Citat:
Ursprungligen postat av
quezen
Du missar min poäng - hon får gärna säga svennebanan, jag vet bara hur hon skulle reagera på ord som neger,kulturberikare mm därför jag poängterade det.
hon,du och andra får gärna säga vad ni vill- jag är absolut inte för någon språkpolis som cementerar ett jävla pk-språk för alla.
Sedan köper jag ej historien om hur människor flytt svält och krig men landar i Sverige, det är en jävla massa länder de "gick förbi". Nejdu. Det köper jag inte. Och vi svenskar som lever här, våra släktingar emigrerade inte under 1800-tals skördarna som ledde till svält, de stannade kvar och arbetade väldigt hårt.
Nu var det ju till att börja med inte ditt kränkta inlägg jag svarade på, ellerhur?
Folk tenderar nog att söka asyl på platser där de redan har bekanta, faktiskt. Sen är det väl så att även om det inte SKA vara så, så är det lättare att få asyl i vissa länder än i andra. Eftersom man är mer eller mindre fast i det land där man söker asyl för ett bra tag framöver så vill man nog vara säker på att hamna på ett vettigt ställe, Portugal och Grekland känns inte direkt som jättesmarta val med tanke på deras ekonomi. Danmark och Finland har (befogat) rykte om sig att vara förbannat rasistiska, så folk undviker att flytta dit, etc. Faktum kvarstår att folk inte får asyl om de inte har goda skäl, man får inte asyl för att man har en dålig lägenhet hemma liksom. Detsamma gäller f.ö kvotflyktingar.
Sen ska man komma ihåg att en stor del av invandringen är anhöriginvandring. Om en person har hört nånstans att Sverige är skitbra (av nån dum jävla anledning, personligen fattar jag inte hur nån frivilligt kan flytta till det här inavlade kallhålet), och så söker den personen asyl här, då är det även något lättare för den personens familj att få asyl i samma land. Eller menar du att om krig bryter ut här så är du okej med att du hamnar i Grekland och din potentiella partner i Australien medan dina barn hamnar i Danmark och Turkiet?