Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-17, 11:21
  #27889
Medlem
Lisa.Holms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag skulle säga att gästarbetare ofta hugger vilt i den hand som föder dem. De häktade verkar vara av den skötsamma sorten givet att de återkommit år efter år.
Annars är det så i småbyar att det ofta är när gästarbetarna skall avsluta arbetet och åka hem som man får hålla i gräsklippare, cyklar, låsa bilar och regla dörrar fast man är hemma.

Jag tror att det kan ligga något i vad du säger. Dom har kommit år efter år, verkar skötsamma och till slut händer detta. Om vi nu antar att dom är skyldiga, så kan det vara en sista sak innan dom lämnar landet.
2015-06-17, 11:23
  #27890
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrubber
Då tråden växer explosionsartat så är det svårt att hänga med, således får ni ursäkta om denna fråga har ställts förut. Men var ifrån kommer uppgifterna att flickans pappa är inblandad i SOG. OM nu så är fallet borde rimligtvis Säpo vara inblandade tämligen rejält.

I min värld är det ett oerhört sammanträffande om den mördade flickans pappan innehar en ledande befattning i en av nationens hemligaste enheter....

Citat:
Ursprungligen postat av fresk66
Exakt. Jag måhända vara helt ute och cykla nu, men jag tycker också det är ett märkligt sammanträffande. Sen får jag den känslan av att det här inte är någon impulsgrej, utan att det är en eller några personer som verkligen vet vad de ska göra för att på ett grymt sätt ta livet av en person, i detta fall Lisa, där tycker jag att litauerna faller bort.

Jag håller med er båda. Det är ett synnerligen märkligt sammanträffande. Första gången hon tar mopeden. Pappans eventuella yrke. Spänningar i Sverige och spänningar i vårt närområde.

Om pappans yrke stämmer så ligger det i partitet med översten på KSI "självmord" och livvakten på Sagerska "självmord".


Citat:
Ursprungligen postat av Clida
Det enda vi kan göra nu är att spekulera tills det släpps ny information och spekulera vidare med det?

Jag undrar hurdan hennes familj är och att dom är starka nog för att inte starta ett sånt jippo som Englas mor gjorde. Hade förståelse för henne i början men tillslut ser det tyvärr ut som att hon gillar sina 15 min i rampljuset. Gör inte ni samma sak! Förstår mig inte på folk som talar ut i morgonsoffan, nyhetsmorgon och alla tidningar och radiokanaler när dess barn dött och uppmärksammats.

Alla hanterar sorg olika. Lätt att sitta och döma när man inte själv är drabbad. Jag tror nog att om pappan är militär av den mer avancerade sorten så har han "kontroll" på situationen även om det är hans dotter.


Citat:
Ursprungligen postat av Balkan-King
Gæstarbejderne bor usselt, får dårlig timeløn, ingen karrieremuligheder, alt sammen som øger deres misto mod "hand som föder en". I Danmark har vi haft flere sager med Østfolk som begik mord (kvælning) for bagatelpenge, typisk 500-1000 kr.

Vad jag förstår så tjänade de här killarna 20 000,-/månad. En enorm lön med litauiska mått mätt.
2015-06-17, 11:28
  #27891
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag håller med er båda. Det är ett synnerligen märkligt sammanträffande. Första gången hon tar mopeden. Pappans eventuella yrke. Spänningar i Sverige och spänningar i vårt närområde.

Om pappans yrke stämmer så ligger det i partitet med översten på KSI "självmord" och livvakten på Sagerska "självmord".




Alla hanterar sorg olika. Lätt att sitta och döma när man inte själv är drabbad. Jag tror nog att om pappan är militär av den mer avancerade sorten så har han "kontroll" på situationen även om det är hans dotter.




Vad jag förstår så tjänade de här killarna 20 000,-/månad. En enorm lön med litauiska mått mätt.

Exakt. De skulle inte vilja göra det.
2015-06-17, 11:28
  #27892
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Vad jag förstår så tjänade de här killarna 20 000,-/månad. En enorm lön med litauiska mått mätt.

Ja och bostaden verkar det ju heller inget fel på.
2015-06-17, 11:31
  #27893
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Ok. Får hoppas att polisen gjort sitt jobb och grävt vidare om Clem*nt *=e. Att C är ute och åker runt med sin 4-hjuling redan första kvällen är ganska skumt. Kan ju vara så att C kanske körde på LH med 4-hjulingen. Antar också då att han är från området och då känner han till dessa balter som nu är anklagade. Hur gammal är C? någon som kan länka till C:s facebook?

Är det denne C? 25 år
https://www.fac*book.com/cl*m*nt.ngoy
Han bor centralt i Skövde, ca 1 mil från LH's hem.
2015-06-17, 11:32
  #27894
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Vem kan gagnas av att vi får reda på detaljer om utredningen? En gärningsman som har en skarp försvarare.

Att vi inte får veta något ska vi vara tacksamma för....

Men inte en oskyldig? Känns som en del redan bestämt sig beträffande deras skuld. Det är nog högst beroende av att åklagaren fullständigt bestämmer vilket perspektiv och narrativ allmänheten får tillgång till just nu.
__________________
Senast redigerad av adminulator 2015-06-17 kl. 11:34.
2015-06-17, 11:32
  #27895
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spec120
Är det denne C? 25 år
https://www.fac*book.com/cl*m*nt.ngoy
Han bor centralt i Skövde, ca 1 mil från LH's hem.

Vem är det?
2015-06-17, 11:34
  #27896
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa.Holm
Jag tror att det kan ligga något i vad du säger. Dom har kommit år efter år, verkar skötsamma och till slut händer detta. Om vi nu antar att dom är skyldiga, så kan det vara en sista sak innan dom lämnar landet.

Amen snälla, det är skillnad på att göra ett inbrott och mörda någon.
2015-06-17, 11:36
  #27897
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan12
Alltså, rimligen:

Bröderna jobbade mitt emot caféet. Ingen hade bättre koll på kundtillströmning än de. Låt säga att cafét hade många besökare den här junihelgen. Är det HELT orimligt att de funderar på ett snabbt inbrott när personalen åkt hem? Enligt litauisk media har någon av bröderna t.om. kriminell bakgrund. Ingen av cafépersonalen brukade lämna cafét med moped. När sista bilen kör iväg sätter inbrottet igång. Verktyg för inbrottet har byggbröderna gott om, förstås. Lisa är kvar eftersom det är första kvällen då hon ska ta sig hem med moped. Hon kommer på bröderna på bar gärning. Någon flippar och attackerar henne. Kanske med hammare. Kanske är han också alkoholpåverkad. Kanske är det bara ren ADHD. (Konstigare saker har hänt i stundens hetta). Men det är förmodligen också första gången någon av dem har ihjäl en annan människa. Panik uppstår. De lägger Lisa i byggbilen. Missar uppenbarligen moppen i stundens hetta. Förmodligen är brodern som INTE attackerade förbannad och panikslagen. De tjafsar, är allt annat än lugna. Att kasta Lisas tillhörigheter omkring sig på väg hem till huset är irrationellt, men helt naturligt i den här stunden, speciellt om alkohol är inblandat. De räknar förmodligen inte med att MPS ska samla så många som de gör. Att några dagar senare gå ut på åkern och leta efter föremålen man i panik kastat ut vore misstänksamt. Om de flyr huset blir de efterlysta direkt. De sitter stilla och hoppas att skiten ska blåsa över. Hjälmen dumpas borta vid kyrkan för att vilseleda. (Kanske hade Lisa fortfarande den trasiga hjälmen på huvudet när hon dog och därmed följde den med kroppen). Men MPS söker vidare och poliserna blir allt fler. Bröderna grips. Fail.

Det finns ju en dörr på baksidan så det är fullt möjligt att Lisa satt och höll på med telefonen vid bordet där bak när mitt i allt Litauerna kommer och börjar gå upp för trappan med en kofot eller dylikt. Både Lisa och Litauerna hade fått panik.

Tyvärr är det fortfarande sexuellt motiv som är det mest sannolika. Om man vill följa statistik, så säger t.o.m statistik-nissen GW det samma.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
offtopic-frågan är ju lite "rolig": Mordet på Olof Palme-tråden har 6 milj visningar och det är den största jag har kunnat hitta. Finns en del med 2-4 milj. Denna tråden har alltså 20 milj visningar!

Tråden om mordet på Vatchareeya har 16 miljoner visningar.
2015-06-17, 11:37
  #27898
Medlem
Lisa.Holms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Amen snälla, det är skillnad på att göra ett inbrott och mörda någon.

Planen kan ju ha varit att våldta henne, sen insåg dom att hon skulle känna igen dom och då var mord enda lösningen eller rättare sagt dråp.
2015-06-17, 11:37
  #27899
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Det tar tid och kostar pengar att pejla och begära ut data från mobiltelefonoperatörerna.
De kan även vägra att lämna ut det.

I fallet med Vachareya Bangsuan i Boden som mördades och styckades finns väldigt mycket information gällande detta.
Bl.a. kan man på smartphones i många fall återställa raderade sms etc.
Nej det tar inte särskilt lång tid och kostar inte mycket på ett så glest befolkat område och avsaknad av vägar med stor trafik.
2015-06-17, 11:37
  #27900
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spec120
Är det denne C? 25 år
https://www.fac*book.com/cl*m*nt.ngoy
Han bor centralt i Skövde, ca 1 mil från LH's hem.

Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Vem är det?

Nej det var denna https://m.facebook.com/pi*rs.clem*nt...Fpiers.clement

*=e

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback