Citat:
Ursprungligen postat av
TyrgilScramasax
Intressant fenomen. Nyrik är ju ett skällsord. Egentligen borde det vara det finaste, det betyder att man skapat förmögenheten själv. Gamla pengar har någon annan skapat.
Så de nyrika har liksom rätt att göra vad de vill med pengarna, det är ju verkligen deras. Men gamla pengar har man inte samma rätt till, man ska se till att de inte minskar och helst ökar, sedan förs de vidare via arv. Och då passar det sig verkligen inte att man köper konsumtionsvaror.
Det är nog därför nyrika är så föraktade. De "gammelrika" är avundsjuka att någon gjort något själv och förtjänat pengarna. Det enda sättet är då att förfasa sig över stillöshet etc för att inte tappa i rang gentemot de framgångsrika. Och de medellösa är avundsjuka för att de inte heller kan bränna pengar på det sättet såklart.
Då blir det väl så att nya dyra prylar som inte kan räknas som investering är det bara nyrika som köper. Så fet elektronik, dyra bilar och klockor, blir det bara nyrika som köper.
Intressant reflektion. De som ärvt sin förmögenhet har ofta växt upp i den miljön och lärt sig alla koder. Det är inget som nyrika gör. Nyrika som vill visa sin ekonomiska status uppfattas ofta vulgära, arroganta och skräniga. Det är nog det man föraktar.
Någon skapar ett företag och tjänar 200 miljoner kan bli föraktad inte för pengarna utan för hur han beter sig.
Ett barn som ärver sin fjärdedel av 200 miljoner uppskattas av sin omgivning för sin lågmälda, diskreta, väluppfostrade stil.
Citat:
Ursprungligen postat av
Babianen
Haha ni är så fattiga!
Jag är rik själv och jag har varit hemma hos rika svenskar. De bor inte i en lägenhet på Östermalm de bor i herrgård alternativt slott. Och de har nästan inget av de saker ni nämner. Så vad har de då? De har, jag nämner bara några saker,
- piano.
- mörkt trä inredning. Speciellt på kontoret.
- ljusa möbler från 1800 talet. Det inkluderar bord, skriv bord, vitrin, etc.
- burspråk med trädgård.
- trägolv. Av olika slag. Det är ingen som har marmorgolv eller parkett. Kanske klinker för burspråket.
- fula lampor.
- antika bäddsoffor.
- leksaker från förra sekelskiftet. Saker från 1950 talet är medel klass.
- konstiga exotiska rum. Typ ett gästrum i ett torn, en extra vinds våning i ditt slott. Typ sånt, där du kan ta emot gäster.
- ett extra stor kök.
- ditt hus är sannolikt K-märkt.
det är vad jag kan komma på nu. Försök inte leka över klass eller låtsas att du känner över klass för det är pinsamt. Du känner som mest medel klass med lite mer pengar.
Bort sett från att du sär skriver en del, men du vet kanske inte att språket är en av de viktigaste klass markörerna, så har du ett par saker på din lista som jag håller med om. Piano, leksaker från förra sekelskiftet, K eller Q-märkt fastighet, välskött trädgård.
Dessutom brukar människor med ärvd väldigt god ekonomi inte hänvisa till sig själva som rika, utan förmögen, solid ekonomi eller välbärgad. Rik är vulgärt.
Jag antar att du inte är svensk. Var kommer du ifrån?