Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 02:12
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
För er som är insatta i hur sånt här fungerar.

Hur pass mycket försvåras den tekniska bevisföringen av att de två misstänkta gm är bröder? När jag har läst tidigare fup:ar så vill jag minnas att man graderar sannolikheten för att det analyserade dna:et matchar den misstänkte och att man i de fall där matchningen kan anses som säkerställd ändå garderar sig med att det även kan vara en nära släkting.

Är det inte bara om det är tvillingar? Enäggs har samma.
Medlem
ni får inte glömma tidsaspekten.

fram till 18.23 har brottsoffret varit utom fara.

sedan vet vi inget.

när kommer pappan dit? ca 20.30?

kan man spela ut gm mot varandra? är det tillåtet att tex säga att till gm 2: "gm 1 säger att ni gjorde blablabla" o vice versa

borde inte godsägaren tas in på förhör ytterligare? var fick han tag i dessa balter? bakgrund osv...
Medlem
En vild spekulation. Kan det vara något som ramlade/flög från taket där bröderna jobbade och rakt ner på henne..
2015-06-17, 02:13
Medlem
MyBladeIsSharps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
vad kan den tekniska bevisningen visa på som ev kan ge en fällande dom?

kroppsvätskor?

hud, hår på bo:s kropp?

Ett axplock av exempel

1. Om de hittar platsen för mordet; så finns rimligtvis där spår från GM.
2. Om de hittar mordvapnet likaså.
3. De måste ha forslat bort kroppen med ett fordon. Spår av Lisa borde ganska enkelt kunna knytas till bilen till exempel (om det var fordonet ifråga)
4. Vid våldtäkt så naturligtvis sperma, sekret, osv.
5. Fingeravtryck på Lisas kropp, från GM är också graverande såklart.
6. Textiler från gärningsmännens kläder.
7. Lisa gjorde rimligtvis motstånd? Kanske hudavskrap under hennes naglar?

Och så vidare och så vidare. Tekniska spår finns alltid. Dagens teknik är väldigt sofistikerad.
2015-06-17, 02:15
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa.Holm
Det där är så långsökt som det bara kan bli. Man slår inte ned en person bara för att man misstänker att hen försöker göra inbrott, kan vara bra att fråga personen vad fan den håller på med innan.

Normala människor skulle väl göra det (fråga) men det är väl i regel folk med icke normal impulskontroll som de facto har ihjäl andra....såvitt man inte ska spekulera i att GM är normal och Lisa var grovt kriminell och den som gjorde det agerade i nödvärn?
Skulle inte förvåna mig om ett så relativt avsides fik med rätt mycket förbipasserande har haft en del stölder och inbrott och någon sett henne och tänkt "nu jävlar har jag/vi dem på bar gärning"...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
ni får inte glömma tidsaspekten.

fram till 18.23 har brottsoffret varit utom fara.

sedan vet vi inget.

när kommer pappan dit? ca 20.30?

kan man spela ut gm mot varandra? är det tillåtet att tex säga att till gm 2: "gm 1 säger att ni gjorde blablabla" o vice versa

borde inte godsägaren tas in på förhör ytterligare? var fick han tag i dessa balter? bakgrund osv...

yess..sådär gör man jämnt..
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Bara enäggstvillingar har samma DNA.
Jo det vet jag. Men jag har ändå förstått det som att ju närmare släkt du är desto svårare blir det att bortom allt rimligt tvivel se skillnad.
2015-06-17, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatasnigel
Skulle fortfarande synas på mopeden. Lägg ner nu.

Ja, och fingeravtryck bland annat. Finns många möjligheter.

Ett framdäck (moppen) som träffar henne i huvudet eller bröst korgen då han stegrar moppen blir det inga skador på moped av, samt hon kan ha blivit rammad bak på mopeden och ramlat av.
2015-06-17, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyBladeIsSharp
Ett axplock av exempel

1. Om de hittar platsen för mordet; så finns rimligtvis där spår från GM.
2. Om de hittar mordvapnet likaså.
3. De måste ha forslat bort kroppen med ett fordon. Spår av Lisa borde ganska enkelt kunna knytas till bilen till exempel (om det var fordonet ifråga)
4. Vid våldtäkt så naturligtvis sperma, sekret, osv.
5. Fingeravtryck på Lisas kropp, från GM är också graverande såklart.
6. Textiler från gärningsmännens kläder.
7. Lisa gjorde rimligtvis motstånd? Kanske hudavskrap under hennes naglar?

Och så vidare och så vidare. Tekniska spår finns alltid. Dagens teknik är väldigt sofistikerad.

tusen tack!

sätter juryn i dagens domstolar stor tillit till dagens teknik? eller är det en kombination av vittnesmål etc..?

om allt det du räknade upp stämmer in på de mgm, kan man då räkna med en fällande dom?
2015-06-17, 02:17
Medlem
sparrow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThroneWatcher
Jag ska runda av för idag nu, bra jobbat alla som kommit med vettiga tips, infallsvinklar och diskussioner under dagen. Låt oss hoppas på ett genombrott imorgon och på att Lisa hittas.

Postar tidslinjen så som den ser ut nu, någon moderator får gärna lägga in den i första posten alternativt så bygger vi vidare på den bara.

Natti på er.

-------- TIDSLINJE SÖNDAGEN DEN 7/6 --------

~17:xx - Kaféets ägare ringer och frågar personalen hur det har gått. (exaktare tid och källa behövs!)
~17:55 - 4:e kollegan lämnar platsen före de andra, tar mopeden som står bredvid Lisas

~18:09 - Rebecka (R), Lowa (L) och Lisa står utanför dörren
~18:10 - Lisa konstaterar att hon inte kan hjälpa med något mera idag, går runt hörnet till sin moped, R och L låser dörren och går till bilen

~18:15 - R och L har lämnat platsen
18:20 - Bussen till Skara som Lowe tar går* (tack anv. herrtanke för denna info)

18:23 - Lisa sms:ar sin pappa (bekräftat av Polis)
~18:30 - Mobilen stängs av, batteriet tar slut, eller slås sönder

~20:00 - Föräldrar oroliga, pappan kör hemifrån till kaféet i motsatt riktning, om något hänt, för att leta. (åkte pappan verkligen innan mamma ringt?)
20:15 - Lisas mor ringer ägaren av kaféet och frågar när lisa gått, tiden styrks av att kaféägarinnan säger sig kollat sitt armbandsur när hon fick frågan. (Bekräftat i flera intervjuer, bland annat i Expressen)

~21:00 - Pappan framme vid kaféet. Upptäcker Lisas parkerade, fungerande moped med nyckel i tändningslåset. EU-mopeden snyggt parkerad. Mopedhjälm ej där. En påse med Lisas tillhörigheter finns vid mopeden. Pappan larmar polis samt ägarinnan av kaféet.
21:30 - Poliser är på plats. Här har också ägarinnan av kaféet kontaktat de andra anställda.

* http://oi60.tinypic.com/iqczso.jpg
~ = antaganden och väldigt väldigt ungefärliga tider

Alla tider är ungefärliga utefter uppgifter i media.

Jag fattar inte, vad gör Lisa vid mopeden i ca. 13 minuter?
2015-06-17, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realgg
En vild spekulation. Kan det vara något som ramlade/flög från taket där bröderna jobbade och rakt ner på henne..

En utav dom sämsta teorierna som framlagts här skulle jag säga.
Senast redigerad av DonFriddd 2015-06-17 kl. 02:22.
2015-06-17, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsnilssonabcd
Ett framdäck (moppen) som träffar henne i huvudet eller bröst korgen då han stegrar moppen blir det inga skador på moped av, samt hon kan ha blivit rammad bak på mopeden och ramlat av.
Jo, även då lämnas det spår. Hon blev inte påkörd, den teorin tycker jag att vi kan ta död på en gång för alla. Rubriceringen hade då för övrigt inte varit (delaktighet i) mord utan vållande till annans död.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in