Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det har nämnts en massa andra saker i tråden också, det mesta svammel. Jag utgår från att han är vanlig yrkesofficer tills vidare.

Det är nog du som svamlar! Det har framgått i medierna att han har ett speciellt uppdrag inom Försvarsmakten och han är alltså inte vanlig yrkesofficer.

Ett av de spår som polisen utreder under fredagen är Lisa Holms pappas militära uppdrag, skriver GP.se.

Pappan ingår i en grupp som är utbildad och utrustad för situationer som inte kan lösas av Försvarsmaktens ordinarie förband. I uppdraget ingår stationering på riskfyllda platser utomlands, med uppdrag som rör strid och underrättelse
.

http://www.expressen.se/gt/lisa-holm-17-efterlyst-av-interpol/
2015-06-17, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorcar
Har sökt i tråden, men inte kunnat hitta något om var Herr Godsherren Arne befunnit sig under den aktuella veckan. Det har talats om Stockholm, men när, eller hur länge, vilka dagar osv.
Det enda jag vet är att han befann sig i Stockholm när liket hittades. P4 ringde upp honom dagen efter har jag för mig men han ville inte ge någon kommentar.

Polisen lär ju ha kollat upp hans alibi och han är garanterad avfärdad för länge sedan.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
De kanske blev stressade när de såg att MP var ute och sökte precis där de visste att de dumpat något av Lisa och tänkte därför gömma saken eller ta med den så att inte MP skulle hitta den. Eller så försökte de be MP att inte söka där av någon anledning. Men innan de hunnit göra detta hade MP redan gjort fyndet och kontaktat polis varför de sticker därifrån.

En anna skum sak är att snuten tog dem bara några hundra meter från fyndet vilket tyder på att de stannat på platsen en stund efter att MP kontaktat snuten.

Men på bilden grips de nära hemmet?

Tycker också att det e mkt underligt det där händelseförloppet på fredagen innan Lisa påträffas...
Medlem
Heeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Lösa rykten angående styckningen. Det råder delade meningar om det.
Ganska säkra källor som jag hört det här med skåpet ifrån. Men att hon hittades väldigt dåligt skick är det väl inga tvivel om eftersom dom inte kunde fastställa att det var Lisa för ens dagen efter.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebh
Det enkla är ofta det rätta, jag håller med om att triangeln är klassisk,gärningsmän håller sig gärna i trakter de känner igen.
Polisen är på rätt spår till 99% enligt min åsikt, så det är bara att avvakta dna och andra bevis.
Finns ingen anledning att spekulera med den lilla info som kommit fram,men är lite nyfiken på de bevis som hittades bredvid fyndplatsen som direkt kunde knytas till Lisa. Sko eller hjälm??
borde ha varit något som polisen kände igen på tidigare beskrivning av klädsel osv.
Det kommer att bli en intressant fup.

Nu vet man inte vilket virke det är i dessa två män men när länsman kommer lägga fram tekniska bevis mot dem så tror jag att de ser spelet förlorat fast de kan ju givetvis neka till dödagar.

Sen när de är fler än en så brukar personerna måla in sig i hörn som de inte kommer ur, den andre säger bu och du säger bä, det stämmer inte utifrån teknisk bevisning typ. Även kvinnans utsagor kommer spela in i sammanhanget och ljuger hon så lär det komma fram.

Jag tror den tekniska bevisning kommer vara stark i detta fall, man har fröat bevis både här och där i panik.
2015-06-17, 16:33
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sen finns väl en viss tidsram där de måste bestämma sig. Tidspress och samtidigt tillräckligt med bevis som håller. Ja, det blir en balansgång.

Edit: Ser nu att detta med tidsramen diskuteras när jag postade.

I det här fallet så har polis och åklagare varit smarta....man har "köpt tid" genom att ta in gärningsmännen till förhör.
Man kan då hålla den som skall förhöras i 6 timmar och i särskilda fall i ytterligare 6 timmar. Det ger polisen 12 timmars arbete med de misstänkte innan man beslutar om ett gripande.
2015-06-17, 16:33
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Femton grader och 5,6 meter per sekund, ja det verkar helt osannolikt att någon vistas utomhus och dessutom tar sig en kopp kaffe.
Jag upplever det som att du lägger stor vikt vid att att de MGM ska ha druckit kaffe strax innan Lisas försvinnande.

Rätta mig om jag har fel, men är det inte något som mamman till de häktade ensam påstår? Om vi utgår ifrån att det är något som hon verkligen fått höra, nämligen att ett vittne ska ha sett de MGM dricka kaffe ungefär vid 18:15, är det med stor sannolikhet ändå en tredjehandskälla. Detta tror jag eftersom hon lär knappast ha pratat med vittnet personligen, vilket i sådana fall skulle göra henne till en andrahandskälla. Om man utgår ifrån att hon verkligen har fått höra det så är det i bästa fall en tredjehandskälla, vilket jag tycker man borde ta med en nypa salt. Att det kommer från mamman gagnar inte heller sanningshalten i påståendet.:.
2015-06-17, 16:34
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pushallin
Min polares polare säger att rykterna går att hon hittades i "flera" delar, de är runt min ålder(20) så antar de känner personer 17+ som kanske vet ännu mera(han bor självklart i området så han vet hur snacket går om han nu inte ljuger)..Men som sagt min polares polare kanske ljuger ingen aning.

Om dom inte ljuger så är det lite oklart varför 2 starka män väljer att ha henne kvar på platsen om dom styckat henne. Om man styckat så är det väl för lättare transport och inte bara för att lägga kvar på samma ställe.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Tror att många här hänger upp sig på vad MP gjorde för fynd vid sista fyndplatsen och försöker koppla det till att man fann BO. Snarare tror jag att avgörandet för att finna BO kom på polistationen när man tagit in MGM. EX bilder mobil eller annat som direkt pekade ut var BO låg annars hade man inte med den våldsamma kraft åkt ut till verkstaden och brytit sig in. Man väntade inte ens in nycklar. Man var säker på att hon var där.

Skulle de vara så urbota korkade att de fotade liket och sen sprang iväg från MP?
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varifrån kommer uppgiften om sonen? AJ har en son i Sverige, enligt folkbokföringen, och han är skriven i Stockholm.
Är det gamla uppgifter eller har sonen skyddad identitet?
Är han inte skriven utomlands alltså?
2015-06-17, 16:35
Medlem
http://www.expressen.se/gt/gw-persson-tveksam-till-aklagarens-bevis/

Enligt denna artikel med GW, säger han att det är advokaterna som har yppandeförbud, men i tråden skriver flera att alla har yppandeförbud.
Någon som kan reda ut vad som gäller?
2015-06-17, 16:35
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Därför att man raka staka åker till verkstaden och finner BO. Man hade svart på vitt var hon befann sig. And please obs det är min teori.
Nej, Missing People hittar en sko, varslar polisen, polisen kommer Missing people säger att litauerna uppförde sig märkligt vid kontakt, polisen för litauerna till förhör, därefter hittar man Lisa vid den upphittade skon.

Klockan 01.30 anhölls litauerna om ännu inte förhörts, då de måste ha ombud innan. De förhörs på lördag från 13-tiden

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in