2015-06-17, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
En del tycker man ska koka eller på annat sätt rena allt vatten man hittar ute, men svenska sjöar erbjuder i regel vatten som är drickbart direkt. Ta inte vatten i närheten av där folk badar bara eller där det bedrivs nån form industri eller skogsbruk. Jag kokar bara om det är vatten ifrån nån instängd tjärn. Vandrar du där du vet det finns många sjöar tycker jag verkligen du kan skita i att ta med dig tre, fyra liter. Det blir onödigt med vikt att kånka på. Det ska mycket till innan man blir allvarligt uttorkad i det här landet. Tycker själv att det blir en sporre när man håller på få slut på vatten och man har en härlig sjö som väntar. Ta med dig salt att ha i maten också så att du inte lider saltbrist rätt vad det är och kroppen slutar binda vätska, det är inte kul. Även om mat oftast innehåller salt så är det bra med lite extra.

mm ligger mycket i vad du säger, dessutom är Dalarna (där jag bor) fullsmockad av massa fäbodar och sommarstugor med egna brunnar där man kan passa på att fylla upp lite dessutom... två liter är nog ändå ganska skönt att ha (jag konsumerar väldigt mycket vatten även när jag inte anstränger mig.

Salt är nog ännu viktigare för mig som inte äter kött, "Min" mat innehåller i regel mindre salt än en som äter kött osv. så det har jag koll på, älskar dessutom salt
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in