Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-17, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Bra och ny input till tråden, faktiskt. (men har inget bra svar.. men är värt att komma ihåg)

Det var för att AJ "hittade" handsken som de spärrade om. Polisen skulle givetvis inte släppt så snabbt på avspärrningen - det var oprofessionalitet.
2015-06-17, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Var framgår det att han tror att de är oskyldiga?

Han antyder detta när han säger

" – Kan polisen lägga fram en utredning som visar att någon av dem är skyldig till detta så blir vi väldigt besvikna och förvånade."
2015-06-17, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ok, här kommer det.
Det snackades om att kvinnan kan ha misstolkats (2 år i sverige, och även jobbat på caféet som städare)
Hon är häktad för grovt skyddande av brottsling, men ändå sitter folk här inne och försvarar bröderna och henne.
Det har snackats om att hon inte kan språket...
Bullshit!

Tolk kopplas in, för antagligen förstår man inte Litauisk brytning, eller så vägrar de att prata annat än just Litauiska - Något stämmer inte!

Så, där har du anledningen varför jag hänger upp mig på språket!

tror knappast att de fått någon undervisning i svenska när de slet som djur på dagarna. Klart att de under sin tid i sverige lärt sig ordentligt knacklig svenska, de kan säkert ok engelska.

Om du åkte imorgon till ryssland för att jobba där i två år, jobba 10 tim om dagen, 6 dgr i veckan, då hade jag velat se hur flytande ryska du pratade.

Du hade nog också bönat om en svensk tolk om du satt häktad för mord, särskilt med alla facktermer osv.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Knappast, det hade blivit samma resultat i Sverige. I brottmål dömes det bortom all rimlig tvivel, i civilmäl håller det med en större sannolikhet än 50%

Håller med om att ställt utom rimligt tvivel är något lägre än att något ska vara "visat", men att säga att det i tvistemål räcker med "större sannolikhet" är fel, det ska vara "visat", "utrett" eller "styrkt".
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ja, sant. Men om man jobbar i 2 år och snackar så på vardagarna så lär man sig... 2 år är en lång tid, även om man lär sig ett nytt språk!
Finns nyanlända som snackar suverän svenska efter 2 år!

Absolut. Men just i såna här fall, där det ska gå igenom mycket viktiga saker...då vill man nog utesluta missförstånd.
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Men å andra sidan vet du ca 1% av hela utredningen. De resterande 99% som Tingsrätt, polis och åklagare vet talar ju för att man SANNOLIKT har rätt gärningsmän.

Du baserar dina tankegångar på endast din lilla värld och det ytterst lilla som sipprat ut. Du gör ett nybörjarmisstag.

Man har garanterat vittnen, man har fynd som kopplar med tillsammans med gärningen, de saknar alibi, de har sagt vitt skilda saker i förhören, deras mobiler har säkert spårats under aktuell tidpunkt osv osv osv

Det tror du? Jaha då är det klappat och klart då? Om dom släpps ur häkte, vad säger du då?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Tvärtom så finns det vad jag vet bara indicier som pekar ut Litauerna, inga vittnen som såg dom dräpa, inga tekniska bevis, indicier är just att det finns saker som pekar mot dem som nån lätt kan fabricera.

Litauerna har ju gott rykte hos alla så nåt plötsligt hjärnsläpp talar inget för.

och fortfarande.. Även om det finns tusen tekniska bevis på kroppen lär dom aldrig bli dömda för mord utan enbart dråp. Utan mordplats, motiv, tidpunkt för mordet och att knyta litauerna till detta så är det kört. Blir "bara" max dråp.
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
De verkar dock ganska tidigt visat rädsla för familjen hemma i Litauen att de skulle bli utpekade mycket beroende på detta första fynd med handsken. Något som ju modern uppgett i intervjuer. Det kan i viss mån förklara ett ganska annorlunda beteende från sett då det faktum med att något förmodligen hemskt har hänt i deras närområde och ingen där har väl direkt varit sig lik efteråt. Just där det kan ju skilja mycket mellan hur två personer hanterar en sådana situation utan att de nu behöver ha något med det att göra.

Just denna mer panik och stressade intrycket skulle väl mer i så fall tyda på att det inte handlar om en psykopat och en mer given respons i sådana fall om den personen är skyldig är väl mer att personen skulle fly från platsen så långt som bara möjligt.
Han berättade händelsen om handsken för morsan för att hon ska få intrycket att han och hans bror inte har något med Lisas försvinnande att göra.

Jag är övertygad om att den yngsta brodern är personen som kidnappade och/eller våldtog samt utförde mordet på Lisa Holm. Den äldre brodern var förmodligen inte ens närvarande vid händelsen, utan fick veta det först efter att hon hade dödats. Han har nog endast hjälpt med att sprida ut Lisas tillhörigheter.

Jag är väldigt intresserad av att veta motivet. Hur vanligt är det att en person vill våldta på grund av makt eller sexuella drifter för att sedan mörda och inte lida av någon psykisk störning (förutsatt att BO blivit våldtagen)? Av all den läsning om de unga männen upplever jag dom som psykiskt normala, så varför göra det?
2015-06-17, 22:57
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Var framgår det att han tror att de är oskyldiga?
Det är nog jag som drog i för stora växlar av vad som faktiskt sades under intervjun

Efter fyndet fortsatte männen att arbeta för Arne Jönsson fram till fredagens gripande.
Han berättar att han skulle känna sig lurad om det visade sig att de är skyldiga till brottet. Männen var betrodda att röra sig fritt på stora delar av hans ägor.
– Kan polisen lägga fram en utredning som visar att någon av dem är skyldig till detta så blir vi väldigt besvikna och förvånade. Men jag tror att det blir väldigt svårt, för de har kunnat röra sig fritt på gården och de har haft olika uppgifter. Den äldre av dem är så skicklig att han är konstruktör till olika saker som vi diskuterar, och därför rör han sig lite fritt.

http://www.expressen.se/gt/markagaren-det-ar-en-sadan-tragedi/
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babygotdmac
Förlåt om jag låter dum nu. Men vad menar du och andra när ni skriver "Har en del på fötterna"?

Det som menas är att det var anmärkningsvärt kort tidsperiod för beslut om häktning på sannolika skäl för bröderna. 5 minuter (yngre) respektive 2-3 minuter (äldre).
Detta efter långa förhandlingar (som viss orsak säkert kan tillskrivas att tolk behövdes)

Som det beskrivits: "Den sammanlagda bevisningen" som lades fram tog relativt kort tid att besluta häktning om.
Uttrycket lyder då att åklagaren som presenterat bevis har haft på fötterna = hållbart material.

Det bör dock understrykas att detta är en grov uppskattning av läget.
Senast redigerad av rotesau 2015-06-17 kl. 22:59.
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Mycket intressant. Går det att förtydliga något vad som menas med konstiga människor?

Kanske en ung kille på 4-hjuling som är och letar eft LH redan första kvällen? Första kvällen kan jag se polisen, pappan, pappans vänner som rimliga efterspanare av LH. Den unge PC borde inte varit där. Var det fler bybor som letade redan första kvällen?
2015-06-17, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det sa "Arne" redan i tisdags långt innan mamman intervjuades

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185594

Till TV4 så säger han att flera tog i den, http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/mark%C3%A4garen-ber%C3%A4ttar-var-med-och-hittade-handsken-3185133

"då tog först en av de anställda upp den, sen tog min samarbetspartner... och sen tog jag den."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in