Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 17:28
Medlem
MissMeduzas avatar
Hittar inte länken angående att dom flyttat avspärrningarna till ladan mittemot caféet
Någon som har den?
2015-06-17, 17:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Stämmer men utredningen kan också ge för handen att de statistiska ramarna förändras. Säg att GW, som inte har insyn i utredningen, uttalar sig att det är osannolikt att x begått brottet eftersom x inte kände y. GW har visserligen rätt att det är ett statistiskt undantag att x mördat y. Men om utredningen visar på att x kände y förändras även den statistiska ram som GW utgått ifrån.

Desto mindre insyn GW har i en utredning desto större risk att han utgår ifrån felaktiga statistiska förutsättningar. Med det sagt har jag enorm respekt för GW och hans sannolikhetsbedömningar är inte på något sätt tagna ur luften. Men i ett fall som detta då det verkar som att inte ens GW fått någon vidare insyn i utredningen begränsas även hans förmåga att ge teorier på statistisk basis även som underlaget för de statistiskt baserade antagandena även det är begränsad.

Det finns fler variabler än relation, ålder till exempel. Som sagt, motivet till mordet kan var att dölja ett annat brott, statistiken talar för det om bröderna är skyldiga.
2015-06-17, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Vad vet vi om Lisa Holm egentligen. Var hon en mönsterstudent eller var hon på glid?

Hon beskrivs som skötsam och det vi tror är att hon var helt normal 17-årig tjej.
På grund av hennes ålder har de kanske inte riktat sig in på besatta pojkvänner eller kriminella kontakter.
Jag tror föräldrarna hade rätt bra koll på vilka var hennes vänner och så.
Polisen måste ha kollat med hennes närmaste vänner och jag tror att GW är lite fel ute med att leta någon brottsbelastad inom hennes bekantskapskrets. Det låter inte rimligt dock inte helt omöjligt.
Utan att skuldbelägga BO kan det vara möjligt ändå att hon hade någon äldre vän, typ 25-30 år, som kom förbi caféet den aktuella dagen, jag hoppas att polisen har kollat igenom vilka ringde eller SMSade henne under helgen.
Det märkliga är att det inte finns några vittnen om vad hon gjorde där vid mopen medan hon höll på att SMSa föräldrarna.
Många tror att hon hade hjälmen på men jag är övertygad om att hon höll den i handen när hon blev överfallen och hon var säkert distraherad med att kolla telefonen eller dylikt.
2015-06-17, 17:30
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Detta må låta galet men borde undersökas:
Det hänger på att Lisa Holm hittades utomhus.

Hur är det med det djurlivet i Blomberg?

Lisa har satt nycklarna i mopeden, är redo att åka men har tagit av sig handsken för att sms:a sin far. När hon är klar med det, får hon syn på något i en skogsdunge och hajar till.
En liten älgkalv har fastnat med klöven i ett snår och Lisa går dit för att hjälpa kalven loss. Eftersom hon har hjälmen på sig hör hon inte när mamman kommer stormande. Älgkon går till våldsam attack direkt, Lisa har ingen chans. Telefonen flyger all världens väg och även om hon försöker freda sig dör Lisa av älgattacken, antingen omgående eller, illa tilltygad, senare.
Efteråt har mindre djur som grävlingar och rävar upptäckt Lisas kvarlevor och rotat omkring, kanske slitit i henne och slumpmässigt förflyttat persedlar med munnen åt olika håll.
Vargar och björnar tror jag mindre på, möjligen vildsvin!

Anledningen till att jag över huvud taget kan tänka mig ett sådant scenario är, att jag träffat en snubbe vars syster dog en sådan död. Hennes man blev felaktigt anklagad och häktad, det löstes först när man började leta efter älgsaliv. Ja, ja.
2015-06-17, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Är det estniska personer inblandade nu igen? Det är ju inte första gången som folk kallar dessa litauer för ester. Herrejävlar vad folk kan lite om geografi och folkslag m.m. Estland gränsar inte ens till Litauen. Men bägge ligger i Baltikum förstås. Om du nu mot förmodan vet vad Baltikum är?

Nej, inga ester är inblandade i detta brott. Inte vad jag vet och inte vad polisen vet.

Felskrivning förstås av mej. Så kan det gå när man känner ett inre tvång att vara ironisk mot dom 1000-tals tidigare idiotspekulationerna.
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Detta må låta galet men borde undersökas:
Det hänger på att Lisa Holm hittades utomhus.

Hur är det med det djurlivet i Blomberg?

Lisa har satt nycklarna i mopeden, är redo att åka men har tagit av sig handsken för att sms:a sin far. När hon är klar med det, får hon syn på något i en skogsdunge och hajar till.
En liten älgkalv har fastnat med klöven i ett snår och Lisa går dit för att hjälpa kalven loss. Eftersom hon har hjälmen på sig hör hon inte när mamman kommer stormande. Älgkon går till våldsam attack direkt, Lisa har ingen chans. Telefonen flyger all världens väg och även om hon försöker freda sig dör Lisa av älgattacken, antingen omgående eller, illa tilltygad, senare.
Efteråt har mindre djur som grävlingar och rävar upptäckt Lisas kvarlevor och rotat omkring, kanske slitit i henne och slumpmässigt förflyttat persedlar med munnen åt olika håll.
Vargar och björnar tror jag mindre på, möjligen vildsvin!

Anledningen till att jag över huvud taget kan tänka mig ett sådant scenario är, att jag träffat en snubbe vars syster dog en sådan död. Hennes man blev felaktigt anklagad och häktad, det löstes först när man började leta efter älgsaliv. Ja, ja.

Ring mig när du dresserat en älg till att stuva in en flicka i en lite låda i en låst byggnad.
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Intressanta siffror men källa på dem tack!
Börja här http://www.amazon.com/Criminalistics-Introduction-Forensic-Science-11th/dp/0133458822/ref=sr_1_10?s=books&ie=UTF8&qid=1434554901&sr=1-10&keywords=forensics

eller https://www.adlibris.com/se/bok/grundlaggande-kriminalteknik-9789172235229
2015-06-17, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke H
Så utifrån din kunskap, hur säkert kan man bestämma tidpunkten för Lisas försvinnande?

Någon "kunskap" i ämnet har jag inte, men jag har ett intresse av vad som händer med saker, därför kan jag inte med säkerhet svara på din fråga men jag kan säga att själv kan jag i andra lägen säga nästan exakt på timmen hur länge en sak kan ha legat.

Det kan säkert du också, tex om din frys har stått öppen en stund och du har ett glasspaket där, visst kan du då på rätt säkra grunder känna om dörren stått öppen en timme eller tre?
Samma princip gäller med en död kropp, plus hundra variablar förstås. Vissa organ i en kropp bryts ned på ett visst sätt och anda organ på ett annat sätt, om man då lägger ihop dessa nedbrytningar så har vi nog idag en bra kunskapsbank på hur lång tid det har gått sedan döden inträffat.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det finns fler variabler än relation, ålder till exempel. Som sagt, motivet till mordet kan var att dölja ett annat brott, statistiken talar för det om bröderna är skyldiga.

Absolut, min poäng var bara att GW:s förmåga att göra korrekta statistiskt baserade antaganden begränsas av hans, i vart fall som det får förstås, bristande insyn i utredningen.
Medlem
Kan inte låta bli att garva åt beteendeprofessorerna här inne som kan få allt någon har sagt i en intervju att låta som om den döljer något. Hur skulle ni själva ha framstått?
Medlem
Citat:
Som sagt, gärningspersoner brukar begå ett litet misstag.

En förutsättning för planteringsteorin är att gärningspersonen hade vetskap om bröderna, var de bor, var de jobbar osv., samt att gärningspersonen har tillgång till utrymmen på fastigheten. Då är det mest logiska att någon annan som jobbar på säteriet kan komma i fråga.

Jag undrar fortfarande vilka de andra tre jobbarna är, de svenska.

Jag tror, en kille i Lisas ålder +, ensamboende i relativ närhet, säregen, möjligen med bokstavsdiagnos, anknytning till säteriet, vetskap om att Lisa jobbar på caféet.

Och nej, jag säger inte att jag tror att det handlar om en plantering, jag tänker öppet.

De andra tre har en egen firma som de driver (eller är anställda i en firma som anlitats av AJ för grävjobben i Ladan). En är familjefar och bor i samhället helt nära. De andra vet jag inget om. De ville inte gå dit och jobba när de fick höra allt som skrevs om dem. Att de skulle kunnat spana in henne etc. De har inte varit på plats och jobbat alls sen det hände.

Edit: ville inte gå dit o jobba för att riskera att få en kamera upptryckt i ansiktet med bild som sedan skulle spridas och stämpla dem som skyldiga för all framtid
Senast redigerad av Rohna 2015-06-17 kl. 17:49.
2015-06-17, 17:34
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Många i den här tråden har bestämt sig för att det här mordet är den återstående en procenten, ofattbart att man kan vara så motvalls. Blindstyren som hänvisar till statistik lite som det passar för stunden.

Jag tycker iofs att det är rätt blindstyreaktigt också att bortse från den statistik som säger att 85% av de som häktas på sannolika skäl misstänkta för ett brott också blir åtalade och dömda för det. Det talar för att en åklagare som yrkar på det nästan alltid är rätt ute.

Det mest blindstyreaktiga är dock att sitta och gissa på ett material som är så mycket mindre än polisens och på fullt allvar tro att det har det minsta värde. Åklagare och domstol anser uppenbarligen i nuläget att mycket mer talar för att de är skyldiga än att de inte är det. Det betyder att uppgifter finns som väger upp att de inte verkar matcha en typisk "gärningsmannaprofil". Det är först den som har dessa uppgifter som kan göra en rimlig värdering. Allt gissande här från folk som inte sitter på denna information är i princip att betrakta som trams.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in