Dagens artikel i Nya Lidköpingstidningen har nämnts förut i tråden, men texten är värd att beakta som ett möjligt uppslag till vad som kan ha hänt. Notera att BO har befunnit sig bakom caféet och därmed kan ha stött på något hon inte skulle se eller mött någon annan som rundade hörnet vid helt fel tidpunkt. Inbrott dagtid är ovanligt, men förekommer enligt artikeln. Notera även att caféets ägare säger att det känns som om någon känner till caféet innan inbrottet:
Citat:
— Det är inbrott här i bygden hela tiden. Det var inte längesedan kaféet hade inbrott, berättar Johnny, en av grannarna i området.
Hans iakttagelser är riktiga. Det har varit en del stöldkriminalitet i Blomberg med omnejd de senaste åren. Bilden som utmålas i riksmedia om att det är en bygd i sällsam idyll är därmed en smula överdriven.
Under december 2014 polisanmäldes två händelser i kaféet. I ett fall stals husgeråd och kaffe. En dag senare försökte någon begå inbrott men misslyckades.
— Jag fick känslan av att tjuvarna kunde mitt ställe. De stal konstigt nog mina fina blå koppar men inte vår växelkassa på cirka tusen kronor, säger kaféägaren Lena Svedung.
En villaägare som bor i anslutning till kaféet har dessutom utsatts för grov stöld under en sen eftermiddag samma månad.
Även Blombergs säteris ägare Arne Jönsson, är drabbad av inbrott och stölder. Den stora byggnaden mitt emot Café på klostret, där en mc-handske efter Lisa Holm hittades, har haft besök flera gånger av tjuvar.
Byggnaden som är en tom ladugård och en blivande spannmålstork, utsattes för stöld så sent som den 7-8 maj i år. Då försvann en stor byggnadsställning samt diesel.
Exakt samma sak hände för ett år sedan i augusti då även verktyg stals.
Granskar man de inbrottsanmälningar som skett i ett närområde runt kaféet blir bilden av stölddrabbade verksamheter tydlig. Kinnekullegården, med restaurang och kafé, som ligger åtta kilometer från kaféet, har haft hela nio inbrott bara under det senaste året.
— Det måste bli ett slut på det här, säger Emil Eriksson, som driver restaurangen och som hoppas innerligt att verksamheten ska förskonas från inbrott i sommar.
http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4077965-flera-inbrott-pa-kinnekulle