någon som vill diskutera fynden som hittats längs med vägen?

Vad finns det för olika scenarion?

Dom jag kan komma på är:

- GM har kastat ut föremålen på väg från cafét. LH finns i bil/på fyrhjuling eller moped. (Moped känns minst troligt).

- GM har kastat ut föremålen från bil, efter kroppen lagts på Martorp. Alltså när GM var på väg därifrån.

- GM har placerat ut föremålen eftersom han är en galen seriemördare som njuter av allas förvirring kring detta.

- GM har placerat ut föremålen i hop om att leda polisen till Litauerna, för att själv slippa undan.

- Den häktade frun, som ville leda polisen rätt då hon inte vågade "tjalla" på sin man och svåger.

- LH lyckades på nåt sätt sprida spår efter sig när hon blev bortförd.

- GM har medverkat i sök och placerat ut föremål under "resans gång". (Inte så troligt enligt mig).

Vad säger ni? Finns det fler tänkbara scenarion?

Jag tror mer på att någon har burit/släpat på henne och delar har "trillat av" efter vägen.
2015-06-18, 10:32
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Perfekt, och som jag nämnde tidigare (varför jag inte förstår kvinnans advokats resonemang att hon inte har något alls att vinna tidsmässigt på ett överklagande då hennes sak ska pröva nästa tisdag), ska överklagandena prövas idag.

"När så sker kommer överklagandena behandlas med förtur, och som regel ska de avgöras redan samma dag som de kommer in."

Vi kommer alltså idag få veta huruvida även hovrätten ställer sig bakom rådmannens bedömning. Om hovrätten ger bifall åt deras överklaganden talar det starkt för att åklagarens utredning inte är särskilt stark.

Vad tror du....hur stor är möjligheten att hovrätten behåller dom häktade men på en lägra misstankegrad?
2015-06-18, 10:32
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kicksome
Någon som vill diskutera fynden som hittats längs med vägen?

Vad finns det för olika scenarion?

Dom jag kan komma på är:

- GM har kastat ut föremålen på väg från cafét. LH finns i bil/på fyrhjuling eller moped. (Moped känns minst troligt).

- GM har kastat ut föremålen från bil, efter kroppen lagts på Martorp. Alltså när GM var på väg därifrån.

- GM har placerat ut föremålen eftersom han är en galen seriemördare som njuter av allas förvirring kring detta.

- GM har placerat ut föremålen i hop om att leda polisen till Litauerna, för att själv slippa undan.

- Den häktade frun, som ville leda polisen rätt då hon inte vågade "tjalla" på sin man och svåger.

- LH lyckades på nåt sätt sprida spår efter sig när hon blev bortförd.

- GM har medverkat i sök och placerat ut föremål under "resans gång". (Inte så troligt enligt mig).

Vad säger ni? Finns det fler tänkbara scenarion?
Tror inte en sekund på att någon avsiktligt placerat ut fynden, utan att de hamnat där de låg under transport.
Dessa teorier om Hans & Greta spår och att GM skulle ha planterat ut dem anser jag föga sannolikt
2015-06-18, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Jag tror mer på att någon har burit/släpat på henne och delar har "trillat av" efter vägen.

Hur långt tror du man har gått till fots med kroppen? Det är ganska tungt att bära/släpa på 50kg..
Sen är det ganska stor risk att man blir påkommen om man går helt öppet längs en väg.. Men, vad vet jag. Känns som allt är möjligt i detta fall.
2015-06-18, 10:34
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men är de häktade verkligen belagda med yppandeförbud, de har ju ingen kontakt med omvärlden mer än försvararen? Att advokaten har yppandeförbud förstår jag, hen har ju kontakt med omvärlden, de häktade kan av naturliga skäl ändå inte yppa något. Frågan är om de kan beläggas med yppandeförbud i samband med ett frisläppande. Invecklad fråga men du verkar vara en klok person, du förstår säkert vad jag menar.

mvh

5:4 RB
"Har en förhandling hållits inom stängda dörrar och har det då lagts fram uppgift, för vilken det hos domstolen gäller sekretess som avses i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), får rätten besluta att uppgiften inte får uppenbaras"

Av tingsrättens beslut framgår att detta gäller de som var närvarande vid förhandlingen och ja rent krasst innebär det att det avser även de häktade. Jag ser inga rättsliga inskränkningar i att kunna göra detta heller mot bakgrund av det lagrum jag hänvisade till ovan. Släpps dem måste således yppandeförbudet hävas beträffande dem, det är min tolkning utifrån vad lagen säger och utifrån hur beslutet är formulerat. Jag förstår din fråga dock och önskar jag kunde ge ett bättre svar
2015-06-18, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det kan ju faktiskt vara så att dörren stått olåst, på byggbarack eller annan dörr, men är av den gamla modellen man kan sätta i låsläge utan nyckel. Hos bonden där jag hämtar mjölk står allt olåst till min förvåning. Jag låser inte heller mina utrymmen i ladugård eller maskinhall, men ska nog börja med det nu.

Jag har precis samma erfarenhet med mjölkhämtning som du har

Inte omöjligt. Å ingen behöver ju ha varit där på en vecka.
2015-06-18, 10:35
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Vad tror du....hur stor är möjligheten att hovrätten behåller dom häktade men på en lägra misstankegrad?

Bra fråga. Det är inte en alls otänkbar möjlighet.
2015-06-18, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lahaina
Tänk om det är så olyckligt att bevisningen inte håller och man inte kan binda de misstänkta GM vid brottet? Tänk om det hela slutar i att ingen kan hållas ansvarig för dådet?

Jag tänkte också kring det faktum att MP hittade Lisas kläder vid gården där hennes kropp sedemera hittades - tyvärr leder den in mig på obehagliga tankar om ev styckning eller försök till "försvinnande av kroppen" - varför tar man annars av den mördade flickan kläderna..?

Och varför låter man ett plagg ligga så nära kroppen??

Kan man ha kastat ner det i en djup gödselhög av bara farten och sen "glömt bort" det?
2015-06-18, 10:36
Medlem
tankers avatar
Åklagaren har problem..
2015-06-18, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tanker
Åklagaren har problem..

Inte hälften så mycket som Skövdepolis, om det är fel killar.
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lahaina
Tänk om det är så olyckligt att bevisningen inte håller och man inte kan binda de misstänkta GM vid brottet? Tänk om det hela slutar i att ingen kan hållas ansvarig för dådet?
Tyvärr så har Farbror Blå inte fortsatt utredningen med någon alternativ GM, utan har bestämt att det är dessa, så om de går fria så kommer det att bli mycket mycket svårt att hitta någon GM

Jag tänkte också kring det faktum att MP hittade Lisas kläder vid gården där hennes kropp sedemera hittades - tyvärr leder den in mig på obehagliga tankar om ev styckning eller försök till "försvinnande av kroppen" - varför tar man annars av den mördade flickan kläderna..?
Nu vet vi ju inte vad det var för kläder som hittades, det kan mycket väl vara som någon var inne på tidigare att Lisa hade ytterliga kläder med sig för att ha på sig under moppefärden och det kan vara dessa persedlar det handlar om
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag tror som sagt att ogillar hovrätten överklagandet kommer de häva yppandeförbudet, vi vet nog betydligt mer om den saken så fort vi får ta del av hovrättens protokoll.

Jag kan bara säga som så att rättegångsbalken radar upp de beslut som kan överklagas "särskilt" och med det avses att ett beslut kan överklagas även när målet inte är helt avgjort, som i det här fallet, och yppandeförbudet finns inte med där. Följden härav blir att hovrätten ex officio måste häva förbudet.

Vilket i sig torde vara ett genidrag från de häktades advokaterna. Varför? För att de med stöd i lagen banar väg för offentlighetsprincipen. Oavsett vilken bedömning Göta HovR kommer fram till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in