Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 23:39
Medlem
Kanske har missuppfattat något här. Men det är alltså så att nya fynd dykt upp i "ladan". Varför skulle MGM lägga ut dessa i ladan, vad skulle planen bakom detta kunna vara? Om det är bröderna kan jag överhuvud taget inte förstå varför dessa skulle strö ut bevis som skulle kunna leda till dem själva? Jag kanske har missförstått händelseförloppet, eller?
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Hur vet man att saker verkligen har kastats där i efterhand?

Vi vet inte. Men vad jag förstått har det i områden som redan genomsökts hittats nya saker i efterhand. T ex hade ladan där Lisas handske hittades varit avspärrad och genomsökt. Ändå hittades en handske efteråt av en eller båda litauerna samt godsägaren och en annan anställd.
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Håller med om att ställt utom rimligt tvivel är något lägre än att något ska vara "visat", men att säga att det i tvistemål räcker med "större sannolikhet" är fel, det ska vara "visat", "utrett" eller "styrkt".
Vad är det du säger? Självklart måste et brottmål vara mycket mer säkerställt än ett civilmål-

En fällande dom i et brottmål kan bara ges om det anses bevisat bortom all rimlig tvivel, medan et utslag i et civilmål inte behöver mer än en sannolikhetsövervikt. Alltså 51 %.

I et brottmål finns inte 100%, i et civilmäl är det däremot alltid 100%, eftersom om det som domstolen finner är 51% visat ller styrkt, det innebär att den andra parten bara har lyckats till 49%.
2015-06-17, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Men vad är det som säger att Arne inte har dragit hela händelsekedjan men reportern valde bort att skriva om vilka andra som har tagit i handsken?
Reportrar är ett jävla pack och ibland har jag trott att dom går på nåt när dom har skrivit ut en intervju som dom har gjort med mig. Inte en enda gång har det varit helt rätt och numera säger jag ifrån att jag vill läsa intervjun innan dom publicerar den för att kunna rätta felen.
Till och med när jag har rättat felen så har det ändå blivit fel vid publiceringen
Sluta lita blint på allt som skrivs för när vi sitter där med fupen och domen kommer ni att se hur mycket som har varit fel i rapporteringen.
Journalister är hyenor och kan dom dra upp något som bara är halvsant för att locka läsare så gör dom det, för det är läsare som får tidningen att tjäna pengar!

Självklart kan de ha klippt mitt i en mening, den artikel folk hänvisar till när de säger att Arne ensam har rört handsken innehåller även en ljudfil. Det jag helt enkelt menar är att bara för att han inte nämner hur många som rörde handsken så betyder det inte att han säger att han ensam har hittat den och tagit den ensam till polisen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brokenbells
Kanske har missuppfattat något här. Men det är alltså så att nya fynd dykt upp i "ladan". Varför skulle MGM lägga ut dessa i ladan, vad skulle planen bakom detta kunna vara? Om det är bröderna kan jag överhuvud taget inte förstå varför dessa skulle strö ut bevis som skulle kunna leda till dem själva? Jag kanske har missförstått händelseförloppet, eller?

Du tror på allvar att alla GM "strör ut" bevis omkring sig medvetet? Du kan inte tänka dig att folk som plötsligt blivit mördare agerar under stress och klantar till det?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisja
Det finns ett tips till polisen i Lidköping om ett antal gästarbetare (4.st..) från tyskregisterad firma,(nationalitet okänd på tre av individerna) Firmaägaren bokar ett boende i en stugby utanför Lidköping på söndagen 7 juni kl.20.30. Alltså två timmar efter LH försvinnande utanför cafét i Blomberg. Dessa herrar färdades i en stripad vit skåpbil med tonande rutor. Föraren redogjorde att avsikten var att arbeta i Hällekis och därför behövdes ett boende i stuga fram till torsdagen 18 juni. Två stugor bokades, Ett krav var att ville gärna ha bilen parkerad nära stugan på området. Personal på plast upplevde en märklig känsla, då endast en av personerna var närvarande och de övriga stod en bit på avstånd och sparkade grus med luva som täckte ansiktena.
Personen som skötte betalningen med personal, uppgav på god engelska de var inom byggnadsbranschen och reste ofta runt på olika uppdrag i Europa. bl.a. nämndes att de varit i Litauen och gjort en del jobb.
Nu till mina funderingar och frågor.
Varför har inte bokning gjorts tidigare, när arbetet skall påbörjas på nästkommande vardag ?
När kom herrarna till Sverige? har de rekat arbetsplasten innan de bokar boendet på söndagen?
Varför beställa två sexmannastugor för fyra personer?
Är det en tillfällighet att sällskapet checkar ut (två dagar tidigare )alltså , samma dag som de tre misstänkta häktas i Skövde ?
Är det endast en tillfällighet att sällskapet har arbetat i Litauen tidigare ?

Kan dessa uppgifter på något vis kopplas till LH försvinnande ,undrar jag ?

Och där hade vi en skåpbil igen,någon skrev ju tidigare i tråden att en flicka blivit stoppat av en kille i skåpbil som frågade efter vägen, tydligen hade han försökt få med henne i bilen , undrar om det kan va samma skåpbil.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Trådsanningar har jag inte mycket för

Medhålles!
Florerat lite olika!
Men att Bo hittades i ladan kommer från pressen.
2015-06-17, 23:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
vi kan nog avskriva mammans version om att hon talat med bekanta som sett bröderna sitta och fika 18.15

De skulle rimligtvis inte sitta häktade i sådana fall då de har alibi. Såvitt vi vet så finns det bevis mot bröderna, eller någon form av bevisning så fika-teorin håller inte. Polisen har nog fått in mängder med info och "tips" som är lögner vilket bara är slöseri med tid och resurser.

Om inte annat så är det någon/några som uppgivit felaktig information, rent ut sagt ljugit för polisen då det på ena planhalvan finns uppgifter som talar FÖR bröderna för att på andra planhalvan finnas bevis som talar MOT.

Hon sa väl att bröderna bara hade sagt detta och det måste ha varit en del som sett dom göra detta. Men då ingen hade trätt fram eller om de nu har det med dessa kanske bara sett dom en glimt vid den tidpunkten men rätten anser ändå att de därefter kunnat ta sig till platsen och begå brottet så är det inget avgörande alibi. Lisa kan ju trots att ha skickat SMS stannat kvar på platsen en längre tid om nu moppen eventuellt krånglade, be någon om bensin om tanken var tom eller något helt annat.
2015-06-17, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
+1
Det har jag också varit inne på. Särskilt att man grävde så djupt i någon lada kunde tyda på att man ville hitta äldre lik.
Alltså, det blir bara värre och värre i den här tråden. Tror du på allvar att AJ är en brutal seriemördare som har grävt ner massa lik i en lada han äger, som för övrigt ligger längs en stor väg?
2015-06-17, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Du tror på allvar att alla GM "strör ut" bevis omkring sig medvetet? Du kan inte tänka dig att folk som plötsligt blivit mördare agerar under stress och klantar till det?
Hur menar du nu? Att de skulle gå till samma lada två gånger och lägga ut nya bevis skulle vara att klanta till det eller? Det låter ju fullständigt befängt.
Medlem
Hade Lisa syskon?
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
+1
Det har jag också varit inne på. Särskilt att man grävde så djupt i någon lada kunde tyda på att man ville hitta äldre lik.
Har svårt att tänka mig att de plågar litauerna för att stilla AJ. De hade kunna fortsätta, lägga locket på och uttala sig lite tvetydigt. Det är ju bara att läsa i tråden hur folk har tolkat både det ena och det andra.
Kan de misstänka att litauerna har grävt ner nån mer?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in