Citat:
Ursprungligen postat av
Mickeavensis
http://www.expressen.se/gt/leif-gws-nya-teori-om-mordet-pa-lisa/
Ligger nära min egen teori om mordet, men jag går ett steg längre jag tror Litauerna var lämpliga offer för den verkliga banemannen att få skulden för mordet, men som GW riktigt påpekar utan läst några fakta är det svårt att vara säker..
Som jag skrev igår
"Om man som tankeexperiment UTGÅR ifrån att Litauerna är oskyldiga, så måste dom ju ur polisiär synvinkel hamnat mitt i smeten, en av dom hittade/tog i handsken, dom syns där andra spår hittas, dom bor/arbetar där hon försvann/hittades, för en verklig gärningsman vore det ju ett guldläge att placera ut nåt som skulle ställa Litauerna i väldigt dålig dager,
att det inte lyckats än fullständigt är ju bristen på en direkt koppling i bevis mellan Litauerna och offret. "
Som sagt, gärningspersoner brukar begå ett litet misstag.
En förutsättning för planteringsteorin är att gärningspersonen hade vetskap om bröderna, var de bor, var de jobbar osv., samt att gärningspersonen har tillgång till utrymmen på fastigheten. Då är det mest logiska att någon annan som jobbar på säteriet kan komma i fråga.
Jag undrar fortfarande vilka de andra tre jobbarna är, de svenska.
Jag tror, en kille i Lisas ålder +, ensamboende i relativ närhet, säregen, möjligen med bokstavsdiagnos, anknytning till säteriet, vetskap om att Lisa jobbar på caféet.
Och nej, jag säger
inte att jag tror att det handlar om en plantering, jag tänker öppet.