Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-18, 01:45
Medlem
MoveToTheBeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Jag gör ett nytt försök att lyfta fram något som jag postade tidigare men som gick ouppmärksammat förbi. En person som flera gånger träffat bröderna kommer på i efterhand att allt inte riktigt har stått rätt till hos den yngre brodern under veckan

http://www.expressen.se/gt/markagaren-det-ar-en-sadan-tragedi/

Detta bekräftar ju det som Rohna skrev några timmar tidigare

Det är kanske inte så konstigt heller om de stämmer att de har blivit förhörda vid flertal tillfällen under veckan och blivit topsade etc. då skulle jag också känna mig väldigt obehaglig till mods.
2015-06-18, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Bekräftat av vem? Polisen eller rykte i tråden?
Bekräftat är att ta i, men det har väl framgått lite utifrån bilder. Kan vara så att det nämnts i någon tidning också, men de har bara snäppet mer trovärdighet än den här tråden.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Det jag svarade på var huruvida GW:s uttalande om "jämnårig" kunde appliceras på personer som är 31-35 år när BO är 17. Vilket inte går. GW hade en teori om att någon "jämnårig" med Lisa hade gjort detta. Det var det jag diskuterade och inget annat. Men det fattade du nog, men du ville bara jävlas lite.
Kan inte alla bara sluta och säga att "GW har teorier". Det har han inte. Han vet bättre än så. GW har givit ett statistiskt sakförhållande som gäller a priori. Och han har givetvis helt rätt i det. Sedan kan dummerjönsjournalister skriva "teori" i rubriker, men det är en annan sak.

Folk här inne är på tok för snabba med att hitta på fantasier som de kallar för "teorier" och som de baserar på en slarvig läsning av några enkla sakförhållanden som GW redogör för. Han varken har eller utger sig för att ha en koherent, falsifierbar, prövad hypotes om mordet med förklaringsvärde, aka "teori".
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Alla tidningar har säteriet som fyndplatsen i sina illustrationer, så jag antar att vi måste lita på det.
2015-06-18, 01:47
Medlem
Citat:
Media, ex. VG.no och skövdetidningen men det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att det är sant. Kan vara ett antagande baserat på den gigantiska avspärrningen kring det området.
2015-06-18, 01:48
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
I fallet Nathalie i Sundsvall som blev mördad av hennes pojkvän, så hjälpte pojkvännens bästa vän till att undanröja Nathalies kropp. Kan en bästis hjälpa till att dumpa en kropp med allt vad det innebär av risker, så känns det än mer troligt att en bror hjälper sin bror som är knipa.

http://www.spifab.se/ckfinder/userfiles/files/VB1247_NK05_Nathalie_mordades_av_svartsjuk_low.pdf ?PHPSESSID=de7b550c9f745949fb75dfe277eeb322

Jag är ingen expert, men jag finner det mer troligt att en av bröderna våldtagit och mördat än att båda två hjälpts till. Att två bröder samtidigt får ett behov av att våldta någon känns lite för långsökt för mig. Men jag kan ha fel.
Motivet behöver inte vara märkligare än att det har slagit slint för den yngre brodern.
2015-06-18, 01:50
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Thomas Ört.
– Jag har fått instruktioner om att överklaga häktningsbeslutet, säger han till Aftonbladet.

Tycker det är intressant hur han uttrycker sig, vilken dålig försvarare han är. Han borde väl säga typ " detta är helt uppåtväggarna min klient är oskyldig jag kommer att överklaga"

Nu verkar det ju som han själv inte vill överklaga utan tvingas göra det, fegis!? eller har det med yppandeförbudet att göra?
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogge12
Jag har funderat på en parallell till detta med "de utspridda fynden" som låg söder om både fiket och MGM´s hus. Alltså inte MELLAN fiket och MGM´s kåk.
I fallet med Ida som slogs ihjäl i Trollhättan var man också involverad och kroppen hittades inte förrän efter ca 2 månader. Då, som vanligt, var vi en jäkla massa ljushuven som spekulerade över GM´s vägar och var de hade gömt kroppen (Ida slogs ihjäl i sin lägenhet i Trollhättan, mördarens kompisar bodde i Grästorp och en av deras bilar stod utbrunnen uppe på Hunneberg dagen efter). Av ALLA så var det ingen som räknade med att kroppen skulle ligga "utanför" genaste vägen, så att säga. Alla trodde att hon skulle ligga mellan Trollhättan och Grästorp och några mil "åt sidorna". Men i det fallet var mördarna smartare och hade fortsatt förbi medhjälparnas kåk med ett par kilometer (kroppen låg sedan bara 10 meter från vägen - så det var ju inte så smart).
Det jag vill komma till är att även om det är nära, så är "fyndplatssvängen" söder om Blomberg ändå utanför "raka spåret" och kunde i MGM´s tankevärld tyda på att mördaren spritt grejerna, kroppen och själv fortsatt söderut - eller så hade de helt enkelt inte räknat med att dessa småprylar skulle hittas på denna väg...

I ett stressat läge som ett mord kanske man inte tar ut svängarna mer än så här.
Nu ska du inte vara sån ;-)
Jag trodde att de hade korsat stora vägen för att lägga ida i hennes ex riktning och skrev det också.
Mps var ju faktiskt på gång att ta det området i samma veva man fann henne
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Alla tidningar har säteriet som fyndplatsen i sina illustrationer, så jag antar att vi måste lita på det.

Kan någon länka den bilden?
2015-06-18, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Absolut, det finns t o m med en förträfflig grävskopa inne i ladan.
Om man hade gett grabbarna en vecka till så hade de säkert hunnit gjuta ett fint golv i ladan också.
Nej du mixar ihop Martorp med ladan närmast caféet där bröderna också arbetade.
2015-06-18, 01:51
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Kan någon länka den bilden?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/grafik-har-mordades-lisa-holm/
2015-06-18, 01:52
Medlem
Zyngoallazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Varför tror du att det skulle skett utan spår?

Som sagt, fundera på varför detta initialt inte hanterades som ett dussinförsvinnande som enligt olika källor händer 2000-7000 ggr per år i Sverige och där merparten klaras upp trivialt utan att pressen ens hinner intressera sig.

Klart att polisen funnit spår. Man har ju gripit MGM, allraminst. Allting tyder ju på att det fanns gott om spår i närheten av caféet och uppenbarligen har mycket intressanta saker hittats på andra ställen.

Jo, men det man fått höra från början är ju bara att mopeden var ok och att man funnit en påse med hennes tillhörigheter bredvid... så funderar ju. Du har säkert rätt och som jag skrev så vet polisen säkert mer. Sen tror jag iofs att pappan kan ha lite inflytande när det gäller att få fart på sökandet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in