2015-05-04, 18:11
Medlem
Hitta en led och börja med att gå en eller två etapper och utöka sedan, nu skulle jag väl inte kalla mig själv nybörjare men har under tidigare delar av året gått ett par etapper på roslagsleden just för att rigga inför detta äventyr jag är på nu. Hela leden för att sen åka över till åland för att gå några mil där. Visst det är väl inte den där jätte stora vildmarkskänslan direkt men jag är mest ute efter vandringen. Dom två viktigaste grejerna att hålla reda på är att man dricker ordentligt och sina fötter.
Citera
2015-05-04, 23:14
Medlem
Tack för vettiga svar. Hoppas tråden växer till sig. Det finns nog rum i den för nybörjarrapporter också, så vi färskingar kan dela med oss av våra nybörjarmisstag och så vidare!
Citera
2015-05-04, 23:48
Medlem
En viktig kunskap som man kan lära sig utan att behöva investera i prylar, och dessutom kan öva på strax utanför knuten, är den ädla konsten att göra upp eld under olika förhållanden.

Jag pratar inte om att gnugga pinnar och tjorva med fnöske, men med endast en kniv/liten yxa + tändstickor ska du kunna göra upp eld även när det regnar. Ultimata testet är på ett blåsigt kalfjäll.

När du kan det ordentligt så har du kommit en bra bit på väg, alltför ofta man ser folk i skogen och på fjället som knappt kan göra upp en eld fast dom använder sig av medhavd tändvätska.
Senast redigerad av totalyawesome 2015-05-05 kl. 00:39.
Citera
2015-05-05, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totalyawesome
En viktig kunskap som man kan lära sig utan att behöva investera i prylar, och dessutom kan öva på strax utanför knuten, är den ädla konsten att göra upp eld under olika förhållanden.

Jag pratar inte om att gnugga pinnar och tjorva med fnöske, men med endast en kniv/liten yxa + tändstickor ska du kunna göra upp eld även när det regnar. Ultimata testet är på ett blåsigt kalfjäll.

När du kan det ordentligt så har du kommit en bra bit på väg, alltför ofta man ser folk i skogen och på fjället som knappt kan göra upp en eld fast dom använder sig av medhavd tändvätska.
Har vi någon grundkurs att tillgå? Annars fungerar väl en stormtändare utmärkt?
Citera
2015-05-05, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Har vi någon grundkurs att tillgå? Annars fungerar väl en stormtändare utmärkt?

Inte riktigt grundkursen kanske, men Ray Mears har gått igenom ett antal olika tekniker för att göra upp eld. https://www.youtube.com/watch?v=Bwr5ybkqBss Den som vill börja ett steg närmare grundkursen kan använda tändstickor istället för eldstål.
Citera
2015-05-06, 20:12
Medlem
Lustigts avatar
Vill tipsa om Nordkalotten 365, det är en dokumentär i 8 delar med Lars Monsen, han är ju lite utav en turgud, han är på tur i 365 dagar norr om polcirkeln och delar med sig med lite tips ibland.

Jag har själv börjat med lite dagsturer på ett par timmar för att värma upp inför sommaren, det största misstaget jag gjorde var att jag glömde ta med mig vatten, hade inte tänkt på att man faktiskt blir törstig att gå runt i snön hehe, men jag hade det underbart ändå, vacker natur och såg både renar och älg på riktigt nära håll, blev rätt rädd för älgen, men den verkade vara lugn, så jag gick ca 25-30 meter nära den, hon bara kollade till mig ibland och fortsatte äta mossa haha.

Jo jag undrar om träd som barken är bortskrapad på är det björn eller gör andra djur likadant?

Nordkalloten 365 med Lars Monsen( vet inte om den finns på svt, men testa och sök vettja )
http://tv.nrk.no/serie/et-aar-paa-tur-med-lars-monsen/OUHA43005207/sesong-1/episode-2

Mvh Nybliven frilufsälskare.
Senast redigerad av Lustigt 2015-05-06 kl. 20:17.
Citera
2015-05-18, 22:07
Medlem
Börjar bli dags för att skrida min första tvådagars till verket. Har några få nybörjarfrågor som jag inte lyckas få hundra klarhet i så jag ställer dem här.

Har räknat på en promenad på dryga 6 mil, tre mil om dagen altså. springer med lätthet en mil (har även en halvmaraton på en hygglig tid i benen) och knatar nog utan större bekymmer tre mil med packning om jag har en dag på mig.

eller låter det för mycket? noterbart är att jag hela tiden kommer ha max en mil till riksvägen mellan orterna så är ju inte helt off.

kommer passera ett gäng fädbodar på min vandring och tanken är att kunna fylla upp vattenförråden där, men att ha två liter som buffert kan väl vara smart att ha med sig?

kommer sova i ett enmannatält jag lånar av en bekant.

sover hos en släkting på start-orten och beger mig iväg en lördagsmorgon närsomhelst nu bara jag fixat allt inför, sen knatar jag iväg. Lördagskvällen ska jag njuta av tystnaden, kanske en god bok innan mörkret lägger sig, och ser redan nu fram emot morgonkaffet!
Citera
2015-05-18, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dveg
Börjar bli dags för att skrida min första tvådagars till verket. Har några få nybörjarfrågor som jag inte lyckas få hundra klarhet i så jag ställer dem här.

Har räknat på en promenad på dryga 6 mil, tre mil om dagen altså. springer med lätthet en mil (har även en halvmaraton på en hygglig tid i benen) och knatar nog utan större bekymmer tre mil med packning om jag har en dag på mig.

eller låter det för mycket? noterbart är att jag hela tiden kommer ha max en mil till riksvägen mellan orterna så är ju inte helt off.

kommer passera ett gäng fädbodar på min vandring och tanken är att kunna fylla upp vattenförråden där, men att ha två liter som buffert kan väl vara smart att ha med sig?

sover hos en släkting på start-orten och beger mig iväg en lördagsmorgon närsomhelst nu bara jag fixat allt inför, sen knatar jag iväg. Lördagskvällen ska jag njuta av tystnaden, kanske en god bok innan mörkret lägger sig, och ser redan nu fram emot morgonkaffet!

Låter härligt med tystnaden, boken och morgonkaffet..... Men..... SEX MIL
Jag brukar gå max några km sen njuter jag av tystnaden, stirra på flötet, laga mat, kaffe, boken, mer kaffe och fika. Mm mm lugn.
Lycka till, men glöm inte att njuta.
Citera
2015-05-18, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeathByBomba
Låter härligt med tystnaden, boken och morgonkaffet..... Men..... SEX MIL
Jag brukar gå max några km sen njuter jag av tystnaden, stirra på flötet, laga mat, kaffe, boken, mer kaffe och fika. Mm mm lugn.
Lycka till, men glöm inte att njuta.

Tycker inte det känns superlångt, men så har jag såklart aldrig testat heller. Det är ju faktiskt lite njutigt att knata också (knas som man är)
Men man kanske borde börja lite lugnare/kortare för att se vad man tycker.
Citera
2015-05-20, 22:05
Medlem
Citat:
Tycker inte det känns superlångt, men så har jag såklart aldrig testat heller. Det är ju faktiskt lite njutigt att knata också (knas som man är)
Men man kanske borde börja lite lugnare/kortare för att se vad man tycker.

Smaken är som baken, delad så gör på ditt sätt och känn efter om det är rätt för dej!

För mej är njutningen att inte göra ett smack och för andra är det att göra något hela tiden.
Citera
2015-05-25, 16:54
Medlem
Citat:

Tre mil om dagen är för mycket. Det går, men kommer inte bli någon trevlig upplevelse.
Citera
2015-05-30, 14:19
Medlem
Schizofrenens avatar
Citat:

Äh va fan, tre mil är inget övermänskligt, även om det är en rätt saftig bit om du går i ren skog utan stigar. Kör hårt och berätta hur det var
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in