Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 12:43
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Hur stor påverkan har media och allmänheten på rådmannens och åklagarens beslut att häkta MGM på sannolika skäl? Jag tror det finns en press utifrån, så det är nog svårt att vara helt objektiv.

Jag kan tänka mig att det finns vissa rådmän och vissa åklagare som, tyvärr, låter sig påverkas. Jag vill dock tro att en chefsåklagare och den rådman som nu tingsrätten hade förtroende för att ta sig an detta mål inte låter sig påverkas.
2015-06-17, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Vad spelar det för roll, det är väl tiden 18:23 fram till 18:30 som är intressant.
Det går alltså bara 7 minuter innan telefonen stängs av (krossas)

Just det! Alla är inte lika klartänkta...
Sannolikt PÅBÖRJAS brottet/brotten under dessa 7 minuter.
Kl 18.30 är det nog GM som stänger av, och sedan förstör Lisas mobil.
2015-06-17, 12:44
Bannlyst
Anhållande är i svensk rätt en form av tillfälligt frihetsberövande i avvaktan på häktning eller frisläppande. För att anhålla någon krävs att det finns skäl för häktning eller att den misstänkte är skäligen misstänkt för brottet och om det är av synnerlig vikt att personen tas i förvar i avvaktan på ytterligare utredning. Beslut om anhållande fattas av åklagare. Åklagaren ska göra häktningsframställan till tingsrätten senast kl 12 tredje dagen efter anhållningsbeslutet. I annat fall ska den anhållne släppas på fri fot.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anh%C3%A5llande
2015-06-17, 12:45
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
när kan den förväntas vara klar?
Den blir inte klar under kommande vecka, och då måste Irina få förlängd sin häktestid, eller släppas fri.

Den är heller inte klar innan 30 juni, så där måste de få häktestiden förlängd, eller frisläpp
2015-06-17, 12:46
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Anhållande är i svensk rätt en form av tillfälligt frihetsberövande i avvaktan på häktning eller frisläppande. För att anhålla någon krävs att det finns skäl för häktning eller att den misstänkte är skäligen misstänkt för brottet och om det är av synnerlig vikt att personen tas i förvar i avvaktan på ytterligare utredning. Beslut om anhållande fattas av åklagare. Åklagaren ska göra häktningsframställan till tingsrätten senast kl 12 tredje dagen efter anhållningsbeslutet. I annat fall ska den anhållne släppas på fri fot.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Anh%C3%A5llande

Exakt, och det är det som kan förklara varför en åklagare inte anhåller en misstänkt dag 1 eftersom då börjar klockan ticka inför en eventuell häktningsförhandling. Samtidigt vill man inte vänta för länge, i synnerhet inte i ett fall som detta (och detta är väl egentligen den enda omständigheten jag vet som talar för att utredningen gav fog för att hon bragts om livet vid ett tidigt stadium), då misstänkta ibland inte börjar prata förrän de är frihetsberövade.
2015-06-17, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Du har rätt till din åsikt, och jag vet att det har förekommit fall som gör att en sådan åsikt är befogad.
Såsom fallet i samma område som aldrig utreddes seriöst. Där en man kolliderade med ett träd och dog.
Och där andra förmodligen kunde ha lagförts för vållande till annans död.
Misstro var ordet.
2015-06-17, 12:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är en balansgång för åklagaren när han ska anhålla någon eftersom han inte vill riskera domstolen ogillar häktningsyrkandet, samtidigt vill åklagaren inte vänta alltför länge med ett anhållande eftersom det ibland är först då (frihetsberövande kan göra mycket för en persons vilja att prata) som man får ut vettig information från den misstänkte.

Sen finns väl en viss tidsram där de måste bestämma sig. Tidspress och samtidigt tillräckligt med bevis som håller. Ja, det blir en balansgång.

Edit: Ser nu att detta med tidsramen diskuteras när jag postade.
2015-06-17, 12:48
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
GWs teori är alltså att GM är i LH:s ålder. Tror jag inte ett ögonblick på. Litauerna är de skyldiga.

GW avfärdar litauerna eftersom det avviker från statistiken. Men någon gång gör det ju det.

Ja men oftast inte. Lite som att spela poker. Man går all in med många outs men inte när man endast kan vinna på färgstege.

Kan du länka GWs teori?

Själv tycker jag att denna pi*rs Cl*ment är mer intressant. Det stämmer bättre in. Han åker 4-hjuling och kan transporera ett offer på den. Utan att tänka sig för så ramlar en massa prylar ut från offrets kläder och sprids över åkern som han åker på. I panik senare på kvällen så försöker han hitta prylarna som tillhör LH och åker ner igen och ger svepskälet att han letar efter LH. Ett bra alibi om han även hittat saker som tillhör LH ifall polisen hade visiterat PC. Han är i samma ålder eller iaf nära och kan vara den som uppehållt LH tills hon bestämde sig för att åka och skicka sms till sin pappa. Kanske blev PC dissad och kunde inte hantera det.
2015-06-17, 12:50
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sen finns väl en viss tidsram där de måste bestämma sig. Tidspress och samtidigt tillräckligt med bevis som håller. Ja, det blir en balansgång.

Exakt, om utredningen gav fog för uppfattningen att Lisa var vid liv och det fanns viss misstanke mot bröderna då hade åklagaren nog anhållit och fått ut all information han kunde även om det riskerade ett ogillande vid en häktningsförhandling. Eftersom Lisas liv i ett sådant fall kunde gå förlorat om någon inte pratade.
2015-06-17, 12:50
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Exakt, och det är det som kan förklara varför en åklagare inte anhåller en misstänkt dag 1 eftersom då börjar klockan ticka inför en eventuell häktningsförhandling. Samtidigt vill man inte vänta för länge, i synnerhet inte i ett fall som detta (och detta är väl egentligen den enda omständigheten jag vet som talar för att utredningen gav fog för att hon bragts om livet vid ett tidigt stadium), då misstänkta ibland inte börjar prata förrän de är frihetsberövade.

De blir ju inte klara inom 2 veckor ändå, varför inte gära som i Norge, att domstolen ger 4 veckor häktestid i mordfall om åklagaren har en någonlunda bra underbyggd hypotes. Samt att man i massmord kan ge inntill 8 veckor.
2015-06-17, 12:51
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
http://www.expressen.se/gt/leif-gws-nya-teori-om-mordet-pa-lisa/

Ligger nära min egen teori om mordet, men jag går ett steg längre jag tror Litauerna var lämpliga offer för den verkliga banemannen att få skulden för mordet, men som GW riktigt påpekar utan läst några fakta är det svårt att vara säker..

Som jag skrev igår
"Om man som tankeexperiment UTGÅR ifrån att Litauerna är oskyldiga, så måste dom ju ur polisiär synvinkel hamnat mitt i smeten, en av dom hittade/tog i handsken, dom syns där andra spår hittas, dom bor/arbetar där hon försvann/hittades, för en verklig gärningsman vore det ju ett guldläge att placera ut nåt som skulle ställa Litauerna i väldigt dålig dager, att det inte lyckats än fullständigt är ju bristen på en direkt koppling i bevis mellan Litauerna och offret. "
En sak som GW tar upp som jag med ganska god säkerhet kan avfärda är att polisen först på fredag ska ha lagt ögonen på de MGM. Det är fel. De ska ha varit intressanta tidigare under veckan. Däremot hade polisen förmodligen inte mycket att gå ut efter för att göra ett omhändertagande som åtföljs av en lyckad häktning. Polisen har snarare fått ihop en indiciekedja, som GW påpekade tidigare, som pekar mot de MGM.

GW säger att det inte går ihop med statistiken, men någon gång måste det väl avvika sig från statistiken?
2015-06-17, 12:51
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Ja men oftast inte. Lite som att spela poker. Man går all in med många outs men inte när man endast kan vinna på färgstege.

Kan du länka GWs teori?

Själv tycker jag att denna pi*rs Cl*ment är mer intressant. Det stämmer bättre in. Han åker 4-hjuling och kan transporera ett offer på den. Utan att tänka sig för så ramlar en massa prylar ut från offrets kläder och sprids över åkern som han åker på. I panik senare på kvällen så försöker han hitta prylarna som tillhör LH och åker ner igen och ger svepskälet att han letar efter LH. Ett bra alibi om han även hittat saker som tillhör LH ifall polisen hade visiterat PC. Han är i samma ålder eller iaf nära och kan vara den som uppehållt LH tills hon bestämde sig för att åka och skicka sms till sin pappa. Kanske blev PC dissad och kunde inte hantera det.

http://www.expressen.se/gt/leif-gws-nya-teori-om-mordet-pa-lisa/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in