Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Men är de häktade verkligen belagda med yppandeförbud, de har ju ingen kontakt med omvärlden mer än försvararen? Att advokaten har yppandeförbud förstår jag, hen har ju kontakt med omvärlden, de häktade kan av naturliga skäl ändå inte yppa något. Frågan är om de kan beläggas med yppandeförbud i samband med ett frisläppande. Invecklad fråga men du verkar vara en klok person, du förstår säkert vad jag menar.
mvh
5:4 RB
"Har en förhandling hållits inom stängda dörrar och har det då lagts fram uppgift, för vilken det hos domstolen gäller sekretess som avses i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), får rätten besluta att uppgiften inte får uppenbaras"
Av tingsrättens beslut framgår att detta gäller de som var närvarande vid förhandlingen och ja rent krasst innebär det att det avser även de häktade. Jag ser inga rättsliga inskränkningar i att kunna göra detta heller mot bakgrund av det lagrum jag hänvisade till ovan. Släpps dem måste således yppandeförbudet hävas beträffande dem, det är min tolkning utifrån vad lagen säger och utifrån hur beslutet är formulerat. Jag förstår din fråga dock och önskar jag kunde ge ett bättre svar