Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
Tror ni skatteverket kommer att utreda godsherren så att hans papper (anställningsförfarande sas) stämmer?

Risken är väl stor att han har anlitat dem svart. Ska man tipsa skatteverket att syna honom mån tro?
Tjänar bönder svarta pengar? Svarta pengar ut kräver svarta pengar in.
Troligare att de jobbar som egenföretagare med litauisk firma.
2015-06-17, 13:02
Bannlyst
Många som hakar upp sig på att bröderna ska ha varit trevliga och skötsamma eller att de båda är gifta och har barn. Skenet bedrar i många fall. Något som talar för att de skulle vara kapabla till LH:s försvinnande är att de skulle hem till Litauen igen, någon av bröderna permanent. De trodde väl att de kunde komma undan.
2015-06-17, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
Tror ni skatteverket kommer att utreda godsherren så att hans papper (anställningsförfarande sas) stämmer?

Risken är väl stor att han har anlitat dem svart. Ska man tipsa skatteverket att syna honom mån tro?

Normalt har uppdragstagaren en firma registrerad i hemlandet som är den fakturerande parten vilket innebär att svartarbete i Sverige omöjliggörs per definition, vad sedan uppdragstagaren redovisar i hemlandet ligger utanför Svensk jurisdiktion att agera på.
2015-06-17, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Hur vet du det. För att de inte gått ut med informationen till dig?
Sen är det inte säkert att obduktionen är klar. Det är en massa testsvar som skall fram innan ett slutligt obduktionsprotokoll skrivs på.
Det är helt självklart att obduktionen inte utförs av en amatör och tidpunkt för död kan sällan fastställas speciellt exakt.
Det är inte som på CSI där man på 5minuter ser att BO dog mellan kl 10:00 och 10:30.
Ofta kan det inte fastställas mer exakt än med flera timmars marginal.

Jo, efter så här många dagar brukar obducenten kunna säga i vart fall på ett ungefär när hon dog och betydligt snävare än det som sades i häktningsförhandlingen 7-12 juni. Även Leif GW tycker det är konstigt att man inte kunnat klara av att tidsbestämma när hon dog. Så allt pekar nog, tyvärr, på att obducenten har noll koll.

Leif GW Persson menar att Lisa Holms kropp borde vara obducerad vid det här laget, och att tidpunkten för hennes död då borde kunna fastställas närmare än till "någon gång mellan den 7-12 juni" vilket står i häktningsbesluten för de misstänkta.

http://www.expressen.se/gt/gw-persson-tveksam-till-aklagarens-bevis/
2015-06-17, 13:04
Medlem
Gällande Leif GW:s senaste utspel:

Problemet är bara att GW tillhör den falangen inom gärningsmannaprofilering som förlitar sig på och bygger sina antaganden på statistik från andra brott. Tyvärr är det inte så verkligheten ser ut och han har ofta haft fel, vilket också själv erkänt vid flera tillfällen. Statistik är inte något man får stirra sig blind på, man måste se till de faktiska omständigheterna. Det stämmer att de flesta mord begås av närstående men polisen kollar alltid sådana spår först före de fokuserar på andra. Och det finns alltid undantag från regeln.
Att man trots allt går in i ett sådant tidigt skede i utredningen och häktar ett antal personer är rätt ovanligt och sannolikt inget som görs utan anledning. Det är dock ingen garanti för att det skulle vara rätt personer men det är ändå anmärkningsvärt.

GW borde också veta mycket väl med sin erfarenhet, att det faktum att de är tidigare ostraffade inte har någon som helst betydelse. Mängder av grova bestialiska brott begås av tidigare ostraffade. Om han nu förlitar sig på statistik, så borde han i alla fall känna till detta.

Skulle polisen dock vara fel ute, så har man torskat rejält, för då har man förlorat mycket värdefull tid.
Senast redigerad av Glenn Lauritz A 2015-06-17 kl. 13:09.
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det beror helt enkelt på EKMR (Europeiska konventionen för mänskliga rättigheter) och att en person i vart fall ska få chans att göra sig hörd med jämna mellanrum, vilket han får chans att göra vid en omhäktning.

Men jag håller med om att det rent juridiskt endast är formalia eftersom det är ytterst sällan en omhäktningsförhandling slutar i att de misstänkta släpps.

EMK gäller i Norge också , men det står ingenting om två veckor, det står bara "snabbt som möjligt". och det är ju ingen skillnad på 4 veckor och 2 gånger 2 veckor (även om dessa nog blr sittande längre om inte jag sjäv skulle slumpa till och hitta mördaren tryckande bak et utedass i Husaby.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Jag arbetar med ett tiotal professorer inom olika grenar av rättsvetenskap och de alla har betydligt lägre förtroende för rättssystemet än man kanske tror. Rättssystemet från deras perspektiv är mer en teaterkuliss - ungefär som pengar - som bara håller ihop något så när så länge folk tror på det.
Lagarna utvecklas ständigt, men också möjligheterna att kringgå lagtexterna när det passar. Vi lever i ett samhälle där de övre skikten i samhället sällan får fängelsestraff för de brott de begår. Makt och rätt kommer alltid att gå hand i hand.
2015-06-17, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Lagarna utvecklas ständigt, men också möjligheterna att kringgå lagtexterna när det passar. Vi lever i ett samhälle där de övre skikten i samhället sällan får fängelsestraff för de brott de begår. Makt och rätt kommer alltid att gå hand i hand.

Lagen har alltid tjänat de mäktiga mycket bättre än de fattiga, så även idag. Jag garanterar att godsherren möter en helt sannan respekt en några romer i en domstol i väldigt många fall än idag. Och att nämndemännen som skulle behandla olika klasser så är omedevetna om att de gör det.
2015-06-17, 13:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
http://www.expressen.se/gt/leif-gws-nya-teori-om-mordet-pa-lisa/

Ligger nära min egen teori om mordet, men jag går ett steg längre jag tror Litauerna var lämpliga offer för den verkliga banemannen att få skulden för mordet, men som GW riktigt påpekar utan läst några fakta är det svårt att vara säker..

Som jag skrev igår
"Om man som tankeexperiment UTGÅR ifrån att Litauerna är oskyldiga, så måste dom ju ur polisiär synvinkel hamnat mitt i smeten, en av dom hittade/tog i handsken, dom syns där andra spår hittas, dom bor/arbetar där hon försvann/hittades, för en verklig gärningsman vore det ju ett guldläge att placera ut nåt som skulle ställa Litauerna i väldigt dålig dager, att det inte lyckats än fullständigt är ju bristen på en direkt koppling i bevis mellan Litauerna och offret. "

Som sagt, gärningspersoner brukar begå ett litet misstag.

En förutsättning för planteringsteorin är att gärningspersonen hade vetskap om bröderna, var de bor, var de jobbar osv., samt att gärningspersonen har tillgång till utrymmen på fastigheten. Då är det mest logiska att någon annan som jobbar på säteriet kan komma i fråga.

Jag undrar fortfarande vilka de andra tre jobbarna är, de svenska.

Jag tror, en kille i Lisas ålder +, ensamboende i relativ närhet, säregen, möjligen med bokstavsdiagnos, anknytning till säteriet, vetskap om att Lisa jobbar på caféet.

Och nej, jag säger inte att jag tror att det handlar om en plantering, jag tänker öppet.
2015-06-17, 13:08
Medlem
DoktorWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn Lauritz A
Gällande Leif GW:s senaste utspel:

Problemet är bara att GW tillhör den falangen inom gärningsmannaprofilering som förlitar sig på och bygger sina antaganden på statistik från andra brott. Tyvärr är det inte så verkligheten ser ut och han har ofta haft fel, vilket också själv erkänt vid flera tillfällen. Statistik är helt värdelöst, man måste se till de faktiska omständigheterna. Det stämmer att de flesta mord begås av närstående men polisen kollar alltid sådana spår först före de fokuserar på andra. Och det finns alltid undantag från regeln.

GW borde också veta mycket väl med sin erfarenhet, att det faktum att de är tidigare ostraffade inte har någon som helst betydelse. Mängder av grova bestialiska brott begås av tidigare ostraffade. Om han nu förlitar sig på statistik, så borde han i alla fall känna till detta.

Skulle polisen dock vara fel ute, så har man torskat rejält, för då har man förlorat mycket värdefull tid.

Instämmer. Om man läser om GW senaste uttalande känns det som han är helt ute och cyklar. Flera av oss här har följt fallet mer än vad han gjort, det märks tydligt.
2015-06-17, 13:09
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
I protokollen för männens häktning står "Det föreligger inget hinder mot häktningsförhandling", men i kvinnans "Det föreligger hinder mot häktningsförhandling". Vad betyder det? Är det skrivfel?

Det är ett skrivfel.

Hinder föreligger om t.ex. det skulle visa sig att de räknat fel på tiden och åklagarens häktningsframställan de facto hade inkommit försent, eller att den misstänkte inte hade sin advokat närvarande osv, det är endast en formaliaskrivelse som man tar med för att visa att man kunde påbörja förhandlingen. Skulle det förelegat hinder skulle förhandlingen ställts in.
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-06-17 kl. 13:11.
2015-06-17, 13:09
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
I protokollen för männens häktning står "Det föreligger inget hinder mot häktningsförhandling", men i kvinnans "Det föreligger hinder mot häktningsförhandling". Vad betyder det? Är det skrivfel?

Jag noterade också detta. Då detta är protokollen som uppförts efter varje förhandling kan det inte ha med tolk att göra (vilket man lätt kan misstänka som orsak)
Det som återstår är att tro att det helt enkelt bara fattas ett ord "inget" i hennes protokoll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in