Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-18, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
En sak är säker, och det är att grabbarna har haft gått om tid att öva på en samstämmig historia inför ett eventuellt förhör.

Ja mycket fika på verandan hitta på historier
2015-06-18, 08:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
En sak är säker, och det är att grabbarna har haft gått om tid att öva på en samstämmig historia inför ett eventuellt förhör.

Jag är ytterst osäker på om jag har drömt eller inte, men har det inte förekommit en uppgift om att trions uppgifter inte är samstämmiga?
2015-06-18, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag är ytterst osäker på om jag har drömt eller inte, men har det inte förekommit en uppgift om att trions uppgifter inte är samstämmiga?

Jag har hört detta också men ville inte nämna ifall det bara är FB-strunt. Jag håller med att de borde ha kunnat samköra sina historier, om bägge är skyldiga.
2015-06-18, 08:26
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Jag är ytterst osäker på om jag har drömt eller inte, men har det inte förenligt en uppgift om att trions uppgifter inte är samstämmiga?
Du menar att trion har olika versioner vad gjorde runt den tidspunkten?
2015-06-18, 08:28
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:

Nej, jag tror bara jag nämnde det som en plausibel förklaring (bl.a) till varför de ansågs föreligga sannolika skäl trots bristande teknisk bevisning.
2015-06-18, 08:28
Medlem
Man läser att de kan släppas om en vecka om man inte hittar ytterligare bevis. Men är det inte så att häktningstiden kan förlängas i och med att obduktionen är inte klar än?
2015-06-18, 08:29
Medlem
Citat:
Du menar att trion har olika versioner vad gjorde runt den tidspunkten?

I litauisk media stod det visst att en av dem gjort medgivanden, detta var kort efter att de anhölls, det skrevs om detta här på fb med länkar till litauiska artiklar.
2015-06-18, 08:30
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selust
När får man egentligen veta exakt varför åklagaren bedömer grabbarna som starkt misstänkta till mord?
Jag menar, man kan väl inte häkta någon bara sådär om man inte har något att gå på? Om nu åklagaren är så säker på att han tror att dom gjorde det? Borde han inte också säga varför han tror det, fram med bevisen liksom.

Kanske aldrig.

Ponera att utredningen fortgår i två-tre veckor, och plötsligt släpps de två bröderna, med beskedet att de inte längre är misstänkta för mordet. Utredningsekretessen gäller fortfarande och det bästa man kan hoppas på är ett besked av karaktären "Den tekniska bevisningen friar bröderna helt från misstankar. Nej, vi går inte in på hur vi vet detta. Nej, vi berättar inte varför vi i förstone bedömde misstankarna som allvarliga. Då skulle den vidare utredningen kunna skadas"

Annars kommer förundersökningen att bli offentlig då (om) åtal väcks. Delar av den kan bli sekretessbelagda, men i princip skall då hela bilden bli klarlagd.
Medlem
Citat:
En sak är säker, och det är att grabbarna har haft gått om tid att öva på en samstämmig historia inför ett förhör.
Jag tror inte att de har kontakt med varandra, så den övningen är värdelös.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Man läser att de kan släppas om en vecka om man inte hittar ytterligare bevis. Men är det inte så att häktningstiden kan förlängas i och med att obduktionen är inte klar än?

Det är bara kvinnan som är sk utredningshäktad de andra sitter häktade på i princip obestämd tid.
2015-06-18, 08:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Jag har hört detta också men ville inte nämna ifall det bara är FB-strunt.

Man kan ju nämna det och samtidigt vara tydlig med att det kan vara en obekräftad uppgift.

Det beror på vilket vis uppgifter inte stämmer i förhör. Om trions utsagor är alltför detaljerade och samstämmiga så är det förmodligen påhittat, och om deras uppgifter går alltför mycket isär så kan det bero på att de hittar på, de som förhör är många gånger skickliga på att tolka den förhörde, de kan se på kroppsspråk och lyssna på tonläge m.m.
2015-06-18, 08:31
Medlem
Kollaanristis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Det är bara kvinnan som kan släppas om en vecka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in