2015-06-18, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Den här stora eftersökningen är nog resultatet efter att ett flertal "omständigheter" har slagits samman....varav en del kanske är okända för oss FB-detektiver?

Dom omständigheter som har sipprat ut via media visar ju på en liten sannolikhet att flickan frivilligt försvunnit!

Under det här försvinnandet så försvann samtidigt en mörkhyad ung kvinna. Polisen gick då ut med att dom inte misstänkte att hon försvunnit ofrivilligt.....och mycket riktigt så hittades hon i gott skick i någon stad. (kommer inte ihåg detaljerna)

Kanske du har rätt då du menar att Lisas faders status spelar in.....men jag tror att hans agerande efter hennes sms är långt viktigare i polisens bedömning för att sätta igång eftersökandet.

Klart att många saker spelar in. Pappans och familjens status gissar jag är en av dom (vilket är helt fel rent rättsligt och rättssäkerhetsmässigt - rättens fundament är att alla ska vara lika inför lagen - men helt mänskligt).
Senast redigerad av adminulator 2015-06-18 kl. 09:33.
2015-06-18, 09:32
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vet du om PC har någon anknytning till gården?
Jag tänker då närmast på nycklar.
Nycklar kan ju i och för sig "gömmas" på ganska simpla ställen, lätthittade.
Det kan ju faktiskt vara så att dörren stått olåst, på byggbarack eller annan dörr, men är av den gamla modellen man kan sätta i låsläge utan nyckel. Hos bonden där jag hämtar mjölk står allt olåst till min förvåning. Jag låser inte heller mina utrymmen i ladugård eller maskinhall, men ska nog börja med det nu.
2015-06-18, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det hjälper inte ett dugg att kasta ut grejer utefter vägen om man har en kropp i bilen. Hur vet du att det är oerhört sällsynt att någon blir ditsatt? Av naturliga skäl saknas statistik. Hur många jobbade till och från i ladan och kände till litauerna och var de bodde?

Jo, det kan visst hjälpa. Att separera föremål från kroppen kan försvåra identifikation av kroppen. Min gissning är att det inte alls var GMs tanke att kroppen skulle hittas på den plats den hittades, utan att det var en temporär förvaringsplats vilken valts under stor stress. Min gissning är att kroppen var tänkt att sedan gömmas på ett sådant sätt att den inte skulle återfinnas alls.

Mord är sällsynta och begås så gott som alltid av en orsak (åtminstone finns en orsak i GMs ögon). Någon måste alltså haft en önskan att både bringa flickan om livet samt sätta dit en viss annan person. Redan här ringer osannolikhetsklockorna. Ville mördaren bara komma undan kunde väl kroppen dumpats var som helst i naturen? Det krävs också en mycket förslagen person för att genomföra en "ditsättning", och en massa faktorer som måste klicka för att en "ditsättning" ska kunna lyckas.

Till din sista fråga: Vilka som hade tillgång till fyndplatsen är givetvis något polisen i nuläget utreder mycket noggrant.
2015-06-18, 09:36
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Hur får du ut det av artikeln?

Det var någonting om att domaren angett ett häktningsskäl som inte finns.
2015-06-18, 09:40
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Det var någonting om att domaren angett ett häktningsskäl som inte finns.

Jo men det angavs i inlägget att om kvinnan häktats nu hade det blivit på sannolika skäl, jag får inte ut det av artikeln.
2015-06-18, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogge12
Aftonbladet skrev faktiskt i går att om de hade haft häktningsförhandlingar "nu" så hade HON häktats på sannolika skäl.

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20982140.ab

Men rent generellt kan jag säga att de omständigheter som finns just nu, kommer upp i den grad av bevisstyrka som gör henne skäligen misstänkt.

Polis och åklagare har nu bara en utredningsvecka på sig att ta in nya bevis om man vill ha henne frihetsberövad längre tid.

Bröderna kan efter prövning av tingsrätten omhäktas var 14:e dag.
2015-06-18, 09:45
Medlem
anneyms avatar
Det här Youtube-klippet som lades ut, har det framkommit något mer kring den? Eller var det verkligen bara slumpen (t ex att användaren heter Lisa Holm etc)?

Och dessa GM som nu sitter häktade måste vara redigt dumma i huvudet som inte bara spred ut BO:s grejer men som även "begravde" BO:s kropp i närheten av sitt boende. Varför? Efterblivna? Det är nästan, nästan, så att jag undrar om någon försökt sätta dit dem. Det är nästan för dumt hanterat.
Hoppas att några mer detaljer kan komma fram snart, lider med familjen.
2015-06-18, 09:47
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Rimligtvis KAN de väl släppas närsom, om starka belägg skulle inkomma för deras oskuld... Däremot kan de båda mordmisstänkta omhäktas godtyckligt antal gånger. Och misstanken mot kvinnan kan ju också stärkas.

Detta är inte att förglömma. Skulle den tekniska bevisningen när den är färdiganalyserad antingen inte över huvud taget peka åt de häktades håll är det åklagarens plikt att sekunden efter han fått vetskap härom hemställa att häktningen hävs.
2015-06-18, 09:48
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anneym
Det här Youtube-klippet som lades ut, har det framkommit något mer kring den? Eller var det verkligen bara slumpen (t ex att användaren heter Lisa Holm etc)?

Och dessa GM som nu sitter häktade måste vara redigt dumma i huvudet som inte bara spred ut BO:s grejer men som även "begravde" BO:s kropp i närheten av sitt boende. Varför? Efterblivna? Det är nästan, nästan, så att jag undrar om någon försökt sätta dit dem. Det är nästan för dumt hanterat.
Hoppas att några mer detaljer kan komma fram snart, lider med familjen.

Menar du "13" klippet? Med övervägande sannolikhet har namnet på klippet ändrats i efterhand innebärande att det är totalt oväsentligt för vad som hänt Lisa.
2015-06-18, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Handsken kan inte ha lämnats där på lördagen eftersom söndagen var första gången hon körde moped till caféet.

Jag vet att jag i samband med att Lisa hittades såg en bild på ladan i media där det stod något om att bröderna var de enda som (just då?) hade nycklarna till ladan. Tyvärr minns jag inte var jag läste det. Likaså vet jag inte om det var sanning eller bara ett antagande från journalisten.
ja säkert bara antagande från hen. låter väldans konstigt om de var de "enda"som hade nycklar dit....
2015-06-18, 09:50
Moderator
OYs avatar
Någon i tråden som bor nära caféet som skulle kunna tänka sig att ta reda på vad som finns på ovanvåningen, vart leder trappan på baksidan och vem brukar vara där?

Bröderna har enligt uppgift arbetat med cafébyggnaden, kan de tänkas ha nycklar till utrymmen i byggnaden?

En eventuell våldtäkt skulle ju kunna ha genomförts på ovanvåningen föreställer jag mig.

EDIT; Fastighetsägaren har ju berättat att bröderna har fått röra sig fritt på stora delar av egendomen, det kan ju inkludera cafébyggnaden tänker jag.
2015-06-18, 09:57
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Någon i tråden som bor nära caféet som skulle kunna tänka sig att ta reda på vad som finns på ovanvåningen, vart leder trappan på baksidan och vem brukar vara där?

Bröderna har enligt uppgift arbetat med cafébyggnaden, kan de tänkas ha nycklar till utrymmen i byggnaden?

En eventuell våldtäkt skulle ju kunna ha genomförts på ovanvåningen föreställer jag mig.

EDIT; Fastighetsägaren har ju berättat att bröderna har fått röra sig fritt på stora delar av egendomen, det kan ju inkludera cafébyggnaden tänker jag.
Jag har tänkt detsamma men avfärdat det som låst och att gm inte skulle kunnat haft nycklar, samt att det skulle varit genomsökt.
Undrar om det ingår i arrendet eller om det bara är godsägarens son eller gubben själv som har nycklar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in