2015-06-18, 09:30
Medlem
Babianens avatar
Haha ni är så fattiga!

Jag är rik själv och jag har varit hemma hos rika svenskar. De bor inte i en lägenhet på Östermalm de bor i herrgård alternativt slott. Och de har nästan inget av de saker ni nämner. Så vad har de då? De har, jag nämner bara några saker,

- piano.
- mörkt trä inredning. Speciellt på kontoret.
- ljusa möbler från 1800 talet. Det inkluderar bord, skriv bord, vitrin, etc.
- burspråk med trädgård.
- trägolv. Av olika slag. Det är ingen som har marmorgolv eller parkett. Kanske klinker för burspråket.
- fula lampor.
- antika bäddsoffor.
- leksaker från förra sekelskiftet. Saker från 1950 talet är medel klass.
- konstiga exotiska rum. Typ ett gästrum i ett torn, en extra vinds våning i ditt slott. Typ sånt, där du kan ta emot gäster.
- ett extra stor kök.
- ditt hus är sannolikt K-märkt.

det är vad jag kan komma på nu. Försök inte leka över klass eller låtsas att du känner över klass för det är pinsamt. Du känner som mest medel klass med lite mer pengar.
Citera
2015-06-18, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarsIX
Dyr konst dyr konst och dyr konst.
Dom brukar inte direkt köpa skräp som massagestolar och annat piss, låter mer wt än något
Nu finns dessa i varierande prisklasser, oavsett så verkar du inte veta vad white trash är för någonting.
Citera
2015-06-18, 09:45
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Intressant fenomen. Nyrik är ju ett skällsord. Egentligen borde det vara det finaste, det betyder att man skapat förmögenheten själv. Gamla pengar har någon annan skapat.

Så de nyrika har liksom rätt att göra vad de vill med pengarna, det är ju verkligen deras. Men gamla pengar har man inte samma rätt till, man ska se till att de inte minskar och helst ökar, sedan förs de vidare via arv. Och då passar det sig verkligen inte att man köper konsumtionsvaror.

Det är nog därför nyrika är så föraktade. De "gammelrika" är avundsjuka att någon gjort något själv och förtjänat pengarna. Det enda sättet är då att förfasa sig över stillöshet etc för att inte tappa i rang gentemot de framgångsrika. Och de medellösa är avundsjuka för att de inte heller kan bränna pengar på det sättet såklart.

Då blir det väl så att nya dyra prylar som inte kan räknas som investering är det bara nyrika som köper. Så fet elektronik, dyra bilar och klockor, blir det bara nyrika som köper.

Klarsynt inlägg. De som har skapat sin egen förmgenhet är stolta över pengarna, och kan leva loppan med gott samvete. De som har ärvt sina pengar, skäms över detta, och gör därför allt vad de kan för att försöka måla upp någon slags "värdig understatement".

Min bild är att de som har "gamla pengar" har förstått hur lättmanipulerad "pöbeln" är, och därför satsar allt på att skapa en image av makt och "överklass". De vet att den dumma pöbeln reagerar med underkastelse, och med att ge dem ännu fler fördelar, i någon slags undermedveten strävan efter att få associeras med överklassen. Den här tråden uppvisar mängder av exempel på denna "slavmentalitet".
Citera
2015-06-18, 09:52
Medlem
Nu gällde ju frågan sånt som enbart välbärgade människor har hemma, inte sånt som de vanligen har hemma men som även mindre bemedlade personer kan ha.

Ett stall med polohästar, en äkta Picasso, en uppstoppad afrikansk elefanttjur i helmontage, badkar i 24 karats guld, sådana saker.
Citera
2015-06-18, 10:06
Medlem
Min granne - rik sen ett par hundra år, hade hus både i Djursholm och Småland Rolls Royce i garaget, piano och mängder av gamla instrument, hårda obekväma stolar, piedestaler och pendyler i alla rum, skafferi man kan gå in i, stora urblekta dammiga mattor pga att de är för otympliga att ta ut och piskas ordentligt ifall inte den lilla utländska hemhjälpen ska få ryggskott
Osv
Citera
2015-06-18, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Intressant fenomen. Nyrik är ju ett skällsord. Egentligen borde det vara det finaste, det betyder att man skapat förmögenheten själv. Gamla pengar har någon annan skapat.

Så de nyrika har liksom rätt att göra vad de vill med pengarna, det är ju verkligen deras. Men gamla pengar har man inte samma rätt till, man ska se till att de inte minskar och helst ökar, sedan förs de vidare via arv. Och då passar det sig verkligen inte att man köper konsumtionsvaror.

Det är nog därför nyrika är så föraktade. De "gammelrika" är avundsjuka att någon gjort något själv och förtjänat pengarna. Det enda sättet är då att förfasa sig över stillöshet etc för att inte tappa i rang gentemot de framgångsrika. Och de medellösa är avundsjuka för att de inte heller kan bränna pengar på det sättet såklart.

Då blir det väl så att nya dyra prylar som inte kan räknas som investering är det bara nyrika som köper. Så fet elektronik, dyra bilar och klockor, blir det bara nyrika som köper.

Intressant reflektion. De som ärvt sin förmögenhet har ofta växt upp i den miljön och lärt sig alla koder. Det är inget som nyrika gör. Nyrika som vill visa sin ekonomiska status uppfattas ofta vulgära, arroganta och skräniga. Det är nog det man föraktar.

Någon skapar ett företag och tjänar 200 miljoner kan bli föraktad inte för pengarna utan för hur han beter sig.

Ett barn som ärver sin fjärdedel av 200 miljoner uppskattas av sin omgivning för sin lågmälda, diskreta, väluppfostrade stil.

Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Haha ni är så fattiga!

Jag är rik själv och jag har varit hemma hos rika svenskar. De bor inte i en lägenhet på Östermalm de bor i herrgård alternativt slott. Och de har nästan inget av de saker ni nämner. Så vad har de då? De har, jag nämner bara några saker,

- piano.
- mörkt trä inredning. Speciellt på kontoret.
- ljusa möbler från 1800 talet. Det inkluderar bord, skriv bord, vitrin, etc.
- burspråk med trädgård.
- trägolv. Av olika slag. Det är ingen som har marmorgolv eller parkett. Kanske klinker för burspråket.
- fula lampor.
- antika bäddsoffor.
- leksaker från förra sekelskiftet. Saker från 1950 talet är medel klass.
- konstiga exotiska rum. Typ ett gästrum i ett torn, en extra vinds våning i ditt slott. Typ sånt, där du kan ta emot gäster.
- ett extra stor kök.
- ditt hus är sannolikt K-märkt.

det är vad jag kan komma på nu. Försök inte leka över klass eller låtsas att du känner över klass för det är pinsamt. Du känner som mest medel klass med lite mer pengar.

Bort sett från att du sär skriver en del, men du vet kanske inte att språket är en av de viktigaste klass markörerna, så har du ett par saker på din lista som jag håller med om. Piano, leksaker från förra sekelskiftet, K eller Q-märkt fastighet, välskött trädgård.

Dessutom brukar människor med ärvd väldigt god ekonomi inte hänvisa till sig själva som rika, utan förmögen, solid ekonomi eller välbärgad. Rik är vulgärt.

Jag antar att du inte är svensk. Var kommer du ifrån?
Citera
2015-06-18, 10:10
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Nu gällde ju frågan sånt som enbart välbärgade människor har hemma, inte sånt som de vanligen har hemma men som även mindre bemedlade personer kan ha.

Hur ska rika människor kunna veta vad fattiga människor har hemma?

Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Ett stall med polohästar, en äkta Picasso, en uppstoppad afrikansk elefanttjur i helmontage, badkar i 24 karats guld, sådana saker.

1) Det är vad fattiga människor tror att rika människor har.

2) Jag har aldrig sett ett piano hemma hos en fattig människa.

3) Jag antar att fattiga människor inte skulle ha ett torn eller ha många rum (10+).

4) Ofta har rika människor flera byggnader på sina marker.

5) Jag skulle säga att trä-golv och mörkt trä inredning är typiskt för rika människor.

6) Om du vill veta vad rika människor i Sverige har bör du titta på Madicken det här är typiskt för hur rika människor i Sverige lever. Du ser att de inte spenderar pengar, har saker av guld, uppstopade djur och så vidare. De lever ganska normala liv (nu vet jag inte hur fattiga människor lever). Men om du tittar på Madickens hus så är det ungefär så rika människors bostäder ser ut.
Senast redigerad av Babianen 2015-06-18 kl. 10:15.
Citera
2015-06-18, 10:14
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Dessutom brukar människor med ärvd väldigt god ekonomi inte hänvisa till sig själva som rika, utan förmögen, solid ekonomi eller välbärgad. Rik är vulgärt.

Det stämmer det är klart att man inte säger att "jag är riiik". Jag säger det ibland för att det retar medel-klass folk något enormt.

Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag antar att du inte är svensk. Var kommer du ifrån?

Jag tänker inte outa mig.

1) Poängen är att rika människor gillar att sticka ut. Inte i inredning nödvändigtvis men hur de är som personer. Så det finns liksom ingen lista på alla saker som rika människor gör. Du kommer se helt olika saker beroende på vem du träffar.

2) Rika människor är ofta quirky och gillar att göra quirky saker. Till exempel en kvinna jag kände ville vara landskaps-arkitekt. Jag ville bli konstnär. Att hålla på med konst är en vanlig grej för rika människor. En del sysslar med quirky sporter som snowboard, kayaking, camping (du bor i ett slott och går ut i skogen för att campa).

3) Det här gör att det inte finns någon speciell lista på saker som rika människor gör/äger typ "alla rika människor håller på med hästar eller privat plan". Det finns rika människor som håller på med hästar men det här beror på att de är genuint intresserade av hästar inte för att de är rika.
Senast redigerad av Babianen 2015-06-18 kl. 10:31.
Citera
2015-06-18, 10:18
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Låter som du är finsnickare själv. Inte konstigt att ett rum håller på att renoveras då.

Man kan nästan tro det ja haha! Jobbar på ett ställe som man kan säga ombesörjer köp för rikare människor och i många fall vill personen ha full anonymitet och då fraktar vi hem varan till de o monterar upp/placerar ut osv
Citera
2015-06-18, 10:21
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Det stämmer det är klart att man inte säger att "jag är riiik". Jag säger det ibland för att det retar medel-klass folk något enormt.

Jag tänker inte outa mig.

Poängen är att rika människor gillar att sticka ut. Inte i inredning nödvändigtvis men hur de är som personer. Så det finns liksom ingen lista på alla saker som rika människor gör. Du kommer se helt olika saker beroende på vem du träffar.
Det är ju allmänt känt att du lever i en fantasivärld. Och på den där vidriga filmen du postade en gång i tiden där du vräker ut din dallriga kropp och kråmar dig så ser det mer ut som om du bor i en knarkarkvart.
Citera
2015-06-18, 10:34
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanoo
"Han har ju personal på båten!!!"
Enough said.

Nej men jag skulle säga tavlor, samt stora badrum och stora kök som är löjligt dyrt inredda med vitvaror i absolut toppklass.
Elektronik tycker jag det verkar va många rika som droppar faktiskt, intresset saknas rent generellt.
När köket och badrummet är inrett brukar det sneglas på HiFi. Den enda elektronikvaran som du idag kan visa att du har pengar med. 75'' plasman är ju konkursbeneficium idag.
Citera
2015-06-18, 10:36
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det är ju allmänt känt att du lever i en fantasivärld. Och på den där vidriga filmen du postade en gång i tiden där du vräker ut din dallriga kropp och kråmar dig så ser det mer ut som om du bor i en knarkarkvart.

1) Det var en lägenhet där jag hade flyttat ut möblerna och jag tyckte det var ett bra tillfälle att filma en video.

2) Rika människor bor inte som på film. Folk tror att rika människor bor i extravaganta hem och i verkligheten bor de i vanliga hem. Det som skiljer är att rika människors hem är mysigare medan vanligt folk inreder sitt hem efter vad som är trendigt.

3) Det är oftast mycket trä (mycket mörkare trä), mattor, trä-golv, mysiga soffor, inbott inte som en sida från IKEA katalogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in