2015-06-01, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Tre mil om dagen är för mycket. Det går, men kommer inte bli någon trevlig upplevelse.
Andrew Skurka går 4 mil om dagen, 6 månader i sträck... Han är å andra sidan professionell vandrare för National Geographic. Men är man vältränad är det nog inga problem. Man får tänka lite mer på ultralätt packning bara om man går så långa sträckor varje dag.
Citera
2015-06-01, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deslan
Andrew Skurka går 4 mil om dagen, 6 månader i sträck... Han är å andra sidan professionell vandrare för National Geographic. Men är man vältränad är det nog inga problem. Man får tänka lite mer på ultralätt packning bara om man går så långa sträckor varje dag.

Självklart kan man gå tre fyra mil om dagen. Med bra skodon och lätt packning och en vältränad kropp. För en nybörjare är det inte bra. Ja, det går, med vilja, men det finns ingen anledning. Då blir det mer som en marsch som måste avklaras och ingen direkt trevligt naturupplevelse. Men om man gillar tuffa utmaningar så är det nog bra.
Citera
2015-06-01, 20:12
Medlem
Kanske tog i lite för mycket, få se hur lång första vandringen blir, har en annan plan att knata iväg hemifrån å gå så länge det är kul, sen slå läger på bra plats och sen gå hem. då ger man sig inte iväg på något som man blir tvungen att genomlida liksom...

har lite kvar innan jag kan ge mig iväg, har inte råd att köpa allt direkt så får se när jag kommer iväg
Citera
2015-06-01, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dveg
Kanske tog i lite för mycket, få se hur lång första vandringen blir, har en annan plan att knata iväg hemifrån å gå så länge det är kul, sen slå läger på bra plats och sen gå hem. då ger man sig inte iväg på något som man blir tvungen att genomlida liksom...

Exakt så tycker jag att alla ska göra första gångerna!!
Citera
2015-06-02, 01:37
Medlem
hogerspokets avatar
Ett litet tips, så här i sommartider, är att ha med ett rör vätskeersättning (e.g. Resorb).

Lätt att skruva till det med saltbalansen när man knatar i solen.
Citera
2015-06-03, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Ett litet tips, så här i sommartider, är att ha med ett rör vätskeersättning (e.g. Resorb).

Lätt att skruva till det med saltbalansen när man knatar i solen.

Eller så dricker man bara vatten och äter ordentliga måltider som innehåller salt?
Citera
2015-06-03, 10:48
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Eller så dricker man bara vatten och äter ordentliga måltider som innehåller salt?

Ja, jo. Det är ju en lösning.

Min poäng var att när man är ute och anstränger sig är det lätt att skruva till saltbalansen - och att jag personligen tycker det är enklare att trycka ett par resorb när jag svettas mycket än att fippla med 'ordentliga måltider' i fält.

Det är dock ingen slump att rökt fläsk är standardskaffning - det innehåller nog mer kalorier och salt per gram än någon annan föda känd för mänskligheten. Saltfläsk undantaget - men det är fan oätligt...

När riktig vätske-/saltbrist (och då menar jag inte bara NaCl) infinner sig är det smidigt att ha resorb med sig. Inte som att det tar särskilt mycket plats i packningen.
Citera
2015-06-16, 10:56
Medlem
På tal om vatten, hur mycket bär ni med er? hur fyller ni upp era flaskor under vägen?
Citera
2015-06-16, 23:35
Medlem
1000001s avatar
Citat:
På tal om vatten, hur mycket bär ni med er? hur fyller ni upp era flaskor under vägen?
Jag tar med mig minst tre-fyra liter vatten som jag sedan fyller upp på vägen i rinnande bäckar.
Finner jag inget vatten på vägen så kokar jag upp vatten och fyller flaskorna när jag har slagit upp läger och stormköket är igång.
Alternativt att jag fyller på direkt från sjön om det ser bra ut och smakar bra.

Kan någon tipsa om bra mat att ta med sig? Jag brukar ha med mig ett par påsar frystorkad mat, men det blir dyrt i längden.
Citera
2015-06-17, 09:12
Medlem
Ålens avatar
Jag bär med mig en flaska vatten som rymmer en liter. Har hittills vandrat där det finns gott om stora sjöar. Jag dricker oftast sjövattnet direkt utan koka eller annat. Kokar vattnet om kag tar det ur en mindre tjärn.
Citera
2015-06-17, 09:38
Medlem
tre fyra liter låter mycket, men går man långt och det är varmt så är det klart, då behövs det ju säkert mer än så.. räcker det med att koka vatten för att få det tjänligt? eller räcker det tillochmed att ta rinnande vatten ur en bäck?

i matväg är jag vegan, så jag kommer jag köra frukost på havregryn och nötter (gröt), snabbkaffe och mellanmål blir hemmagjorda energibars/flapjacks eller liknande. lunch kanske göra paket med linser och bovete/bulgur och kanske lite ärtor/majs för att få det lite roligare. Kvällsmat kan man köra torkade sojagrytbitar och även där kanske bulgur/bovete eller nudlar. vill man lyxa till det gör man goda wraps på hemmaplan och har till åtminstone första dagen fast då fuskar man ju lite kan jag tycka.
Citera
2015-06-17, 11:40
Medlem
Ålens avatar
Citat:
tre fyra liter låter mycket, men går man långt och det är varmt så är det klart, då behövs det ju säkert mer än så.. räcker det med att koka vatten för att få det tjänligt? eller räcker det tillochmed att ta rinnande vatten ur en bäck?

i matväg är jag vegan, så jag kommer jag köra frukost på havregryn och nötter (gröt), snabbkaffe och mellanmål blir hemmagjorda energibars/flapjacks eller liknande. lunch kanske göra paket med linser och bovete/bulgur och kanske lite ärtor/majs för att få det lite roligare. Kvällsmat kan man köra torkade sojagrytbitar och även där kanske bulgur/bovete eller nudlar. vill man lyxa till det gör man goda wraps på hemmaplan och har till åtminstone första dagen fast då fuskar man ju lite kan jag tycka.

En del tycker man ska koka eller på annat sätt rena allt vatten man hittar ute, men svenska sjöar erbjuder i regel vatten som är drickbart direkt. Ta inte vatten i närheten av där folk badar bara eller där det bedrivs nån form industri eller skogsbruk. Jag kokar bara om det är vatten ifrån nån instängd tjärn. Vandrar du där du vet det finns många sjöar tycker jag verkligen du kan skita i att ta med dig tre, fyra liter. Det blir onödigt med vikt att kånka på. Det ska mycket till innan man blir allvarligt uttorkad i det här landet. Tycker själv att det blir en sporre när man håller på få slut på vatten och man har en härlig sjö som väntar. Ta med dig salt att ha i maten också så att du inte lider saltbrist rätt vad det är och kroppen slutar binda vätska, det är inte kul. Även om mat oftast innehåller salt så är det bra med lite extra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in