2015-06-17, 13:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Fast ett av fynden ska ju ha gjorts i en kyrka 2 km från cafét, ett annat fynd ska ha gjorts i Blomberg hamn som också ligger längre bort från cafét.

Visst är det märkligt med utplacerade fynd. Låter som att de två MGM ska ha varit påverkade av något och i kombination av panik agerar man inte rationellt.

Finns det trovärdiga källor som bekräftar att det har gjorts fynd kopplade till Lisa på de platser som du nämner?

Hjälm vid kyrka?

Hamnen?

Ring och klockspänne vid kyrka?
2015-06-17, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorWatson
Med tanke på mitt yrke vet jag också hur långt tid det bör ta och detta är inom ramen för det normala. Om GW hade haft kontakter att få info om hade han inte skrivit "– Om jag hade tillgång till det material som polisen har, så skulle naturligtvis kunna dra en förskräcklig massa fler slutsatser. Inte minst sannolikheten för att de ligger rätt med bröderna, säger han."

Så skratta på du, men det är tydligt för oss som följt allt från dag ett att han inte har läst allt som framkommit och som allmänheten också kunnat läsa.

Ja, vi får väl se vem som skrattar sist. Du får ju hålla fast vid att det är dessa bröder så får jag tro något annat. Framtiden får utvisa om vi har ett nytt Quick-fall med tillhörande justitiemord eller inte. Vad gäller att fastställa tidpunkten för döden så har det i andra fall gått betydligt snabbare än i detta fall. Och jag litar mer på vad Leif GW säger än random anonyma personer på Flashback.
Medlem
Sanctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns det trovärdiga källor som bekräftar att det har gjorts fynd kopplade till Lisa på de platser som du nämner?

Hjälm vid kyrka?

Hamnen?

Ring och klockspänne vid kyrka?

Svar: nej.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Om de under tre års tid varit skötsamma och uppskattade, varför skulle de en eftermiddag/kväll ta droger (de verkar inte ha någon historik med droger inblandade) eller supa till för att sen mörda?

Tyvärr men det är ett långskott. De flesta här inne kan nog supa sig redigt fulla och bli upprörda på fyllan men man mördar knappast någon, särskilt inte en tjej som är minst 10-12 år yngre än sig själv, eller?.
Knaprar man piller och dricker vodka i samband med en våldtäkt så kanske du får för dig att både mörda och stycka kroppen efteråt för att röja bevis, långskott!

Det är ju inte första gången någon röjer undan en kropp efter en våldtäkt. Blev hon våldtagen? Dödad under akten eller efteråt?

Valde GM brunögat?
2015-06-17, 13:50
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Graverande eller oroande är, att åklagaren inte tror att åtal kan komma att väckas inom två veckor. Så sa han i Aftonbladet varje fall.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSkalle
OM nu Litaurnna är skyldiga så borde man ha forensiska bevis som fäller dem, case closed.
Tror i så fall på den yngre brodern som ensam gärningsman som efter brottet fått hjälp av sin bror.
Om de däremot skulle visa sig vara odkyldiga är denna Clement på fyrhjulingen en tänkbar kandidat, snygg kille söker upp snygg tjej, händer varje dag...

En kille i ett förhållande, glad för att köra fyrhjuling och fick en anledning att susa runt på den, inget konstigt i sig.

Studerar maskinteknik, jobbar inom lantbruket på en bärodling. Har han anknytning till säteriet kan han vara intressant, annars inte.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSkalle
OM nu Litaurnna är skyldiga så borde man ha forensiska bevis som fäller dem, case closed.
Tror i så fall på den yngre brodern som ensam gärningsman som efter brottet fått hjälp av sin bror.
Om de däremot skulle visa sig vara odkyldiga är denna Clement på fyrhjulingen en tänkbar kandidat, snygg kille söker upp snygg tjej, händer varje dag...
Kollade hans FB innan idag. Han blev tillsammans med en annan pingla ett tag innan Lisa mördades, ser lycklig ut. Kan nog vara så att han hjälpt till att söka eftersom han har ett kraftigt motorfordon.
2015-06-17, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Om de under tre års tid varit skötsamma och uppskattade, varför skulle de en eftermiddag/kväll ta droger (de verkar inte ha någon historik med droger inblandade) eller supa till för att sen mörda?

Tyvärr men det är ett långskott. De flesta här inne kan nog supa sig redigt fulla och bli upprörda på fyllan men man mördar knappast någon, särskilt inte en tjej som är minst 10-12 år yngre än sig själv, eller?.

Tala för dig själv. Jag vet en handfull personer som blir riktigt obehagliga under alkoholrus/drogrus. Dessa är också kapabla till det mesta.

Kombinerar du stora mängder alkohol/droger med psykiskt ohälsa såsom bipolär, ADHD, schizofreni/psykossjukdoma etc så kan det slå snett. Säger inte ALLA individer med dessa åkommor som dricker är våldsamma galningar, men det finns en förhöjd risk för våldsbrott. Finns mycket fakta om detta ifall man googlar.
2015-06-17, 13:51
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Dagens artikel i Nya Lidköpingstidningen har nämnts förut i tråden, men texten är värd att beakta som ett möjligt uppslag till vad som kan ha hänt. Notera att BO har befunnit sig bakom caféet och därmed kan ha stött på något hon inte skulle se eller mött någon annan som rundade hörnet vid helt fel tidpunkt. Inbrott dagtid är ovanligt, men förekommer enligt artikeln. Notera även att caféets ägare säger att det känns som om någon känner till caféet innan inbrottet:

Citat:
— Det är inbrott här i bygden hela tiden. Det var inte längesedan kaféet hade inbrott, berättar Johnny, en av grannarna i området.

Hans iakttagelser är riktiga. Det har varit en del stöldkriminalitet i Blomberg med omnejd de senaste åren. Bilden som utmålas i riksmedia om att det är en bygd i sällsam idyll är därmed en smula överdriven.

Under december 2014 polisanmäldes två händelser i kaféet. I ett fall stals husgeråd och kaffe. En dag senare försökte någon begå inbrott men misslyckades.
Jag fick känslan av att tjuvarna kunde mitt ställe. De stal konstigt nog mina fina blå koppar men inte vår växelkassa på cirka tusen kronor, säger kaféägaren Lena Svedung.

En villaägare som bor i anslutning till kaféet har dessutom utsatts för grov stöld under en sen eftermiddag samma månad.

Även Blombergs säteris ägare Arne Jönsson, är drabbad av inbrott och stölder. Den stora byggnaden mitt emot Café på klostret, där en mc-handske efter Lisa Holm hittades, har haft besök flera gånger av tjuvar.

Byggnaden som är en tom ladugård och en blivande spannmålstork, utsattes för stöld så sent som den 7-8 maj i år. Då försvann en stor byggnadsställning samt diesel.

Exakt samma sak hände för ett år sedan i augusti då även verktyg stals.

Granskar man de inbrottsanmälningar som skett i ett närområde runt kaféet blir bilden av stölddrabbade verksamheter tydlig. Kinnekullegården, med restaurang och kafé, som ligger åtta kilometer från kaféet, har haft hela nio inbrott bara under det senaste året.
— Det måste bli ett slut på det här, säger Emil Eriksson, som driver restaurangen och som hoppas innerligt att verksamheten ska förskonas från inbrott i sommar.
http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4077965-flera-inbrott-pa-kinnekulle
Senast redigerad av ReimerDenYngre 2015-06-17 kl. 13:58. Anledning: Glömde länk till källan
2015-06-17, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Pi*rs Clem*nt. e=*

Om du söker på honom i tråden så hittar du honom. Han har kommit i skymmundan. Trots att han glider runt i området på kvällen med sin 4-hjuling och letar efter LH. Ung kille som bor i området med motorintresse.

Facebook: https://m.facebook.com/pi*rs.cl*ment?refsrc=https%3A%2F%2Fsv-se.facebook.com%2Fpiers.clement

Han hjälpte polisen med letandet, precis som , många andra som oroades över försvinnandet. En ordentlig och
skötsam kille.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Graverande eller oroande är, att åklagaren inte tror att åtal kan komma att väckas inom två veckor. Så sa han i Aftonbladet varje fall.
På vilket sätt är det oroande? I jämförelse med andra mordutredningar där misstänkta nekar gissar jag att åtal kommer framåt jul.
Medlem
men en fundering jag har som jag tycker är märklig.

varför kan de inte redogöra för vad de gjorde?

om jag ber dig, flashbackare, att redogöra för vad du gjorde i igår eller i måndags (tex) mellan kl 18-20, visst hade du då kunnat berätta för mig dina förehavanden...

ok, de kanske gjorde nåt skumt, olagligt, men som absolut inte hade med lisas död att göra.

då berättar man väl vad man hållt på med även om det är olagligt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in